Lavinia Pop

.

Lavinia Pop, Sales Manager PIN PLUS PIN, vorbeşte despre afacerile în familie, despre încrederea în sine şi alte atuuri care au ajutat-o să devină o femeie de succes.

1. Coordonezi o afacere de familie. Cum este să faci afaceri în familie?

De cele mai multe ori e foarte bine. Eu aşa am crescut: părinţii mei au pornit această afacere din 1985. Atunci era cu totul ieşit din comun să ai propria afacere. Eu m-am alăturat firmei de la o vârstă fragedă. Pot să spun că nu am avut experienţe relevante în alte firme. Asta imi lipseşte, într-adevăr. Nu am termen de comparaţie.

Îmi place că fac în fiecare zi altceva şi că sunt obligată să mă implic în toate aspectele afacerii. Ca angajat eşti responsabil de o singură latură a unei afaceri, de cele mai multe ori, şi nu ai imaginea de ansamblu. Îmi place şi mă simt foarte norocoasă să continui ceea ce au clădit părinţii mei.

Deciziile strategice le luam tot în familie: împreună cu tatăl meu care este în continuare Manager General şi cu fratele meu care este stabilit în SUA şi care, nefiind implicat direct în afacere, ne dă o perspectivă mai obiectivă, de multe ori.

Îmi dau seama că îmi e foarte bine în afacerea noastră de familie după o discuţie cu prietenii şi văzând cu ce probleme se confruntă ca angajaţi. Altfel, e uşor să te laşi copleşit de probleme.

2. Care sunt cele mai importante lucruri legate de afaceri şi succes pe care le-ai învăţat de la părinţii tăi?

De la mama am învăţat să râd. Râsul şi zambetul te scot din multe situaţii dificile. Tot de la ea am învăţat că dacă vreau ceva cu adevărat, pot. În multe situaţii dificile îmi aduc aminte de asta.

De la tata, am încercat să învăţ, deşi trebuie să mă mai perfecţionez, să nu gândesc doar cu inima în afaceri. Sunt decizii, dure uneori, care trebuie luate, şi trebuie luate la rece, fără implicare emoţională. Tot de la el încerc să învăţ să mă bucur de fiecare succes. De multe ori suntem atât de ocupaţi şi de prinşi în activităţile zilnice încât uităm să ne mai bucurăm. E foarte important să sărbătoreşti orice mică victorie.

3. Ai devenit femeie de afaceri imediat după ce ai revenit în ţară, după ce ai terminat facultatea, pe care ai absolvit-o în SUA. Câţi ani aveai? De unde ţi-ai luat curajul şi încrederea că poţi coordona o afacere? Cum te auto-motivai în clipele de îndoială?

Când am revenit în ţară aveam 24 de ani. La o lună după întoarcerea mea, conjunctura a fost de aşa natură încât a trebuit să preiau conducerea reprezentanţei noastre din Bucureşti şi să angajez personal nou în toate funcţiile cheie. Nu m-am îndoit niciodată de mine şi de puterea mea de a lua decizii. Cred că sufeream de o doză mare de inconştienţă şi aveam dorinţa de a îmi demonstra mie că pot. Şi cred că asta m-a ajutat foarte mult. Probabil că dacă aş fi conştientizat toate problemele şi riscurile la care mă expuneam pe mine şi firma părinţilor, aş fi lăsat pe altcineva în locul meu. Oricum, am avut
întotdeauna suportul părinţilor mei care mi-au dat încredere şi o libertate destul de mare de a lua decizii.

4. Au fost momente grele? Cum le-ai depăşit?

Cu optimism, cu creativitate şi prin multă muncă. Unele încă nu le-am depăşit, dar am aceeaşi abordare. M-am înconjurat în firmă de oameni sufletişti, loiali şi muncitori care mă motivează să merg înainte şi să găsesc soluţii.

5. Care sunt cele mai interesante solicitări primite de la clienţii voştri? A existat vreo misiune aproape imposibilă dată de vreunul din aceştia?


