Raluca Mohora, PR cu pasiune

.

Raluca (36 de ani) este tonică, exact cum spune şi numele agenţiei ei. Te molipseşte cu optimism, aşa că am înţeles imediat „reţeta” ei de succes!
Când a început să lucreze la propria ei afacere, în 2008, Raluca era angajată într-o firmă românească unde era şi acţionar. A muncit în paralel timp de un an până a decis că e momentul să se dedice în totalitate propriei sale agenţii de relaţii publice, Tonic Advertising. A făcut totul cu paşi mici, fără o investiţie iniţială foarte mare, aşa cum se întâmplă de obicei când vrei să pui pe picioare un business personal. „Nu este o agenţie foarte mare, nici medie, pentru că asta ar însemna să ruleze câteva milioane de euro. Este o agenţie mică, dar tonică”, spune Raluca.

A fost destul de greu la început, când îşi căuta primii clienţi. Chiar dacă lucrase în vânzări publicitate pentru alte firme, a început să facă new business de la zero. Şi-a ales alt target – companii mici şi
mijlocii, unde lucrul în echipă este foarte important şi relaţia agenţie-client mult mai apropiată şi de încredere. Iar backgroundul din media i-a dat credibilitate. Lucra şi în weekend, dar o motiva faptul că acum lucra pentru propria ei firmă. Aşa şi-a câştigat primii clienţi – din domeniile sănătate, frumuseţe şi alimentaţie. Apoi a început să-şi dezvolte portofoliul şi a primit proiecte noi. „Pe aceste domenii lucrez şi acum, dar pentru produse diferite. Până la urmă, promovarea este aceeaşi. Dacă ai cheile şi ştii cum să le foloseşti, pârghiile sunt aceleaşi”.

Raluca e absolventă a Facultăţii de Biologie şi are un master în taxonomia plantelor, dar nu a profesat niciodată în domeniu. S-a angajat în media imediat după ce şi-a terminat studiile şi, pentru că i-a plăcut, a continuat pe acest drum. Până a decis să-şi deschidă propria agenţie de PR. Faţă de momentul acela, acum concurenţa este mult mai mare, spune ea: „Piaţa s-a dezvoltat foarte mult. Sunt mulţi oameni care s-au desprins din agenţiile mari şi şi-au deschis propriile afaceri”. Crede însă că diferenţa dintre ceea ce oferă agenţia ei şi ceea ce există pe piaţă stă în relaţia foarte apropiată pe care o are cu clienţii. „Trebuie să ştii foarte bine ce vrea fiecare client să comunice, să înţelegi ce-şi doreşte, pentru că nevoile şi bugetele fiecăruia sunt, desigur, diferite”. Îi sfătuieşte când simte că ceva nu e bine sau poate fi îmbunătăţit, dar decizia finală este a clientului. „E bine să-l sfătuieşti de două-trei ori. Este foarte important ca el să aibă încredere în tine, pentru că, până la urmă, îşi lasă imaginea pe mâna ta”. A avut şi clienţi dificili sau care nu şi-au respectat contractele, dar şi persoane care au venit spre agenţia ei prin recomandări. Asta a măgulit-o. Şi-a dat seama că veneau din partea unor clienţi mulţumiţi. În agenţie are trei anga-jaţi permanenţi şi încă doi colaboratori: „În PR se lucrează foarte mult în valuri, unele perioade sunt mai aglomerate, altele mai liniştite”, explică Raluca. Pentru că are clienţi din zona de frumuseţe şi de sănătate, lucrează foarte mult cu editorii de frumuseţe, dar şi cu redactorii care dau tonul noutăţilor din aceste domenii.

Ştie că PR-ul este acum „la modă”, aşa cum erau înainte profesiile de medic sau avocat, dar este convinsă că lucrurile nu vor sta mereu aşa. Fie pentru că nu vor reuşi toţi să-şi găsească de lucru, fie pentru că nu vor putea să ajungă în top şi nu vor mai fi motivaţi. La fel, crede că nu putem fi cu toţii antreprenori. „Poţi avea o idee genială, dar să n-o poţi aplica”, spune Raluca, femeie de afaceri de succes, dar şi o mămică fericită. Împacă bine responsabilităţile afacerii cu cele ale familiei şi se bucură că acum are mai mult timp pentru cei dragi. „Este un mare avantaj să ai posibilitatea de a-ţi gestiona timpul aşa cum
îţi doreşti”, spune Raluca.

    
Vedete din Romania Vedete internationale