Intr-o epoca in care timpul e foarte pretios, s-a inventat si varianta interviului prin telefon. Angajatorul are cu tine o discutie, din care se lamureste daca vrea sa te cunoasca mai indeaproape.
Avantaje sunt pentru ambele parti. Nu pierdeti inutil timpul, nici tu, nici el. In plus, scapi – deocamdata – de grija „imaginii” pe care trebuie sa o prezinti posibilului-tau-viitor-sef. ” Cu ce ma imbrac?”, „Cum ma fardez?” sunt lasate pentru mai tarziu. Iar daca te-a invitat la o discutie fata in fata poti sa fii mai relaxata: esti deja pe „lista scurta”, a celor care au ramas eligibili dupa convorbirea telefonica.
Cum reusesti sa fii convingatoare si atragatoare la telefon? Foarte simplu: prin ceea ce spui! Tonul vocii nu are atata importanta (decat daca te angajezi cumva la o linie telefonica de contact cu clientii). E suficient sa fii calma, relaxata si increzatoare. Altfel, e mai important ce transmiti, datele concrete despre tine. Si trebuie sa recunosti ca emotiile sunt mai mici, comparativ cu un interviu clasic.
Despre ce se vorbeste?
Este doar o discutie prealabila. Asa ca va include mai mult aspecte generale, gen:
– din partea angajatorului: intrebari legate de motivatia ta pentru acel job, daca ai cunostintele absolut necesare pentru el (ex. despre un anumit limbaj de programare, limba straina etc.), daca esti de acord cu anumite aspecte speciale (de exemplu deplasari sau relocare, un anumit program de lucru), te intreaba unde si ce ai lucrat anterior.
– din partea candidatului: nu scapa ocazia sa il intrebi tipul sau dimensiunea proiectelor viitoare, stilul de lucru al departamentului sau companiei respective, care sunt aspectele considerate extrem de importante de catre angajator cu privire la job-ul propus, criteriile de baza care trebuie indeplinite etc. Practic, este vorba de aceleasi informatii initiale, generale, ca si la un interviu obisnuit, singurul tau canal de comunicare fiind de data aceasta cel verbal. Nu-l subestima! Un manager subtil, cu „ureche fina”, nici n-are nevoie sa te vada ca sa ghiceasca daca esti potrivita pentru jobul lui sau nu.
In urma unui astfel de interviu, prin telefon, angajatorul poate afla deja:
– cum gandesti -modul in care iti construiesti propriile argumente atunci cand raspunzi la intrebari; – propriile valori – din felul cum ne te adresezi, prin ce formule, cu ce ton – cunostintele pe acre le ai – ceea ce stii si la ce nivel poti discuta despre subiectele abordate (superficial sau in profunzime) – emotiile simtite – cat de increzatoare esti, cum reactionezi la intrebari la care nu poti raspunde, daca iti pierzi cumpatul, cat de entuziasta esti etc.
Ai putea sa folosesti optiunea oferita de multe telefoane, de a-ti inregistra convorbirea telefonica. In felul acesta, la o reascultare vei putea sa-ti dai seama unde ai fi putut raspunde mai bine sau cum, si in felul acesta iti imbunatatesti „stilul” pentru data viitoare.
– daca interviul este dinainte anuntat, parcurge fisa de descriere a job-ului si selecteaza criteriile de selectie mentionate; in baza acestora, poti intui o mare parte din intrebarile angajatorului si iti poti pregati argumentele pentru candidatura ta;
– alege un loc linistit, in care sa nu fie zgomot, sa ai semnal si sa nu te intrerupa nimeni;
– tine telefonul la distanta corecta (cca. un centimetru), nu vorbi prea incet, dar nici nu tipa in telefon;
– siguranta pe care o capeti atunci cand stii despre ce se vorbeste si cum sa comunici ceea ce faci in prezent, se va simti si in vocea ta, care va suna mai convingatoare; maximizeaza acest lucru si prin formulari de genul: „sunt sigura ca…”; „apreciez faptul ca…” in loc de „as vrea sa va rog sa…”; „daca as putea indrazni sa…”.
– ai grija sa te exprimi clar, in propozitii scurte si structureaza-ti ideile pentru a nu pierde firul lor; vei reusi astfel sa raspunzi la obiect;
– adreseaza-te politicos, nu intrerupe si nu minti despre ceea ce trebuie sa spui. Fii constient de valorile pe care le transmiti : respect, corectitudine, politete.
– constientizeaza si regleaza-ti tonalitatea vocii atunci cand raspunzi. O voce tipatoare, ascutita, nu te va avantaja.
– mentine-te permanent la curent cu ceea ce este in domeniul tau ; cu cat esti mai bun in ceea ce faci, cu atat vei convinge mai usor de valoarea ta;
– zambeste – chiar si prin telefon zambetul tau „se vede”!
– multumeste scurt la sfarsit pentru timpul acordat si incheie asigurand angajatorul de interesul tau, daca este cazul.
Succes si sa ne auzim cu bine!
Consultant de specialitate: Ioana Moholea, project manager, Compania de resurse umane Perspective Group