Cele mai interesante solicitări sunt foarte tehnice şi sunt cele la care a trebuit să îmi pun experienţa şi creativitatea în mişcare. Am avut de curând un client care dorea să îşi personalizeze interiorul unei piscine cu folie autoadezivă, pe care să o poată ulterior îndepărta. De asemenea, am avut câteva cereri pentru decorări de avioane, bărci, biserici, şi chiar şi anvelope de maşini. Misiuni aproape imposibile au existat, bineînţeles. Cel mai simplu e să spui „nu avem” sau „nu ştiu”, dar am descoperit că aproape pentru fiecare tip de aplicaţie cineva, undeva, a găsit o soluţie, iar eu încerc să o găsesc şi să o recomand clienţilor noştri.

6. Când te-ai decis să urmezi Programul de MBA Româno-Canadian şi ce a
însemnat acesta pentru dezvoltarea ta ca femeie de afaceri?


Am luat decizia oarecum din impuls. Am văzut promovarea pentru programul de MBA Româno – Canadian într-un cotidian şi am încercat să obţin mai multe informaţii despre acest MBA. Dar nu am făcut o analiză a tuturor programelor de MBA oferite pe piaţă. Mi-a plăcut prezentarea lor şi m-am înscris pentru testul de admitere.

Îmi doream să mă înscriu la un program de MBA în străinătate, pentru că mi-a plăcut foarte mult experienţa din SUA, dar cei de la MBA-ul Româno – Canadian m-au convins că programul răspunde cerinţelor mele şi în cea mai mare parte aşa a fost. Efectele acestui program asupra mea au fost numeroase şi pe cele mai multe nu le-am anticipat. În primul rând mi-a crescut încrederea în mine şi în puterea mea de a lua decizii corecte pentru compania noastră. Apoi, m-a ajutat să văd ce soluţii au ales alţi manageri, cu experienţă şi responsabilităţi mult mai mari decât ale mele, la probleme similare cu cele cu care mă confrunt eu. Şi nu în ultimul rând, mi-am făcut prieteni adevăraţi, de genul celor pe care îi găseşti foarte greu în viaţă.

7. Ţi-ai păstrat modestia, cu toate că aceasta în zilele noastre pare a fi un defect, nicidecum o calitate. Cum ai reuşit? Ce alte „defecte” mai ai?

Modestia, cred eu, ţine de educaţie şi de mediul în care te-ai format. Eu aşa am fost educată. De multe ori le mulţumesc părinţilor pentru asta, dar aşa cum ai spus şi tu, în vremurile acestea mi-a dăunat în anumite momente. Recunosc că am mai multe calităţi care în lumea afacerilor sunt slăbiciuni. În primul rând, sunt foarte deschisă. Iar în afaceri ăsta e un punct slab. În ultimii ani m-am mai „corectat”, recunosc, datorită funcţiei pe care o am, responsabilităţilor şi experienţelor pe care le-am trăit.

8. Sunt lucruri pentru care eşti gata să lupţi cu orice preţ? Care sunt acestea? Poţi să îmi dai un exemplu de „don Quijotism” al cărui autor eşti?

Da, sunt multe lucruri pentru care sunt gata să lupt: credinţă, familie, prieteni, firma pe care o conduc. Cel mai mare don Quijotism de care cred că dau în continuare dovadă este faptul că mă încăpăţânez să fac afaceri într-o piaţă unde „ţepele” sunt un titlu de glorie.

9. Ce înseamnă Lavinia Pop, în afară de afacerea pe care o conduce?

Sunt expansivă, vesela şi optimistă. Îmi place muntele, deşi în ultimii ani mi-am neglijat această pasiune. Îmi place să schiez şi sunt cinefilă. Şi nu în ultimul rând sunt o mare gurmandă. Iar Dumnezeu mi-a scos în cale un bucătar pasionat, care mă răsfaţă după o zi lungă la serviciu.

10. Ţi-ai făcut planuri pentru vacanţa de vară?

Da. Îmi place să îmi planific din timp vacanţele. Anul acesta vacanţa va fi o vacanţă puţin aparte, pentru că un cuplu foarte drag de prieteni se căsătoresc şi vom merge la nunta lor, într-un grup foarte mare, în Grecia.

11. Ce îţi doreşti să realizezi în viitorul apropiat?

Recunosc că am câteva proiecte foarte importante, atât pe plan personal cât şi pentru firmă, dar sunt superstiţioasă şi aş vrea să nu vorbesc despre ele.

Foto: arhiva personală

Google News Urmărește-ne pe Google News

PE ACELAȘI SUBIECT
   
Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!
Abonează-te la newsletter
buton