Ioana Plopeanu, o dulceață de antreprenor

.

Ioana Plopeanu a participat la un concurs de proiecte de economie socială, a câștigat finanțarea și, de doi ani, s-a dedicat total afacerii Fructos, prin care produce gemuri, dulcețuri și delicatese precum caramelul sărat, cu ajutorul unor persoane din categorii defavorizate.

Cum s-a născut afacerea Fructos?

Fructos este un proiect de economie socială care a pornit din dorința de a ajuta comunitățile cu număr mare de persoane aparținând categoriilor sociale defavorizate și de a crea gemuri și dulcețuri cu conținut redus de zahăr, 100% naturale și din resurse locale. Am ales astfel să construim în comuna Gura Ocniței o întreprindere socială în domeniul producției de gemuri și dulcețuri, comercializate sub brandul Fructos. Dulcețurile au un conținut de peste 100-120 de grame fruct la fiecare 100 de grame de produs finit, sunt preparate în totalitate manual, în loturi mici, doar din ingrediente proaspete, atent selecționate, achiziționate de la micii producători locali sau chiar din curțile localnicilor din Gura Ocniței. Toate produsele Fructos sunt 100% naturale, nu conțin conservanți, coloranți, aditivi sau potențiatori de aromă.

Dulcețurile produse de Ioana Plopeanu au cantitate mare de fruct și conținut redus de zahăr.

Fructos este o întreprindere socială finanțată de OMV Petrom, în cadrul competiției de antreprenoriat social ”Fabricat în Țara lui Andrei”, o competiție de afaceri sociale organizată în parteneriat cu Fundația NESsT.

Care este formația ta profesională?

Am 28 de ani, am venit în București acum zece ani, imediat după absolvirea liceului, pentru a studia la Universitatea din București. Am plecat din Târgoviște cu o dorință imensă de a învăța și de a acumula cât mai multe informații, de a cunoaște profesioniști și de a învăța de la ei. Activitatea mea profesională a început încă din primul an de facultate, într-o mică afacere de familie în care mi-am conturat un început de carieră și alături de care am avut o evoluție extraordinară. Am căutat să mă înconjor de oameni pozitivi, etici și corecți, de la care să iau exact ce-mi trebuie și care să mă ajute să devin cea mai bună variantă a mea. Am lucrat aproximativ opt ani în vânzări, unde am învățat să mă pun în locul celorlalți, să le înțeleg nevoile și să creionez alături de ei cele mai bune soluții.

Cât timp dedici acestei afaceri?

Din momentul în care am aflat că ideea noastră se numără printre cele zece proiecte câștigătoare, am conștientizat responabilitatea așternută pe umeri, cea a antreprenorului social, și am decis că trebuie să mă dedic 100% proiectului. La Fructos, profitul nu se măsoară în bani; se măsoară în bucuria beneficiarilor noștri, care ne aduc fructe și care sunt remunerați corect, sau a angajatului nostru, care nu mai găsit de lucru de peste 20 de ani și care acum este bucuros că i-a acordat cineva o șansă sau chiar în bucuria de pe chipul clienților noștri, care cumpără dulcețurile noastre și care revin și a doua oară cu bucurie tot la noi.

Care este rolul tău în firmă?

Sunt o persoană căreia îi place să facă lucrurile să se întâmple, ba chiar să se întâmple cât mai bine cu putință. Mă dedic în totalitate și mă implic activ în orice tip de activitate, de la procesul de producție până la relația cu parteneri, furnizori, distribuitori, instituții publice, clienți etc. Cred cu tărie că, atunci când te dedici 100%, esti pasionat și ai viziune, încredere în tine și rezistență la efort, înveți să-l transformi pe „nu se poate” în „se poate” și asfel reușești să depășești orice obstacol.

Cum arată o zi obișnuită de lucru?

Pentru noi, ziua de lucru începe la șase dimineața și uneori chiar mai devreme. Asta pentru că lucrăm doar cu fructe proaspete, culese special pentru noi, de către colaboratorii noștri care ni le aduc încă de la primele ore ale dimineții. Acestea trec printr-un proces de selecție, se spală, se curăță și trec la procesat. Este o încântare să fii în atelier când dulceața este pe foc, mirosul este absolut divin. De îndată ce am stabilit că dulceața este gata, o turnăm manual în borcane proaspăt sterilizate și le lăsăm să se odihnească până a doua zi, când le etichetăm și le mutăm în depozit. Urmează curățenia de după lucru și gata activitatea de producție din ziua respectivă. Când aceasta s-a încheiat, trec la partea adminstrativă, unde mă asigur că absolut tot ce s-a întâmplat în ziua respectiva în atelier a fost trecut în documente, răspund la e-mailuri, transmit oferte, caut să achiziționez fructe pentru ziua următoare. Iar a doua zi dimineața o luăm de la capăt.

Care sunt produsele Fructos și ce au ele particular?

