Angajarea, promovarea sau negocierile reuşite depind, mai mult decât crezi, de hainele pe care le porţi.
O prietenă care lucrează cu publicul la bancă a fost atenţionată de şeful ei pentru că purta o fustă cu doi centimetri mai scurtă decât era prevăzut în regulament. A ascultat mustrările fără să comenteze, a cerut o copie a codului vestimentar şi a doua zi a apărut cu cea mai cuminte fustă trei sferturi, care însă îi dezvelea gleznele înveşmântate în nişte halucinante dresuri verde-neon.
Cu toţii ne revoltăm puţin când vine vorba de respectat reguli, mai ales când acestea privesc modul în care ne afişăm în lume. Cuvântul „uniformă“ este insuportabil pentru mulţi, de la pionieri încoace. Cunosc oameni care au refuzat joburi foarte bune în companii multinaţionale doar ca să nu fie obligaţi să poarte zilnic costum. Toate aceste lucruri încetează să fie o problemă când înţelegi că hainele pe care le porţi la birou reflectă un statut profesional bine (sau prost) asumat.
Prima impresie
Ştim că nu ar trebui să judecăm oamenii după aparenţe, dar o facem involuntar de absolut fiecare dată când cunoaştem pe cineva. Durează doar câteva secunde să punem o etichetă („ordonată“, „şmecher“, „simpatică“) sau să ob-servăm nişte amănunte care ne rămân undeva, în creier, pentru a fi procesate ulterior („ceas scump“, „pantofi murdari“, „decolteu adânc“).
Această mult discutată „primă impresie“, oricât de simplistă sau superficială pare, ar fi bine să fie în favoarea ta. Analistul de imagine Mihaela Berciu, care a lansat cartea „Ţinută pentru succes“, te sfătuieşte să adopţi o ţinută care să reflecte în avans pasul următor pe care ţi-l propui în carieră. Ţine minte că în fiecare zi în care păşeşti la birou îţi construieşti „brandul personal“. Şi nimeni nu ar avea încredere să-şi lase cifrele de afaceri pe mâinile unei finanţiste emo. Dacă simţi că renunţarea, dragul jobului, la şuviţele verzi sau la jeanşii tăiaţi ţi-ar ştirbi personalitatea, poate ar trebui să te mai gândeşti dacă ţi-ai ales bine meseria.
Vara la job
Unele medii de lucru mai liberale îţi permit să porţi o rochie vaporoasă şi o pereche de sandale comode. Dar credibilitatea ta ar avea de câştigat dacă n-ai fi „echipată“ de vacanţă. Nu zice nimeni să-ţi construieşti propria saună închisă într-un deux-pieces! Poţi fi considerată o tipă de carieră şi dacă porţi rochii cambrate, de lungime medie (indicat ar fi să nu arăţi prea multă piele), în tonuri uni, neţipătoare (eşti norocoasă, se poartă nuanţele nude). Nici pantalonii evazaţi sau chiar largi, asortaţi la o cămaşă subţire din fibre naturale nu trebuie uitaţi. Sandalele care îţi expun degetele de la picioare sunt de evitat. Ca şi decolteurile prea generoase sau accesoriile excentrice; ele distrag atenţia interlocutorului. Iar voi aveţi de discutat afaceri, nu?
Iată câteva din sfaturile pe care Mihaela Berciu le detaliază în cartea ei, „Ţinută pentru succes“ 1 Cunoaşte-ţi formele şi nu face alegeri potrivnice lor. Astfel, evită faldurile pe orizontală dacă silueta nu te ajută, maschează şoldurile late cu sacouri închise la un rând de nasturi, poartă pantaloni conici dacă ai pulpe groase şi evită topurile strâmte. 2 Împarte-ţi garderoba în „capsule“ specifice fiecărei ocazii. Cumpără inteligent, astfel încât să poţi combina piesele în mai multe feluri, fie că e vorba de o zi la birou, o ţinută de seară sau o ieşire casual. 3 Cost per purtare. Aşa ar trebui să faci calculul când mergi la shopping. Ţine cont de numărul de combinaţii în care poţi purta un sacou clasic de calitate. Dacă adaugi şi faptul că acesta se demodează greu şi poate fi purtat câţiva ani, vei trage linie şi vei descoperi în ce merită să investeşti. 4 Accesorii care punctează. Pe măsură ce urci pe scara ierarhică, accesoriile devin mai mici, dar mai preţioase. Profită de cravate. Foarte potrivite mediului de afaceri, acestea dau rigurozitate şi putere ţinutelor. Le poţi înlocui cu varianta mai feminină – broşa.
Foto: Shutterstock