Muncesti. Dar asta nu-i tot, mai trebuie sa muncesti si impreuna cu altii! Nu doar alaturi de ei. Impreuna cu ei! Iar de aici incep necazurile.
Sa iasa treaba repede si bine si, daca se poate, toata lumea – de la director la femeia de serviciu – sa fie multumita.Acesta ar fi idealul, realitatea e mult mai cruda…
De ce s-a inventat munca in echipa? Nu e nevoie sa insistam. Putine activitati se pot face de unul singur. De obicei e nevoie de efortul conjugat al mai multor oameni pentru realizari de amploare. Inca de pe vremea stramosilor nostri care se strangeau in „echipe” ca sa vaneze mamutul…
Neajunsurile muncii in echipa
In 1890, un cercetator francez a pus in evidenta un fenomen interesant: „lenea sociala”. Altfel spus, cand muncesc in echipa oamenii depun cam trei sferturi din efortul pe care il fac atunci cand muncesc singuri! De exemplu, un student tragea in medie o greutate de 85 de kg. In echipe de cate sapte trageau in medie 450 de kg. O impartire simpla ne arata ca eficienta fiecaruia scadea cu aproximativ 25%! Experimentele s-au reluat de atunci si sub alte forme. Rezultatul… Acelasi. Si ingrijorator! E de ajuns ca unul din echipa sa „traga” mai incet, ca ceilalti se vor simti tradati si vor face la fel!
Alt neajuns e legat de luarea deciziilor. In grupuri se petrece azi la fel ca acum 10.000 de ani. Nu sunt ascultate si urmate indicatiile celui mai inteligent sau mai capabil. Ci mai degraba a celui mai popular sau cu personalitatea mai puternica. Mai bun de gura… am zice noi. Astfel, deciziile la nivel de echipa pot duce in directii gresite. Ca dovada, experimentul cu grupurile care aveau de rezolvat probleme de logica. In fiecare dintre grupuri exista cate un matematician. Acesta era perfect capabil sa rezolve problema in timpul alocat. Din pacate, in multe cazuri dura mai mult sa ii convinga pe coechipierii sai si problema ramanea nerezolvata pana cand expira timpul.
Iar asta nu e tot. S-a constatat ca inclusiv creativitatea e mai scazuta in grup! Pare incredibil, dupa atatea brainstorming-uri cu care ne chinuie sefii prin sedinte. Experimetal s-a constatat ca cinci indivizi lasati sa emita separat idei pe o tema data vor da, dupa 10 minute, mai multe idei decat aceiasi 5 oameni pusi impreuna, in acelasi interval de timp! Specialistii sperau macar ca acele idei comune sa fie mai bune. Ei bine, nu neaparat! Nici macar calitativ ideile aparute in grup nu erau semnificativ mai valoroase. Cenzura pe care oamenii si-o impun cand au de infruntat criticile celorlalti se pare ca le inhiba de fapt creativitatea.
Ce e de facut?!
Dupa atatea vesti proaste ajungem la acesta intrebare. Ce e de facut? Ne-am lipsi de munca in echipa daca am putea… Fostul meu sef, de exemplu, si-ar fi dorit sincer sa se cloneze, ca sa faca el singur toata treaba!… Din fericire, s-au gasit solutii. Exista echipe de vis, adevarate successful team, demne de luat ca exemplu. Cum au facut? Care e secretul?
Cel mai important dintre ele este motivatia. Daca au un scop comun clar, in care sa creada si care sa ii entuziasmeze indeajuns, oamenii se vor uni sub acelasi „stindard”, chiar daca au personalitati sau caracteristici diferite. Daca nu exista destula insufletire in legatura cu obiectul de activitate, se poate si altfel: mai multi bani sau mai multe recompense.
Al doilea element care face echipa sa „mearga” este gradul de satisfactie personala a membrilor ei. In sfarsit, si-au dat seama si expertii in eficienta ca o echipa va fi cu atat mai buna cu cat fiecare dintre membrii ei este mai fericit. De aceea au aparut celebrele team building-uri in care mergem la munte, la mare, la cabana si ne straduim sa nu radem cand il vedem pe sefu in pantaloni scurti… Pana la urma suntem oameni, chiar si daca avem de proiectat nave cosmice sau de operat pe creier. Avem nevoie de prietenie, de intelegere, de apreciere, de caldura sufleteasca…
Foto: NorthFoto