Călătoriile în interes de afaceri pe care le faci în toată lumea înseamnă mai mult decât rezistenţa la fusuri orare diferite. Să cunoşti şi să înţelegi obiceiurile specifice ţării gazdă este…
… în numeroase culturi, o cerinţă mai mult decât necesară, pe care partenerii de afaceri o respectă cu sfinţenie şi o apreciază ca atare.
Deşi pot părea simple capricii sau practici inventate, aceste reguli nescrise pot influenţa radical colaborarea voastră.
În multe culturi, imaginea unei femei are, literalmente, o semnificaţie aparte, astfel că o ţinută adecvată este fundamentală în sala de consiliu.
În toate ţările din America Latină, precum şi în Europa, femeile sunt respectate pentru modă. Astfel, dacă paşii succesului te poartă către Sao Paolo sau la Stockholm, nu uita să aşezi în bagaje costume rafinate şi accesorii elegante. În Asia şi Orientul Mijlociu în schimb, ţinuta sobră în culori cât mai neutre este imperios necesară, fiind aproape ca o uniformă obligatorie pentru femei.
Iată ce reguli trebuie să respecte femeile în călătoriile de afaceri, potrivit celor de la Forbes!
Arabia Saudită
Cu o cultură bogată şi restrictivă totodată, Arabia Saudită poate fi o provocare serioasă pentru femeile de afaceri. În Orientul Mijlociu, precum Qatar sau Arabia Saudită, dacă îţi programezi o întâlnire de afaceri, ai grijă să fii însoţită de un coleg de serviciu sau un intermediar, altfel negocierile cu aceştia nu vor fi încununate de succes. În plus, vei fi scutită să dai mereu explicaţ ii de ce soţul tău nu te însoţeşte în călătorii.
În ţările conservatoare, vestimentaţia provocatoare este considerată o impoliteţe şi, deşi vine greu de crezut, bărbaţii din mediul de afaceri te vor evita cu privirea, şi posibil şi în afaceri. Aşa că ai grijă ca genunchii să fie acoperiţi, să eviţi mâneca scurtă şi să porţi o cămaşă la baza gâtului.
Musulmanii sunt persoane foarte credincioase, de aceea este bine să ţii cont că vineri este zi de rugăciune, în care nu se lucrează. Aşadar, plănuieşte-ţi voiajul şi întâlnirile de afaceri în afara acestei zile. Mai mult, dacă se întâmplă să te afli în perioada Ramadanului – cea mai importantă sărbătoare musulmană – abţine-te să mănânci în public în timpul zilei. Echivalentă sărbătorii creştine, ca şi în cazul Paştelui, Ramadanul presupune o lună de post, mult mai strict respectată decât la noi.
De asemenea, nu întinde niciodată mâna unui bărbat în semn de salut, înainte ca acesta să îţi ofere mâna. Totodată, evită gesturile amicale, cum sunt atingerile pe umăr. În cazul în care omologul tău nu îţi întinde mâna, este suficient să zâmbeşti politicos şi să transmiţi recunoştinţa ta doar verbal.
Iar dacă vrei să faci un cadou, nu oferii niciodată băutură. Este o infracţiune majoră, aici băutura fiind considerată un subiect tabuu şi chiar un păcat.
Argentina
Argentinienii percep într-un mod diferit nevoia de spaţiu, fiind cunoscuţi pentru obiceiul lor de a discuta stând foarte apropiat de interlocutor. Nu te simţi ofensată şi nu te retrage dacă uneori te vor atinge uşor pe umăr sau braţ. Obiceiul este însă doar în semn de respect, iar dacă nu vei proceda ca atare, atunci tu vei fi cea nepoliticoasă.
În ce priveşte vestimentaţia în mediul de afaceri, Argentina este o ţară a culorilor, unde unde costumele viu colorate sunt aproape o „normă” pentru femei.
Brazilia
Brazilienii sunt persoane foarte optmiste care cred că există întotdeauna o soluţie indiferent de problemă. Dacă îi vei auzi spunând „jeito” (în traducere, înclinaţie sau abatere – în sens pozitiv) este de bun augur, cuvântul fiind adesea folosit de brazilieni când se arată predispuşi să încalce câteva reguli, care, până la urmă, nu sunt bătute în cuie.
Suedia
Oamenii de afaceri din Suedia îşi păstrează o ţinută formală întotdeauna, fiind destul de rezervaţi şi având o atitudine gravă uneori.
Este esenţial să fii calmă şi controlată în relaţiile cu suedezii, care consideră că emoţiile nu îşi au loc în afaceri.
Nu uita că ei ţin la principiile egalitariste mai ales în afaceri, iar deciziile sunt luate întotdeauna în consens. Aşa că nici să nu te gândeşti la mită.
