La fel cum orice companie îşi doreşte ca profilul viitorului angajat să se potrivească stilului ei organizaţional, tot aşa şi tu trebuie să te asiguri că organizaţia este pe placul tău.
Deşi un job nu este întocmai precum o căsnicie, totuşi vorbim de o relaţie de lungă durată, guvernată nu doar de un contact zilnic, ci şi de anumite principii şi politici nescrise.
Atunci când eşti pusă în faţa luării unei decizii de schimbare a companiei, informarea cât mai detaliată asupra noului mediu de muncă este foarte importantă. Dificultatea apare atunci când în calitate de candidat, te bazezi exclusiv pe recrutor să-ţi formeze o imagine completă.
Recrutorul îţi oferă informaţii valoroase referitoare atât la aspectele publice cât şi o imagine asupra tipului de cultura organizaţională pe care le-a observat, din interacţiunile cu clientul său, dar nu-ţi poate face un tablou complet. De asta trebuie să te ocupi tu, este în joc viitorul tău climat profesional şi cred că ţi-l doreşti cât mai pe gustul tău.
Ce trebuie să faci
Este important să ştii că informaţiile pe care le primeşte recrutorul reprezintă doar o fracţiune infimă din realitatea internă a companiei. Ca şi candidat poţi apela la câteva canale de informare „neoficiale”, care îţi pot forma o imagine mai detaliată a „interiorului” companiei.
Prima variantă este să întrebi în cercul de cunoştinţe dacă există persoane care au lucrat sau ştiu pe cineva care lucrează în compania respectivă, de la care ai putea afla câteva informaţii. Atunci când foloseşti această variantă este important să asculţi cu atenţie, să pui întrebări şi să judeci situaţia luând în calcul poziţia pe care o are persoana acolo şi faptul că orice experienţă are o doză de subiectivism.
O altă variantă este să accesezi forumurile în care angajaţii prezenţi sau foşti, dau „note” şi comentează experienţele avute în companiile lor. Un număr ridicat de păreri poate fi un indicator important de decizie.
Când mergi la un interviu trebuie să fii atentă la toţi factorii externi pe care ulterior îi vei corela cu compania respectivă. Aici se pot enumera locaţia companiei, programul de lucru şi biroul personal. Locaţia este foarte importantă pentru tine când mergi la interviu. Trebuie să ştii de la bun început dacă vei face faţă unui program de lucru normal care începe, spre exemplu, la ora 8:00 în fiecare zi iar serviciul se află la o oră şi jumătate distanţă de casa ta.
În plus, trebuie să vezi cum vei ajunge la locul de muncă fără să întârzii şi de asemenea să te intrereseze dacă există mijloace de transpor în comun sau eşti nevoită să mergi cu maşina persoanală, sau mai rău, pe jos. Programul de lucru este de asemenea foarte important. Nu toată lumea este dispusă să meargă în week-end la serviciu, să lucreze 12 ore în continuu sau să plece în delegaţii trei săptămâni din patru.
Un alt factor care poate fi decisiv este biroul de lucru. Când ceri informaţii despre organizaţie, întreabă şi care sunt condiţiile de muncă. Interesează-te dacă biroul este la subsol sau la etaj, dacă foloseşte lumina artificială sau naturală şi dacă este dotat cu aer condiţionat.
În cadrul interviului de angajare, trebuie să discuţi şi gradul de compatibilitate existentă între valorile împărtăşite de tine şi cele promovate de companie. Atunci trebuie să te informezi despre cultura organizaţională a companiei şi despre normele după care se ghidează pentru a-şi păstra eficienţa. De asemenea, trebuie să conştientizezi dacă te poţi alinia standardelor organizaţiei.
Poţi chiar solicita recrutorilor să te lase să petreci o perioadă de câteva ore sau zile în organizaţie pentru a înţelege mai profund cultura ei, însă această cerere trebuie să vină numai dacă simţi că vrei cu adevărat acel post.