Prin Fructos, ne dorim să îndulcim zilele românilor cu dulcețuri 100% naturale, pline de fruct și cu un conținut redus de zahăr (de exemplu: Dulceață de Vișine, Dulceață de Căpșuni și Vanilie, Dulceață de Cireșe, Dulceață de Piersici, Gem de Dovleac și Scorțișoară, Gem de Caise, Magiun de Prune).

Dulceața de lapte este un desert tradițional în America de Sud și necesită multă migală pentru a fi produsă.

Unul dintre punctele noastre forte vine din gama de Dulcețuri Gourmet. Această gamă de produse speciale a fost gândită din două motive: în primul rând pentru diferențierea brandului față de competiție și în al doilea rând pentru menținerea activității pe perioada iernii, în care fructele sezoniere nu sunt disponibile. Oferim, astfel, dulcețuri clasice, tradiționale, dar și sortimente inedite, precum Caramel Sărat, Dulceață de Lapte și Vanilie, Dulceață de Grepfrut Roșu și Vanilie, Dulceață de Portocale, Dulceață de Lămâie cu Anason Stelat, Ghimbir și Cardamon, Dulceață de Ardei Iuți sau Ananas cu Rom Brun și Vanilie.

Singurul producător de caramel sărat fără adaosuri

În aceasta gamă intră și cele două bestselleruri, Dulceața de Lapte și Caramelul Sărat. Acestea sunt în top trei în preferințele cumpărătorilor nostri, ceea ce ne bucură foarte tare. Dulceața de Lapte este, de fapt, un desert foarte popular în Argentina și în America de Sud în general, dar Este întâlnită și în Franța. Procesul de producție în cazul ei necesită atenție sporită și multaărabdare. Ca să vă faceți o idee, o șarjă de câteva borcane se prepară în aproximativ 12 ore.

Caramel Sărat am mâncat prima dată acum câțiva ani, când unul dintre prietenii noștri a venit din Franța, din zona Bretagne, cu un borcan cu Caramel Beurre Salé. A fost divin! Sigur trebuia să-l avem și noi în gama de produse! Provocarea a fost să-l facem natural, fără adaos de glucoză și lecitina de soia. Ne lăudăm că produsul caramel sărat făcut de noi este 100% natural. De aceea, recomandam depozitarea lui la rece.

De unde vă procurați ingredientele?

Fructele autohtone le achiziționăm exclusiv de la micii producători din comunitate sau din împrejurimi sau chiar din curțile localnicilor. Pe cele exotice le cumpărăm de la importatori sau firme locale. În cazul mirodeniilor, când nu le găsim în Romania, le comandăm din străinătate.

Unde se găsesc produsele voastre?

Va invităm cu drag pe site-ul nostru, www.fructos.ro, de unde se pot comanda produsele nostre cu livrare în 24-48 de ore, în funcție de oraă. Tot acolo, pe lângă informații legate de produse, găsiți și recomandările noastre de consum pentru absolut toate sortimentele. Online ne puteti găsi produsele și pe www.traistaurbana.ro , pe www.emag.ro sau pe aplicația mobilă Taraba Virtuală.

Imediat cum a descoperit caramelul sărat, Ioana și-a dorit acest produs în portofoliu. Acum se mândrește cu singurul caramel sărat din țară produs fără adaosuri.

Suntem prezenți în câteva magazine fizice din București și din țară, precum magazinele PLAFAR, în duty free-ul din Aeroportul Otopeni, la Art&Craft, în concept store-ul Meșteșuqar Butiq, în câteva băcănii din țară, în câteva restaurante.  În plus participăm și la o serie de eventimente cu degustare, târguri de profil, unde toți cei care își doresc să testeze produsele înainte de a le achiziționa o pot face fără probleme.

Ce-ți place cel mai mult în ceea ce faci?

Sunt o persoană deschisă, căreia îi place să învețe în permanență. Cred că ăsta este secretul meu în aventura Fructos. Imaginați-vă că nu aveam deloc experiență în antreprenoriat social sau în domeniul alimentar, doar știam că-mi doresc să schimb ceva în bine prin acțiunile mele și cochetam cu bucătăria în timpul liber. Absolut tot pentru mine a fost nou, iar din acest motiv a trebuit să învăț în permanență, să fiu critic cu mine și autodidact. Sunt foarte recunoscătoare pentru tot sprijinul oferit de catre echipa de profesioniști și consultanți în economie socială la care am avut acces prin intermediul competiției și care ne-au ajutat să aprofundăm toate aspectele și implicațiile acestui tip de antreprenoriat, prin impact social, studii de fezabilitate, cercetare de piață. Practic, absolut tot legat de această activitate îmi face plăcere și mă motivează să continui.

Dă-ne câteva detalii despre latura socială a businessului.

