Psihologii spun că managerii care implică inteligenţa emoţională în business-urile sau echipele pe care le conduc, reduc nivelul de stres al oamenilor pe care îi au în subordine…
… şi sunt în măsură să-i facă pe aceştia să trăiască emoţii pozitive, ceea ce are un efect bun asupra performaţelor echipei.
„O greşeală foarte des întâlnită în rândul managerilor este ignoranţa cu care aceştia tratează problemele subalternilor. Neexprimarea trăirilor emoţionale poate avea un impact negativ asupra relaţiilor şef – subaltern şi acest lucru se va reflecta cu siguranţă în rezultatele echipei”, atenţionează psihologul Alexandra Ionescu.
Definită, inteligenţa emoţională reprezintă capacitatea de a gestiona mai bine propriiile emoţii, de a înţelege oamenii din jur şi a convieţui într-un confort ridicat alături de ei.
„Cu certitudine se formează o legătură directă între performanţă, sentimente şi comportament şi în mod sigur starea de spirit a unui angajat este influenţată pozitiv sau negativ de lucrurile care se petrec în jurul său. În business este foarte important să comunici şi la nivel emoţional cu angajaţii pe care îi ai. Prin această metodă vei reuşi să creşti performanţele echipei, implicit ale afacerii pe care o gestionezi”, mai spune psihologul.
Grija în comportamentul cu angajaţii
Un alt lucru asupra căruia Alexandra Ionescu atrage atenţia este comportamentul pe care managerii trebuie să-l aibă în raport cu subalternii. Este adevărat, spune aceasta, emoţiile oamenilor diferă de la individ la individ, dar sunt influenţate şi de starea în care persoana respectivă se află. Ori dacă un angajat are un şef care se comport urât cu el, emoţiile pe care acesta le va avea, cu siguranţă nu-l vor ajuta să dea un bun randament.
Ipotetic vorbind, emoţiile într-o companie „se iau” şi pentru că ele se transmit de sus în jos, modul în care şeful trăieşte şi îşi manifestă emoţiile, înfluenţează direct şi puternic membrii echipei pe care o conduce. „Influenţa pe care o simt subalternii la nivel emoţional, se vede în calitatea muncii. Din acest motiv şefii trebuie să aibă capacitatea de a lăsa problemele personale la uşa biroului”, consideră Alexandra Ionescu.
„Managerii care înţeleg acest lucru vor avea de câştigat. Cu cât vor reuşi să comunice mai bine la nivel emoţional cu oamenii pe care îi conduc şi să le influenţeze în mod pozitiv emoţiile, cu atât efectul în planul performanţelor va fi unul mai bun”, spune psihologul.
Însă, depinde de fiecare manager în parte în ce măsură poate să comunice emoţional cu subalternii săi, vrea să facă acest lucru şi reuşeste.