Fără îndoială, fiecare îşi doreşte să ajungă cât mai sus pe scara succesului profesional. Dacă ar fi să măsori acest succes, ce indicatori ai folosi?
Topurile milionarilor din toată lumea te-ar face să crezi că banii sunt unitatea de măsură a succesului în carieră, indiferent de domeniu: finanţe, actorie, sport sau construcţii.
La fel de importantă este şi zona în care locuieşti ori suprafaţa casei, ba chiar şi ţara de reşedinţă! Acestea să fie sinonimele succesului? Puţin probabil: adesea, succesul cuprinde mult mai mult decât o grămăjoară de bancnote verzi. Caută să cuantifici şi alţi parametri, în încercarea de a-ţi măsura adevărata valoare.
1 Pe câţi umeri te „caţeri”?
Dacă ar fi să socoteşti, de la începuturile carierei şi până în prezent, numărul celor pe care i-ai „călcat” fără milă pentru a te băga în faţa lor, care ar fi acesta? Crezi că ai fi mândră sau fericită cu un scor cât mai mare? Gândeşte-te de două ori atunci când eşti gata să furi
ideea unui coleg, să-ţi arogi meritele unui proiect reuşit, realizat în echipă ori, de ce nu, când copiezi la un examen.
2 Câţi oameni ajuţi?
Ca să evaluezi strict succesul la serviciu, încearcă să-i pui la socoteală numai pe cei cărora le-ai sărit în ajutor în călătoria ta prin lumea corporatistă. Cum ai putea face asta? Sunt o mulţime de căi, începând cu a-i învăţa pe ceilalţi
din lucrurile la care te pricepi: dă-le şi altora câte o idee atunci când îi vezi că se împotmolesc, fii mentor pentru un angajat tânăr, ajută-ţi colegii de birou să lucreze într-un mediu mai prietenos. Poţi să-ţi faci chiar un scop din a te purta frumos cu fiecare om cu care vii în contact la birou. Cum ţi s-ar părea ca toată lumea să spună că eşti persoana cu care le face cea mai mare plăcere să lucreze de fiecare dată?
3 Câţi bani câştigi?
E-adevărat că unul dintre scopurile muncii tale de zi cu zi este obţinerea unui salariu bun, dacă se poate cât mai mare, dar nu singurul. Dacă e să fii total onestă şi poţi spune că ai câştigat deja puţin mai mult decât aveai nevoie, consideră că ai atins succesul financiar şi gândeşte-te dacă nu e cazul să redirecţionezi un strop din el şi către cei mai bătuţi de soartă. Poate îţi faci un (bun) obicei din a dona lunar o sumă unor copii orfani sau unei fundaţii de protecţie a animalelor.
4 Cât timp ai pentru familia ta?
Echilibrul dintre viaţa personală şi timpul petrecut la serviciu e un indicator important al succesului personal. Încearcă să contorizezi, pentru o lună, timpul petrecut cu cei dragi (orele de somn nu se pun!) şi timpul petrecut alături de colegii de serviciu. Dacă procentajul înclină în favoarea celor din urmă, mai crezi că poţi vorbi de succes în viaţă?
5 Câte dintre visele care nu se leagă de carieră reuşeşti să le transformi în realitate?
Nu cred că nu ai niciun fel de aspiraţii în afara serviciului. Poate că-ţi doreşti să fii o pictoriţă acceptabilă sau să poţi cânta decent la pian. Sau visezi să ai un petic de grădină pe care să cultivi flori. Pe câte dintre ele ai reuşit să le urmezi şi câte au rămas la stadiul de „luna de pe cer?” Nu te grăbi să dai vina pe lipsa de timp şi încearcă mai degrabă să-ţi dezvolţi, măcar de-acum înainte, laturi ale personalităţii de mult neglijate.
6 Ce însemnătate ai în companie?
Te provoc să incluzi neapărat acest „parametru” în măsurarea succesului tău. Nu mă refer la cum ai reuşit să creşti vânzările departamentului tău în timp de criză sau la faptul că reuşeşti să-ţi respecţi cu sfinţenie termenele-limită. Sunt şi acestea importante, dar nu despre asta era vorba, ci despre valoarea pozitivă pe care o aduci în lumea corporatistă, acolo unde înjunghierile prin sacou, sufocările cu cravata de firmă şi călcatul cu tocul se fac cu zâmbetul pe buze. Care e „valoarea ta de piaţă”? Câţi oameni îţi ştiu numele?
7 Cum îţi foloseşti poziţia în relaţie cu societatea?
Locul unde lucrezi şi domeniul de activitate al companiei tale influenţează inevitabil vieţile altora. Fie că eşti funcţionară, educatoare, croitoreasă sau stewardesă, poţi considera jobul tău drept o oportunitate de a influenţa în bine oameni necunoscuţi. Începe cu o atitudine pozitivă şi vezi dacă poţi folosi funcţia în care te afli pentru a face oamenii mai buni. Nu e neapărat nevoie să iniţiezi programe de responsabilitate socială în companie, ci de modul în care tu, ca angajat al unei firmei, poţi promova principii etice.