Fie că este vorba de colegul tău, de şeful departamentului din care faci parte sau de un colaborator extern, ascultarea activă în relaţia pe care o ai cu acesta este elementul…
…care face diferenţa între o conversaţie în care o persoană vorbeşte iar cealaltă se uită pe pereţi şi una în care ambele persoane sunt implicate. De multe ori ni se întâmplă ca atunci când avem o conversaţie cu o persoană, indiferent că este coleg sau şef, gândurile să ne fugă la probleme personale, sarcini de serviciu nedefinitivate sau chiar distracţii cu prietenii.
În aceste momente, persoana care stă în faţa noastră şi explică, s-ar putea să ceară un feedback şi să nu fie mulţumită de ce primeşte. Lipsa de interes şi de implicare a partenerului de discuţie este în general, una dintre cele mai deranjante atitudini la serviciu. Repetarea situaţiilor de acest gen poate duce chiar la deteriorarea relaţiilor profesionale şi sociale dintre angajaţi, ceea ce poate avea un impact negativ în plan profesional.
Cu siguranţă atunci când vorbeşti cu colegul sau cu şeful tău, îţi doreşti să fii ascultată cu interes, să ştii că mesajul pe care îl transmiţi ajunge la interlocutor şi că acesta îl înţelege.
Cum se poate întâmpla acest lucru? Cum poţi, la rândul tău, să-i arăţi celui cu care vorbeşti că îţi pasă de el, că este important şi că părerea lui contează pentru tine? Ascultarea activă este răspunsul.
Această tehnică înseamnă mai mult decât simpla receptare şi interpretare a mesajelor pe care le primeşti, ea implică participarea ta în înţelegerea mesajului şi extragerea maximului de informaţie de la partener.
Cum poţi face asta? În primul rând trebuie să asculţi cu atenţie conţinutul mesajului, încercând să înţelegi cât mai bine semnificaţia lui. Întreabă-te permanent „de ce afirmă acest lucru? de ce imi spune aceste detalii?”.
În al doilea rând trebuie să fii foarte atentă la sentimentele persoanei cu care vorbeşti, atitudinea sa, starea sufletească pe care o are, încercând să-i interpretezi semnalele non-verbale precum gesturile sau privirile.
Anumite tehnici care ţin de ascultarea activă urmăresc să-l facă pe cel din faţa ta să vorbească mai mult. Este în interesul tău să obţii cât mai multe informaţii din partea celui cu care vorbeşti şi poţi face asta prin modul în care îl asculţi. Când cineva se simte ascultat devine mai cooperant şi are mai mare încredere să se exprime.
În acest scop poţi utiliza mijloace verbale şi non-verbale foarte simple. Astfel, îl poţi încuraja pe interlocutorul tău prin expresia feţei sau prin gesturi ca încuviinţarea din cap, zâmbetul sau contactul vizual să comunice deschis. La toate aceste mijloace, mai poţi adăuga semnale verbale simple precum „da, continuă” sau tehnici de plasare a unor întrebări prin care repeţi cuvintele celui cu care vorbeşti, determinându-l să-ţi ofere detalii suplimentare.
O altă practică utilă pentru comunicarea activă este testarea acurateţei înţelegerii mesajului. Poţi face asta repetând sau parafrazând spusele persoanei cu care vorbeşti, „sa înţeleg că….” sau rezumând declaraţiile ei asupra unui aspect prin fraze ca „până acum am discutat şi am căzut de acord asupra….”.
Foto: Shutterstock