Chiar dacă toată viața am fost învățate că imaginea nu contează atât de mult, cel puțin în sfera profesională, că e mai important ce ai în cap și un caracter frumos e mai important decat un chip si o prezență plăcute, aceste caracteristici pot fi ușor anulate printr-o simplă apariție mai... neîngrijită, care lasă de dorit. Ca mesajul și ideile tale să ajungă unde trebuie, acestea trebuie mai întâi ascultate. Iar pentru asta, trebuie să captezi atenția. În mod pozitiv. Ce e de făcut pentru asta? O imagine bună. Cum o obținem? Specialiștii ne sfătuiesc.
Numeroase dintre evenimentele de presă la care sunt invitată ca jurnalist mă aduc frecvent față în față cu doamne cu o carieră de invidiat: CEO, GM, country managerițe ș.a.m.d. Sunt convinsă că toate au o bună pregătire, dar uneori impresia pe care o lasă nu e tocmai reușită: se bâlbâie pe motiv că „îmi cer scuze, am emoții“, sunt coafate prost (sau deloc) și machiate strident, poartă haine nepotrivite situației… Dar nimeni nu are curajul să le spună, că doar sunt General Manageri, nu? În încercarea de a le da o mână de ajutor tuturor femeilor de carieră care aspiră la o poziție ierarhică mai bună (sau care o au deja), am rugat câțiva specialiști de top să le ofere strictul necesar de sfaturi pentru o imagine impecabilă.
1. FOTOGRAFIILE DE BUSINESS
Alex Gâlmeanu, fotograf profesionist (alexgalmeanu.com)
„Dacă te duci la o întâlnire de business, portretul tău a ajuns acolo înaintea ta“
„O imagine de tipul acesta trebuie să fie considerată a fi un fel de CV vizual, să exprime competențele celui portretizat. Trebuie să înțelegi că, dacă te duci la o întâlnire de business, portretul tău a ajuns acolo înaintea ta și deja vorbește despre tine. Așa cum într-o biografie n-o să-ți menționezi vacanțele, nici din punct de vedere vizual nu trebuie să insiști în direcția asta. Așa că nu folosi fotografii de vacanță sau snapshot-uri întâmplătoare în context profesional. Nu încerca să folosești o fotografie realizată cu telefonul tău, chiar dacă-ți place sau crezi că e bună… nu-ți face nicio iluzie, nu este bună! Angajează un fotograf de portret: imaginea pe care o prezinți în public e suficient de importantă încât să merite investiția.“
2. VORBITUL ÎN PUBLIC
Amalia Sterescu, Executive Presence & Public Speaking Coach (amaliasterescu.ro) „Cu o investiție minimă, poți învăța să-ți structurezi mesajul“
„Cred cu tărie că un leader conduce prin forța cuvintelor sale. Și atunci un discurs motivațional rostit cu pasiune, presărat cu povești și exemple personale, câștigă întotdeauna în fața unei prezentări seci, formale, citite eventual de pe niște slide-uri. Iată topul erorilor pe care le fac majoritatea vorbitorilor de business:
Nu-și iau în avans informații despre auditoriu: merg cu aceeași prezentare la audiențe diferite, devin plictisitori, folosind aceleași glume sau povestiri.
Nu-și exersează speech-ul în avans, se bazează pe spontaneitate și experiență, și tocmai atunci memoria le poate juca feste.
Alocă prea mult timp unor introduceri monotone de tipul «Sunt X și urmează să vă vorbesc despre», în contextul în care informația e afișată deja pe ecran.
Structura discursului e greu de urmărit, iar discursul e prelungit în mod agonizant, ratând cele mai importante lucruri – concluziile.
Se supun cu strictețe regulilor organizatorilor, chiar dacă este în detrimentul auditoriului.
Interacționează puțin sau deloc cu publicul. Unii își iau ca reper semnul «Exit» de deasupra ușii și acolo își ațintesc privirea pe toată durata prezentării. Sau își citesc discursul, în loc să îl prezinte sau să vorbească liber.
Recomand tuturor profesioniștilor să facă, pe lângă cursuri de business presentation, și cursuri de discurs public. Cu o investiție minimă de 600 de lei poți dobândi o metodă, poți exersa alături de alți profesioniști și poți primi feedback direct de la antrenori care fac public speaking în mod constant. Vei învăța astfel cum să-ți structurezi mesajul, cum să te folosești de limbajul nonverbal ca să convingi, cum să captezi atenția audienței și, mai ales, cum să-ți învingi spaima de a vorbi în public.
3. COAFURA
Cristi Pascu, fondatorul Academiei de Coafură „Cristi Pascu“ (cristipascu.ro) „Adoptă mai degrabă o frizură nonconformistă decât una prea sexy“
„Cele mai frecvente greșeli pe care le fac femeile-manager în privința aranjării părului sunt coafurile duse la extrem, buclele prea definite, volumul prea mare. Mai degrabă sunt acceptate coafurile nonconformiste, frizurile curajoase decât cele foarte sexy și feminine. Ideal ar fi ca femeile de afaceri să opteze pentru coafuri versatile. Să-și poată ține părul în coafura preferată, dar să învețe să și-l prindă rapid la spate pentru întâlnirile de business. Există tunsori pe păr mediu sau lung care permit și volum, lejeritate, dar și să fie prinse într-un coc simplu.