Totodată, în timpul negocierilor, asigură-te că menţii acelaşi contact vizual pe tot parcursul discuţiei şi ţine minte să ai o strângere de mână fermă.
Adresează-te gazdei cu titulatura funcţiei pe care o deţine şi foloseşte prenumele ei.
Diferiţi de argentinieni, suedezilor nu le place să fie „invadaţi” de interlocutor, aşa că ia în calcul un spaţiu rezonabil atunci când discuţi cu ei. De asemenea, caută să nu atingi lucruri inutil şi renunţă să te joci cu stiloul, dacă ai acest obicei.
Franţa
Francezii sunt cunoscuţi pentru atitudinea lor distantă şi infatuată. Indiferent cât ai fi de cordială şi exuberantă, este bine să te păstrezi mai rezervată în discuţiile cu ei.
Francezii au tendinţa să fie mai sobri, mai reticenţi, dar în acelaşi timp şi relaxaţi, astfel că dacă vei afişa aceeaşi ţinută vei câştiga mai mult respect din partea lor.
China
În China, afacerile sunt construite pe reţele personale de influenţă (în limba chineză, guanxi). Ca şi în cazul ţărilor islamice, într-o afacere, intermediarii sunt persoane foarte importante, cu distincţia că aici este nevoie de un plus de încredere în tranzacţiile pe care urmează să le închei.
Contrar regulilor noastre de politeţe, în China nu trebuie să te adresezi niciodată unei persoane cu numele de familie. Este bine de ştiut că aici această formă de adresare nu este agreată, însă vor aprecia dacă alături pronumelui de politeţe „doamna/domnul” numele mic. De altfel, chinezii se semnează întotdeauna, scriind mai întâi numele mic.
Pentru că în vizită se merge de cele mai multe ori cu un cadou, alege să oferi un produs specific românesc, de pildă, o carte bună sau un obiect decorativ sculptat manual. Însă, cel mai important, când mergi în Asia, cadoul trebuie să fie înmânat la finalul întâlnirii, pentru a nu fi considerat mită. Menţionează că este din partea companiei pe care o reprezinţi pentru compania sa.
Grecia
Dacă trebuie să tratezi cu grecii, atunci trebuie să fii foarte atentă la gesticulaţia lor şi să nu încurci în mod crucial cuvintele „da” şi „nu”. Pentru că este posibil să te deruteze în momentul în care vor începe să vorbească fără oprire, este mai bine să urmăreşti limbajul lor mimico – gestual.
Cuvântul „nu”, de pildă, se pronunţă odată cu ridicarea sprâncenei, în timp ce „oh-knee” înseamnă, de asemenea „nu” dar poate suna şi ca un „bine, fie”.
„Da”, adică „nai” în limba greacă, care sunt precum „nu” este mai mereu pronunţat atunci când grecii îşi înclină capul uşor într-o parte.
India
Dacă din greşeală ai călcat pe cineva pe picior, prezintă-i imediat scuzele tale. Indienii consideră picioarele murdare, şi chiar lovirea din greşeală cu piciorul este o insultă gravă. Dacă eşti invitată de către gazdă acasă la cină, nu uita să îţi laşi pantofii la uşă, dar nu în casă.
Japonia
Nu refuza niciodată cafea, ceai sau o gustare, dacă gazda ta niponă ţi le oferă. Deşi la noi gestul ar putea fi apreciat în ideea că nu vei deranja gazda, în ţările asiatice este cea mai mare dovadă de lipsă de respect.
Dacă trebuie să pleci în delegaţie în Tokyo, pune o sticlă de whisky american în bagaj. Este un cadou foarte apreciat.
Pe de altă parte, despre japonezi se ştie că au un mod de viaţă armonios, disciplinat şi sunt foarte conservatori. Aşa că şi tu va trebui să îţi selectezi ţinutele cu atenţie. În Japonia, femeile care poartă pantaloni sunt discriminate în împrejurările de afaceri, fiind preferat costumul cu fustă, fără şliţ însă.
Ai grijă ca pantofii pe care ii vei purta să nu fie cu toc înalt, ca să nu pari mai înaltă decât ei.
De asemenea, încearcă pe cât posibil să nu îţi sufli nasul în public, altfel vei face o mare gafă.
Rusia
În Rusia, nu trebuie să refuzi niciodată dacă eşti servită cu băutură. Ruşii îşi desfăşoară deseori întrunirile de afacerile cu o doză sănătoasă de vodcă.
Dacă vei avea neinspiraţia să refuzi un pahar cu alcool gestul va fi catalogat ca o insultă serioasă la adresa ospitalităţii lor.
În plus, acest stimulent te ajută şi pe tine: vei putea socializa mai degajat şi îţi vei pregăti terenul pentru negocierile finale.
Dar ţine minte: păstrează un consum moderat.
Foto: shutterstock