O întreprindere socială vine cu soluții la niște probleme sociale dintr-o anumită comunitate. Această soluție constă în: crearea unor locuri de muncă pentru persoane din categorii sociale defavorizate, generarea unor venituri suplimentare pentru oameni care se descurcă foarte greu și valorificarea unor resurse locale. Noi avem un angajat permanent, un fost șomer de lungă durată, și achiziționăm aproape toată materia primă de la micii producători locali sau chiar de la localnici. O altă latură a proiectului presupune să avem familii colaboratoare cărora să le oferim material săditor/ semincer cu titlu gratuit (butași de zmeură, semințe de dovleac) pentru a le planta în propriile gospodării, iar toamna să le cumpărăm tot noi recolta, la prețul pieței. Momentan încă îi căutăm. Suntem convinși că membrii grupurilor vulnerabile, a caror viață vom încerca să o schimbăm în bine, vor avea pe termen lung cea mai mare și importantă contribuție la succesul întreprinderii sociale.

Cine sunt clienții voștri?

Consumatorii finali își doresc de cele mai multe ori să regăsescă gustul copilăriei, să-și amintească de vacanțele petrecute la bunici, dar sunt și foarte curioși să testeze produse inedite. Sunt persoane care apreciază produsele naturale, produse local.

Aveți în plan și dezvoltarea altor produse sau linii de business?

Chiar acum testăm câteva rețete noi, unele dintre ele sunt o adevărată explozie de arome. O să le lansăm la toamnă. Una dintre ele va fi, cu siguranță, dulceața de piersici cu amaretto.

În plus ne dorim să dezvoltăm rețeaua de distribuție astfel încât produsele să fie vândute la nivel național în cât mai multe magazine fizice. Sperăm să reușim să ne formăm propriii furnizori de la zero în comunitate dintre cei care vor primi material săditor și know-how de la noi. De asemenea, ne dorim să asigurăm încă minimum două locuri de muncă permanente și alte două locuri de muncă sezoniere. Și, bineînțeles, nu în ultimul rând ne dorim să contribuim activ la bunăstarea și educarea grupurilor vulnerabile din comunitate.

Care sunt cele mai mari provocări ale unui mic antreprenor român?

Am să vorbesc strict din punctul de vedere al antreprenorului social. Sigur, sunt și momente grele, neprevăzute sau chiar neștiute. Noi le numim simplu, provocări! Pe parcursul celor doi ani au fost câteva, pornind de la identificarea spațiului potrivit pentru fabrică, autorizarea ca unitate de producție, la identificarea unor furnizori serioși, sau chiar lipsa fructelor de sezon (anul trecut a fost o mare problemă cu fructele și legumele din cauza unor fenomene meteo nefavorabile). Întotdeauna există o cale. Răbdare, tact, perseverență, dedicare și foarte multă muncă. Ne-am asumat că există și situatii dificile, știm că fac parte tot din provocările antreprenorului social.

Care sunt cele mai importante lecții pe care le-ai învățat din business?

Am învățat în primul rând să am răbdare cu mine, dar mai ales cu cei din jur. Sunt o fire perfecționistă și pasionată, îmi plac lucrurile bine făcute. Din acest motiv, uneori pot fi dificilă. Una dintre cele mai importante lecții învățate despre mine are legătură cu punctualitatea, corectitudinea și transparenta, față de beneficiarii și colaboratorii noștri. În momentul în care am promis ceva comunității, promisiunea trebuie îndeplinită și respectată. Acesta este crezul nostru și ceea ce ne definește ca întreprindere socială.

Ai avut un mentor?

Un mentor nu am avut, dar în schimb am crescut cu un model în familie. Bunica mea îmi este sursa de inspiratie. A administrat singură o mică afacere de familie după ce și-a pierdut soțul, chiar înainte ca mama mea să se nască. A reușit fără probleme să crească patru copii și să conducă o afacere într-o lume a bărbaților. Am crescut văzând-o înlăturand obstacole în ciuda climatului nefavoribil micilor afaceri din perioada comunistă. Încă ma inspiră și azi și mă motivează să merg mai departe, cu încredere ăi optimism.

Ce-ți place să faci în timpul liber?

Ador să călătoresc, să vizitez, să explorez și să descopă culturi și oameni noi, locuri încărcate de istorie, povești și emoții. În fiecare călătorie, atât mie, cât și soțului meu ne place să experimentăm creații culinare. Ne documentăm și căutăm cele mai neobișnuite preparate, pe care ne dorim să le gustăm. Sunt curioasă să încerc gastronomia locală, din care să mă inspir pentru rețete viitoare de dulcețuri.

foto: Bogdan Grigore

S-ar putea să te intereseze și:

Ce idee de afaceri a avut o brăileancă! Mihaela Arion produce mii de bureți lufa

Primul producător român de clătite ambalate. Georgiana Gheorghe a transformat dragostea pentru clătite în business

 

    
Vedete din Romania Vedete internationale