Când nu au timp să meargă la salon, e bine să învețe să-și aranjeze rapid coafura cu o perie rotativă, cu ondulatorul sau cu placa. Chiar dacă la început e neîndemânatică, doamna în cauză poate învăța să-și prindă părul rapid cu agrafe, cleme sau ace de păr. Și, bineînțeles, să apeleze la varianta clasică în situații de urgență: spălat, uscat cu foehnul la rădăcină ținând capul în jos și apoi volum din foehn.“
4. VESTIMENTAȚIA
Irina Markovits, stilist personal (imagematters.ro)
„Nu presupunem că orice eveniment înseamnă purtarea unui taior formal“
„Am observat trei tipare repetate în garderobele și ținutele femeilor: conformarea într-un tipar prea clasic (alegerea unor piese banale, în culori terne și cu croieli demodate); reticența la a purta accesorii vizibile, colorate, cu impact vizual puternic, și recurgerea la ținute construite simplist și comod (nu se dă atenție suprapunerilor, jocurilor de materiale, combinațiilor cromatice ș.a.m.d.). Toate acestea dau naștere unor ținute din care personalitatea purtătoarei lipsește, iar imaginea de ansamblu nu reușește să transmită frumusețea și complexitatea femeii respective.
În privința evenimentelor în afara biroului, e cazul să ne «aliniem» ținuta la codul vestimentar (a se citi: nivelul de eleganță) al industriei și ocaziei; nu presupunem că orice astfel de eveniment înseamnă, implicit, purtarea unui taior formal sau a unui costum clasic cu pantaloni, în culori închise. Moda și tendințele se transferă, cu moderație, și în garderoba de business. Este suficient să răsfoim de două-trei ori pe an revistele ca să vedem că ținutele business s-au actualizat, modernizat, transformat. Acum rochiile pot avea asimetrii, volane tip peplum, inserții din materiale diferit colorate, sacourile nu mai au forma și lungimea clasică, nu mai există obligativitatea asortării genții cu încălțămintea, la fel cum nici dresurile fine nu mai sunt neapărat necesare.
Cu multe dintre clientele mele mă întâlnesc pentru sesiuni de Outfit Styling, care durează aproximativ două-trei ore, timp în care le triez și evaluez garderoba, le creez ținute noi din piesele și accesoriile pe care deja le dețin și punem la punct o listă de shopping, care va completa și se va armoniza cu stilul și imaginea lor. Este serviciul ideal pentru femeile care au dulapul plin de haine, dar care au nevoie de o perspectivă nouă sau de un plus de creativitate pentru diminețile când nu mai știu cu ce să se îmbrace.”
5. MACHIAJUL
Dana Argeșan, make-up artist (danaargesan.com)
„De la nuanța greșită a fondului de ten, reacția continuă în lanț.“
„Pe modelul «less is more», cel mai indicat este să se folosescă cât mai puțin machiaj dacă nu se stăpânește bine tehnica de aplicare a acestuia. Dar, dacă se pornește de la premisa că un ruj roșu impune respect, just do it! E un clasic al machiajului și nu se va demoda niciodată. Și un machiaj natural, dacă este însoțit de atitudinea potrivită, poate impune la fel de mult respect.
În ambele cazuri, trebuie aleasă textura de fond de ten și pigmentul potrivit, astfel încât să nu se vadă încărcat pe față și, evident, să fie în nuanța potrivită, mai ales că lumina din birouri este combinată. Deci machiați-vă la lumină naturală. De la nuanța greșită a fondului de ten, reacția continuă în lanț: inclusiv anticearcănul e greșit ales pornind de la un fond de ten nepotrivit și apoi poate continua cu pudra. Numai acestea, și deja aspectul tenului nu mai e natural, tenul apare încărcat sau cu demarcații. Practic, cam tot ce este mai rău.
Machiajul nu trebuie să fie pleonastic, deci nu trebuie să respecte cromatica hainelor, ci cel mult să fie o extensie a plajei de culori în care avem ținuta. Cât despre armonizarea cu coafura, îmi place să asociez un liner la un breton și smokey la o coafură romantică, cu bucle. Oricând, există și varianta safe: smokey light!
O pregătire minimă în automachiaj durează 3-6 ore și se desfășoară sub forma unui workshop, cu o abordare persona-lizată, care include sfaturi de îngrijire a tenului, precum și recomandări pentru realizarea machiajului. Detalii pe www.visiomakeup.com.“
6. PREZENȚA ÎN SOCIAL MEDIA
Marian Ionescu, Head of Social Media Department @ GMP PR și vlogger (mariciu.ro) „Nu există «pe LinkedIn sunt business, iar pe Facebook pot să postez ce vreau».“
„Toate rețelele sociale sunt importante când vine vorba de imaginea unei femei de carieră. Nu există varianta de a spune că «pe LinkedIn sunt business, iar pe Facebook pot să postez orice îmi trece prin cap». Facebook este un mediu la fel de business ca și LinkedIn dacă știi să-l folosești pentru a-ți crea o imagine impecabilă. Chiar dacă Facebook este o rețea de socializare destinată în principiu interacțiunii cu familia și prietenii, în momentul în care te aventurezi în cursa unei cariere și a atenției pe care aceasta o atrage, trebuie să fii conștient de faptul că vei fi urmărit și de anumiți oameni care abia așteaptă să-ți găsească un punct sensibil, ușor de exploatat.
Ideal ar fi ca în spatele prezenței pe rețelele sociale să îți creezi o strategie și să faci tot ce poți pentru a profita la maximum de calitățile fiecărei rețele în parte (de exemplu, pe Instagram utilizatorii se așteaptă să vadă poze frumoase, acolo este un loc unde oricine își poate arăta latura artistică).
În privința greșelilor pe care le-am remarcat adesea, una dintre cele mai întâlnite erori pe care le fac managerițele de la noi este că au conturile de Facebook și de Instagram private și le păstrează pentru poze și postări personale.
În locul acestei intimități, ar fi recomandabil să-și creeze și o identitate online, care să le scoată în evidență calitățile din viața reală.“