Am tot citit articole legate de ceea ce AR TREBUI spus la un interviu, cum răspunzi la întrebări, cum le împachetezi să sune mai bine. Chiar dacă şi eu intru în categoria celor care…
consideră că un interviu TREBUIE pregătit, n-aş exagera cu pregătirea pînă la nivelul la care să ajung să maschez prea mult din cine sunt în realitate.
Este adevărat că nu este necesar să îi pun pe masă unui intervievator toate problemele mele personale şi întreagă mea viziune despre viaţă, s-ar putea să nu ajute în totalitate, dar, ţinând cont de asta, încercaţi să fiţi cinstiţi în modul în care vă reprezentaţi.
Dacă ajung să mă prezint altfel decât sunt, s-ar putea să îmi iasă, să conving, iar apoi, în activitatea de zi cu zi, să fiu nevoit să fac lucruri care nu îmi sunt deloc comode!
Ideea acestui post mi-a venit citind un articol în care erau sugerate câteva răspunsuri ideale pentru punctele forte şi punctele slabe. Sugestia era aceea de a menţiona comunicarea, lucrul în echipă, orientarea către rezultate etc. ca puncte forte şi de a spune că lucrezi la îmbunătăţirea punctelor slabe, şi abia apoi să le menţionezi.
Un recruiter bun va vrea să aibă exemple despre situaţii în care comunicarea şi lucrul în echipă ţi-au fost de folos în activitate, concret. Şi de asemenea va dori să afle cum anume lucrezi la punctele slabe, ce paşi ai făcut în direcţia asta. Şi s-ar putea să nu ai răspunsurile, având în vedere că sunt mai degrabă fabricate decât reale.
O abordare sănătoasă mi se pare următoarea:
– ai avut în carieră ta parte de un feedback fie un chestionar completat de colegi, fie doar păreri exprimate de ceilalţi – dacă răspunsul e nu la primul punct, încearcă să îţi aminteşti ce anume din modul în care ai acţionat îţi aminteşti că i-a impresionat sau a plăcut celorlaţi – dacă nici asta nu funcţionează, încearcă să îţi pui câteva întrebări, să ai o discuţie sinceră cu tine – foloseşte tu un chestionar pentru a strânge nişte păreri şi validează-ţi percepţia cu ceilalţi care te cunosc – încearcă să te gândeşti ce anume merge bine şi ce nu în activitate ta, unde ai cu adevărat situaţii care te provoacă – fă-ţi o listă cu acele puncte forte şi puncte slabe, dar doar după ce le-ai trecut prin filtrele de mai sus şi te-ai gândit suficient de mult la exemplele care te pot ajută să susţii ceea ce tocmai ai spus – gândeşte-te când le prezinţi care poate fi impactul tău într-un anumit rol dacă reuşeşti să foloseşti cu adevărat cât mai mult din punctele tale forte reale, şi să eviţi să fii nevoit să lucrezi prea mult în zone în care ştii că nu dai randament (punctele slabe).
Câteva resurse suplimentare legate de folosirea punctelor forte puteţi găsi în cartea publicată de Gallup, Strengths Finder 2.0 sau ascultându-l pe Markus Buckingham în „Trombone Player Wanted” sau…pentru cei care devin pasionaţi de subiect, citind din cărţile lui Dr.Martin Seligman.
Supra vânzarea de fapt duce la eşec rapid, imediat ce ai fost angajat şi îţi dai seamă că realitatea e de fapt altă. Şi e valabilă de ambele părţi, atât angajat cât şi angajator. Aviz amatorilor.
„Life is the sum of all your choices.” – Albert Camus
www.careeradvisor.roArticolul a fost redactat de Mădălina Uceanu – Career Coach, activă de peste 15 ani în domeniul recrutării.