Daca ai subordonati sau urmeaza sa ai, nu iti e straina definitia: „A-i stimula pe ceilalti inseamna sa-i determini sa faca ceea ce iti doresti TU pentru ca ASA VOR EI.”
Acesta este adevarul, doamnelor si domnilor! Oamenii muncii sunt calificati. Oamenii muncii au resurse. Oamenii muncii pot, dar… nu intotdeauna au chef. Si atunci, una dintre calitatile care fac din tine un sef bun este capacitatea de a-i motiva. Iata cateva idei dintre cele propuse de Jerry R. Wilson:
1. „Tu contezi iar mie imi pasa”
Este, spus pe scurt, primul dintre principii. Daca in tot ce faci sau spui emani acesta idee, vor fi motivati sa munceasca. Asigura-te ca o simt si ei! Atitudini gen: „am zece la usa care astepta sa ii angajez in locul tau” sunt profund distructive pentru moralul si motivatia angajatilor.
2. Investeste in oameni
Este, daca vrei, o consecinta fireasca a primului principiu. Daca acesta ramane doar la stadiul de cuvinte, nu valoreaza mare lucru. Asa ca tu, ca sef, trebuie sa ai printre prioritati investitiile gen: traininguri, team-buildinguri, sau pur si simplu audiente periodice. Investesti timp si bani, e adevarat, dar iti asiguri o echipa pe care te poti baza.
3. Afacerea ta sunt ei
Cine e mai important, clientii sau angajatii? E o intrebare pe care ar trebui sa si-o puna orice sef. Dar, din pacate, putini si-o pun sau, mai rau, raspund: „clientii!” Ori asta e o greseala pe termen lung. Clienti gasesti cati vrei, daca ai angajati buni. Dar cu angajati nemultumiti si dezinteresati, degeaba ai clienti. Asta ar trebui sa-si puna toti sefii ca screen saver…
4. Explica-le de ce
Subordonatii au, in mod NATURAL, tendinta de a se opune unor noi solicitari. Schimbari in program? Target diferit? Idei revolutionare? Putini se vor arata entuziasmati. Solutia? Explica-le cat mai convingator DE CE sunt necesare si asigura-te ca esti pe acelasi gand cu ei.
5. O poveste atractiva, pe care s-o repeti din cand in cand
N-ar fi rau sa aveti, ca firma, bussines sau doar departament o „istorie” proprie la care oamenii sa fie sensibili. Incredibil cat de eficienta poate fi o aniversare de genul asta. Oamenii se simt motivati sa apartina unui grup cu traditie, cu amintiri, cu trecut. E ceva ce ii inflacareaza si ii face sa fie mandri.
6. „Toti pentru unul si unul pentru toti”
Face minuni daca chiar se aplica. Dovada? Uita-te la armata americana, unde principiul asta e la loc de cinste. Sunt in stare sa sacrifice un batalion intreg ca sa salveze un singur camarad ramas in urma. In afaceri nu exista situatii atat de dramatice, dar daca principiul se face simtit inflacareaza oamenii mai mult chiar decat o marire de salariu!
7. Spune-le exact ce sa faca
Ai crede ca stiu ce au de facut. Dar… esti sigura? E teribil de demotivant sa ti se ceara ceva ambiguu. Aminteste-ti de copilarie cand mama iti spunea: „adu si tu aia de acolo!” si cand te intorceai ” nu asta! Ailalta!” Pai sa nu te enervezi? Extrema cealalta ar fi sa ii dadacesti ca si cum nu i-ar duce capul singuri. Si atunci? Simplu! Ca sef trebuie sa te focalizezi pe rezultat, pe care sa il ceri CAT MAI EXACT. Lasa insa pe seama lor CUM sa ajunga la respectivul rezultat.
8. Promisiuni putine dar ferme
E foarte important. Daca ai promis un lucru ca sa ii stimulezi, de exemplu ca „angajatul lunii” va primi o excursie in Tahiti si apoi nu te tii de cuvant, se vor simti indreptatiti sa te lase balta si ei pe tine, in acelasi mod. Nu conteaza ca nu ei ar fi fost „angajatul lunii”! Asa ca mai bine promite putine lucruri, dar pe care sa le respecti cu sfintenie.
9. Nu-i lasa sa stea
Surprinzator! Ai crede ca daca au mai mult timp liber pentru ei in timpul programului de lucru ar fi mai ohihniti si deci, mai motivati! Studiile au aratat ca nu e asa deloc! Daca un subaltern STA asteptand un telefon sau urmatorul client, asta il demotiveaza. E bine sa ai activitati pentru „timpii morti” care sa fie la fel de importante. Atentie doar sa nu se cada in partea cealalta si sa ii suprasoliciti.
10. Apreciaza-le reusitele
Ati reusit impreuna sa devansati cel mai important concurent? Ati dus la bun sfarsit proiectul la care lucrati de atata timp? Ati primit recunoasterea muncii la o competitie sau concurs? Nu lasa evenimentul sa treaca fara sa sarbatoriti. E un moment care merita sa fie inscris in „istoria” firmei voastre. Motiveaza insutit pe toata lumea. Si e la fel de valabil si daca e vorba de reusita individuala a unui singur angajat (vezi principiul numarul 6).