Principalele „condiţii” pentru a deveni vânată sunt rezultatele excelente într-un anumit domeniu, experienţa mare acumulată şi profesionalismul cu care îţi îndeplineşti sarcinile.
Tot ce urmează va curge de la sine. Aşa începe şi povestea Silviei M, director de vânzări la o companie care îşi desfăşoară activitatea în domeniul difuzării de publicitate cu circuit închis.
Silvia a absolvit Academia de Studii Economice din Bucureşti în urmă cu cinci ani. Pe atunci nu era decât o absolventă cu multă ambiţie şi multă determinare.
Primul ei job a fost la o companie care vindea spaţiu publicitar, unde ea s-a angajat ca asistent de director pentru a se ocupa de agenda şi organizarea programului şefului ei.
Cu timpul făcându-se remarcată prin promptitudinea şi proactivitatea cu care îşi îndeplinea sarcinile, şeful i-a propus un post de vânzări în momentul în care unul dintre colegi a părăsit compania.
S-a descurcat foarte bine, reuşind să atingă targeturile stabilite la nivel de lună şi chiar să le depăşească de multe ori.
„Pentru că aveam foarte multe contacte mi-a fost simplu să vând şi în felul acesta am progresat în carieră într-un timp foarte scurt. Am devenit vizibilă în piaţă, mergeam foarte des la simpozioane legate de teme interesante pentru vânzători şi acolo am întâlnit primii vânători de capete”, povesteşte aceasta.
Cum a început totul …
În urmă cu doi ani, Silviei i s-a făcut o ofertă pe care n-o putea refuza, coordonarea unui întreg departament de vânzări al unei companii aflată la început de drum care îşi desfăşura activitatea în domeniul difuzării de publicitate cu circuit închis.
Atunci aceasta a fost abordată de un head-hunter angajat de compania respectivă pentru a aduce cei mai buni specialişti din piaţă în echipă.
Se spune că cei mai buni candidaţi „vânaţi” sunt cei care nu îşi caută activ un job şi lucrurile chiar aşa stau. „Îmi amintesc că eu doar îmi făceam treaba, nu încercam să ies în faţă, însă rezultatele şi pregătirea mea mă recomandau”, povesteşte Silvia.
Desigur, rezultatele ei au fost recunoscute şi de compania în care aceasta a lucrat prin distincţiile oferite, lucru ce a contribuit la asocierea numelui său cu performanţa de către ceilalţi specialişti din domeniu.
Head-hunter da, ofertă ba
Trebuie să ştii însă că este posibil ca în ciuda faptului că eşti contactată de un head-hunter, să nu ai şi garanţia unei oferte de job. De ce? … pentru că la acest nivel intervine compatibilitatea între candidat şi profilul căutat pentru poziţia vacantă.
Un candidat devine atractiv pentru „specialiştii în vânătoarea de valori” atunci când ajunge într-o poziţie de un anumit nivel sau când are competenţe deosebite, pe care puţine alte persoane le deţin.
„Eu am obţinut certificări recunoscute naţional şi internaţional, certificări care fac diferenţa. Am absolvit un MBA în Anglia pe tema vânzărilor ceea ce a contribuit mult la creşterea atractivităţii mele pe piaţa muncii”, povesteşte Silvia.
„Vânătorii de capete” caută omul cu rezultate excelente, specialist în domeniul său, care să aibă potenţial pentru dezvoltare, capacitate de lider, multă experienţă acumulată şi cunoştinţe transferabile către alt sistem organizaţional. Cu alte cuvinte, un om care să poată dovedi expertiză funcţională de top in domeniul său.
„ Fii pasionată de muncă şi proactivă în ceea ce faci!”
Silvia M. consideră că singura strategie pe care trebuie să o adopte candidaţii pentru a deveni cât mai vizibili este profesionalismul şi pasiunea pentru ceea ce fac.
„Fii pasionată de muncă şi proactivă în ceea ce faci, rezultatele nu vor întârzia să apară, iar cei din jur cu care intri în contact vor fi influentaţi pozitiv şi vor începe să te aprecieze sau chiar să te recomande”, sfătuieşte aceasta.
Cum să negociezi cu head-hunterul
Cel mai important lucru pentru tine atunci când ajungi în poziţia de a negocia cu un head-hunter este să cunoşti noua organizaţie (strategia companiei, cultura, structura organizaţională, produsele etc.). „În al doilea rând, trebuie să cunoşti responsabilităţile şi obiectivele noului job, ca să te poţi evalua cât mai corect în raport cu acestea. Înainte de o eventuală negociere află cât mai multe despre compania de recrutare şi despre potenţialul angajator. Trebuie să faci o listă de întrebări care te interesează, pentru că head-hunterul va avea tendinţa de a vinde cât mai bine compania pe care o reprezintă şi este posibil să exagereze sau să ascundă anumite aspecte”, sfătuieşte Silvia M.
Având aceste informaţii poţi negocia un pachet avantajos pentru tine şi poţi aprecia în cunoştinţă de cauză dacă este cazul să faci o schimbare de job. Pentru asta însă, trebuie să-l faci pe head-hunter să discute deschis cu tine pentru a fi sigură că obţii succesul şi a evita situaţiile neplăcute care pot apărea din lipsa acurateţii informaţiilor.