Dacă ai făcut o greşeală la serviciu, cât de mică ar fi, este bine să spui şefilor despre ea şi să ţi-o asumi. Apoi, fă o analiză a cauzelor care au produs greşela şi apelează la un plan…
…de prevenire pe viitor a acestor situaţii. Ca în orice situaţie, atunci când muncim, există şi probabilitatea de a greşi. Cel mai important este să ne reducem cât se poate de mult procentul acestor greşeli, dar şi impactul pe care acestea îl pot avea. Din perspectiva unui şef, cel mai bun angajat este cel care nu greşeşte, iar dacă o face îşi asumă această greşeală.
În ce sens? Exact ca în cazul unei şedinţe operative, ca director ai nevoie de oameni care menţionează situaţiile problemă cu care se confruntă, dar în acelaşi timp vin cu soluţii sau cer sprijin colegilor pentru găsirea unei soluţii.
Generic vorbind există două tipuri de greşeli: cele evidente, pe care nu le poţi ascunde şi cele pe care le poţi masca. „În ceea ce priveşte greşelile şi erorile care produc consecinţe imediate şi evidente, limitarea efectelor greşelii trebuie să fie primul pas, odată cu asumarea acesteia. Discuţia se pune în ceea ce priveşte al doilea tip de erori, unde rămâne la latitudinea şi la nivelul conştiinţei tale: dacă îţi recunoşti greşeala, s-ar putea să fii penalizată, dacă nu, poţi scăpa”, spune psihologul particular Elena Dumitru.
În principiu, indicat este ca atunci când faci o greşeală să-ţi anunţi şeful iar apoi să găseşti o modalitate care să te facă să eviţi acea eroare pe viitor. Decizia de a-i spune şefului tău despre greşeală depinde de mai mulţi factori precum: conştiinţa individuală şi gradul de moralitate, stricteţea care te caracterizează, natura şi gravitatea greşelii, tipul de cultură organizaţională din compania în care lucrezi, personalitatea şefului şi poziţia şi autoritate ta.
Asumarea vinei, foarte importantă
Să-ţi asumi vina într-o astfel de situaţie este foarte important. Un astfel de gest spune foarte mult despre maturitatea ta. Dacă realizezi impactul muncii depuse de tine şi implicit a greşelii comise, a-ţi asuma răspunderea pentru realizarea ei (şi implicit pentru remedierea ei), este un bun indicator al faptului că-ţi conştientizezi rolul deţinut în organizaţie/companie.
De asemenea, asumarea vinei este mai importantă prin prisma posibilelor consecinţe care pot apărea în viitor din cauza acelei erori: grăbindu-te să maschezi în grabă greşeala, poţi face alte greşeli care să fie mai grave.