Răzvan Mătăşel, despre publicitate şi antreprenoriat

.

Fost coordonator al departamentului de strategie la compania de publicitate Leo Burnett, Răzvan Mătăşel a ales în luna septembrie a anului 2008 calea antreprenoriatului alături…

… de Emilian Arsenoaiei, fost chief creative partner la Tempo Advertising. Cei doi specialişti în publicitate au pornit tot în aceeaşi lună proiectul agenţiei de comunicare  Arsenoaiei şi Mătăşel .

Cu Răzvan am vorbit despre motivele pentru care a părăsit Leo Burnett, nemulţumirile şi regretele sale, startul noului proiect şi multe altele.

Ce te-a determinat să renunţi la colaborarea cu Leo Burnett şi să începi împreună cu Emilian Arsenoaiei proiectul „Arsenoaiei şi Mătăşel”?

Atât eu cât şi partenerul meu am părăsit poziţii extrem de confortabile, de oameni cheie în nişte agenţii extrem de puternice. Nu am pornit această entitate pentru beneficii financiare, deşi acesta este cel mai important motiv pentru cei mai mulţi dintre antreprenorii pe care îi cunosc.

Motivaţiile noastre au fost mai mult legate de calitatea produsului industriei de comunicare. Eram expuşi unei erodări continue al acestui produs şi am decis că singura modalitate prin care mai puteam fi mândri de ceea ce făceam era să începem acest proiect.

Nemulţumirile erau legate de mine

Au existat anumite nemulţumiri în relaţiile cu Leo Burnett? Care au fost acestea?

Singurele nemulţumiri au fost legate de mine, de faptul că eu ca persoană îmi atinsesem maximul de dezvoltare în această industrie ca parte a Leo Burnett. Simţeam că stagnez şi că singura modalitate de a merge înainte era antreprenoriatul.

Aveam nevoie ca împreună cu Emilian să decid în totalitate ce este bine şi ce este rău, ce este un standard pentru această industrie şi ce nu este.

Datorez multe agenţiei Leo Burnett şi acţionarilor săi şi chiar dacă am traversat şi momente de încordare nu pot decât să fiu mândru că poate am contribuit şi eu la rezultatele acestei entităţi.

Şi astfel am fondat prima agenţie de comunicare care reuneşte la nivel de acţionariat cele mai importante doua discipline din industria comunicării: creaţie şi strategie.

Care sunt diferenţele între a lucra pentru o companie recunoscută şi a avea propriul business?

E complicat să compari statutul de angajat cu cel de antreprenor, chiar dacă pentru o perioadă am avut şi poziţie de deputy managing director în Leo Burnett.

E o mare diferenţă la nivel de mulţumire sufletească în primul rând. Simţi cum construieşti lucruri şi ştii sigur că tu eşti artizanul, împreună cu partenerul tău. Şi lucrurile se întâmplă mult mai firesc ca înainte, fără lupte inutile şi explicaţii interminabile.

Te bucuri de succes mult mai mult ca înainte pentru că tot ce ai făcut, ai făcut după cum ai gândit tu şi coechipierul tău. Cu cât împarţi succesul la mai puţini acesta aduce mai multe satisfacţii. Ai şi satisfacţii financiare şi rămâi uimit cât de mult pretuieşte de fapt munca ta.

Munceşti cu plăcere şi ai timp să te bucuri alături de oamenii care chiar contează în viaţa ta. Şi e un paradox pentru ca de fapt munceşti mult mai mult.

„Prietenii au început să se comporte ciudat”

Care sunt avantajele şi dezavantajele unei astfel de alegeri?

Eu văd doar avantaje, chiar dacă imediat dupa decizia mea foarte mulţi aşa zişi prieteni au început să se comporte ciudat. De fapt, ei erau prieteni cu mine, marele director de multinaţională. Dar chiar şi aşa este bine pentru că acum ştiu care sunt oamenii care cu adevărat merită.

Aş încerca să rezum într-o singura frază. De mai bine de un an, am redescoperit plăcerea de a face comunicare şi culmea acest lucru se întâmplă în mijlocul unei crize urâte.

Cum a fost începutul „Arsenoaiei şi Mătăşel”? Piaţa v-a asimilat rapid?

Începutul nu a fost deloc uşor. Pentru că noi nu mai acceptăm compromisuri şi pentru că noi nu propunem decât acele lucruri în care credem, deşi la experienţa noastră am putea să vindem uşor lucruri „cumpărabile”. Nu vrem să ne compromitem numele. Numele noastre sunt practic cele mai valoroase resurse ale acestei entităţi.

Ţi s-au făcut oferte pentru a colabora la diverse alte proiecte sau în cadrul unor companii din ţară sau străinătate de când ai părăsit Leo Burnett?

Am primit două oferte de cumpărare încă din prima lună de antreprenoriat. Dar cei care mă cunosc, ştiu că eu sunt un luptător şi la propriu (am ani de arte marţiale în spate) şi la figurat şi că în momentul în care cred în ceva sunt de neclintit. Şi cred din suflet că doi oameni pot schimba o industrie… doar cu creierele şi inimile lor.

Ai anumite regrete legate de trecut? Care sunt acestea?

Toţi avem regrete şi ele ne fac să nu mai repetăm unele greşeli. Am lăsat în spate totuşi o structură în care am zidit o parte din mine, am creat de la zero cel mai puternic department de strategie din România şi am adus în ţara noastră împreună cu colegii mei de atunci singurele distincţii la nivel internaţional pentru produsul strategic al acestei industrii. Nu pot să nu am regrete.

Premiaţi după un an

Compatibilitatea celor doi publicitari a fost demonstrată la festivalurile de specialitate de la Cannes, AdOr şi Portoroz. După doar un an de la startul proiectului agenţia  Arsenoaiei şi Mătăşel  a obţinut cea mai bună poziţie pentru o agenţie românească la cel mai important festival de creaţie din regiune: Golden Drum.

Şi Naumovici a plecat, Enoiu rămâne până în 2014

Anul trecut a fost unul agitat pentru întreg domeniul publicitar, iar despre „granzii” Bogdan Enoiu şi Bogdan Naumovici s-a vorbit foarte mult.

Despre Bogdan Enoiu, directorul agenţiei de publicitate McCannErikson s-a zvonit că ar vrea să renunţe la şefia companiei pentru a se ocupa de afaceri în alături de soţia sa, Dana Războiu. Contactat telefonic, Enoiu a dezminţit zvonurile asigurând că va rămâne la conducerea companiei până în anul 2014.

Şi plecarea din Leo Burnett a lui Bogdan Naumovici, fostul director de creaţie al agenţiei, a fost o ştire importantă. Şi acesta a ales calea atreprenoriatului, înfiinţând agenţia 23 Communication Ideas.

Foto: Mediafax
 

PE ACELAȘI SUBIECT
    
Vedete din Romania Vedete internationale