In 2004, BBC a produs un serial numit „Minte de milionar”. In rolul principal: Adrian Atkinson, un doctor in psihologie cu tot felul de idei indraznete. In afara de el inca 30 de invitati.
Cincisprezece dintre ei erau multimilionari (in lire sterline), ceilalti cincisprezece oameni „normali”, cu venituri medii. Dr. Atkinson a fost rugat sa-si demonstreze propria teorie si sa identifice milionarii.
Nu ii cunostea, nu avea nicio informatie despre ei si nu avea la dispozitie niciun alt indiciu (imbracaminte sau altceva). Insa spre surpinderea tuturor, folosind doar intrebari si jocuri specifice, a ghicit 14 din cei 15 milionari. Ce anume a gasit diferit la acestia? Prin ce se deosebeste mintea lor de a altora? Si pana la urma, cum ar trebui sa gandesti ca sa ajungi un milionar?
Ce pui la bataie?
Atkinson ii numeste intreprinzatori. O categorie de oameni aparte, fascinanti, dar cu care e destul de greu de trait. Nu sunt foarte interesati de aspectele tehnice sau cunostintele de specialitate. Devin dificili daca ii contrazici sau incerci sa ii abati de la scopul lor.
Ce-i deosebeste de restul, in primul rand? Intreprinzatorii sunt dispusi sa puna totul la bataie. Sunt in stare sa-si puna in pericol sanatatea sau viata de familie, aproape fara sa stea pe ganduri! Ei isi asuma riscuri intr-un fel pe care ceilalti l-ar putea considera nebunesc.
Altfel, nu sunt neaparat mai inteligenti ca altii, dar au in schimb un „fler antreprenorial” iesit din comun. In plus, sunt foarte competitivi si ambitiosi. Iar optimismul lor e de-a dreptul irational. Nu le place cuvantul „esec”. Nici macar nu accepta ideea de esec. Daca il intrebi pe un intreprinzator cate esecuri a avut in viata o sa-ti spuna, fara ezitare: „Nici unul!” chiar si daca n-a fost asa. Ei pur si simplu nu vad lucrurile ca un om obisnuit. Un faliment rasunator nu e pentru ei decat o ocazie minunata de a se apuca de ceva nou, mai profitabil.
Barbati si femei
Ce motiveaza un om sa devina un intreprinzator? Cauzele sunt diferite pentru femei si pentru barbati, crede dr. Atkinson. Barbatii fug, de obicei, de ceva din trecut.
„Lasa ca le arat eu lor!” e leitmotivul lor ascuns. De exemplu, un milionar pe care mama lui cam despotica il forta sa-si spele ciorapii (cosmarul copilariei sale) si-a promis ca, atunci cand va fi mare, va castiga atat de multi bani incat sa-si permita sa arunce ciorapii dupa ce-i poarta, fara sa fie nevoit sa-i mai spele vreodata. Si a reusit!
Studiul lui Atkinson a aratat ca 40% dintre intreprinzatorii-barbati erau dislexici in copilarie si ca majoritatea provin din medii cu dificultati sau grupuri minoritare. Cu femeile intreprinzatoare lucrurile stau altfel. Ele fug mai degraba SPRE ceva. Sunt foarte dornice de realizare si au de obicei un model (tot femeie) care le emuleaza. „Mi-ar placea sa fiu si eu asa!” e leitmotivul lor, care le conduce spre succes.
Ele au o nevoie mai mare de autonomie.Vor sa fie independente si aspira spre auto-dezvoltare mai mult decat femeile obisnuite. Sunt foarte ambitioase si dispuse sa-si asume riscuri sau sa munceasca pana cad din picioare. Cu toate acestea sunt mai echilibrate decat intreprinzatorii barbati si tanjesc spre un fel de viata ideala.
Daca te recunosti in descrierea de mai sus, pregateste-te sa-ti numeri milioanele de euro!