„Angajăm Social Media Manager”. Așa sună, din ce în ce mai des, ofertele de joburi de pe piața muncii. Care e profilul profesional al unui Social Media Manager și de ce este această meserie una dintre cele mai căutate la ora actuală?
Dacă nu ești pe Facebook, nu exiști, fie că ești persoană fizică sau companie! Fără nicio cochetărie sau exagerare! Vestea circulă cel mai repede prin rețelele de socializare și promovarea comercială în manieră „socială” a devenit foarte eficientă, de fapt, esențială.Meseria de Social Media Manager face parte din organigrama oricărei companii care se respectă și nu constă în a butona distrat paginile de Facebook sau Instagram, ci implică strategii și calități multiple, cum ar fi cele de marketing, psihologie, creativitate etc. Pare simplu și distractiv să fii Social Media Manager, mulți au impresia că jobul constă în a posta fotografii amuzante și citate celebre și motivaționale, dar atribuțiile sunt mai complexe de-atât. Am invitat patru specialiști ai fenomenului Social Media să ne explice perspectiva lor asupra acestui job foarte atractiv și la modă, dar foarte serios, în același timp.
Cristian Manafu, Fondator The Connector, Managing Partner Evensys
Ți-ar plăcea să călătorești în destinații frumoase și să fii plătit pentru a pune fotografii pe SnapChat? Sună bine, nu-i așa? Acest job temporar de Social Media Manager chiar exis-
tă și a fost oferit de o linie aeriană din Islanda, în urmă cu două luni, pentru a promova cursele sale în cele 28 de destinații. Să fii Social Media Manager poate părea cel mai bun job din lume. Petreci mult timp pe Facebook, pui imagini pe Instagram și te joci cu noile aplicații la modă. Este parțial adevărat, însă în spatele acestei titulaturi de pe cartea de vizită este multă muncă, concentrare și uneori presiune pentru a-ți depăși limitele.
Ce face un Social Media Manager?
Rolul principal al unui Social Media Manager este acela de a coordona activitatea în rețelele sociale din compania pentru care lucrează. Fișa postului include gestionarea campaniilor de publicitate pe care o companie le derulează și crearea și implementarea unei strategii de conținut. Cu alte cuvinte, recla-mele și postările pe care le vedem noi pe Facebook sunt coordonate de o persoană în domeniu. Mai mult, în unele cazuri, un specialist poate interacționa cu publicul pentru a le oferi răspunsuri la întrebări sau chiar a găsi soluții.
De ce aptitudini ai nevoie?
Jobul îmbină atribuțiile unui specialist în relații publice cu cele ale unui om de marketing și, cum aminteam, adeseori acesta include și competențe din zona relației cu clienții. Creativitatea e, probabil, cel mai important atu al unui specialist Social Media atât în procesul de creare de conținut (text, foto, video), cât și în felul în care reacționează la provocări ori reușește să profite de oportunități. Viteza de reacție este de asemenea importantă. |n Social Media, cele mai multe lucruri se întâmplă în „timp real”. Domeniul este deschis tuturor celor pasionați de comunicare și de internet, însă, cel mai adesea, absolvenții de relații publice, jurnalism și chiar litere se îndreaptă spre această nouă meserie. Să fii specialist Social Media astăzi înseamnă să fii contemporan cu cea mai mare revoluție în domeniul comunicării, să fii parte dintr-o transformare a media și să pariezi pe un domeniu care crește an de an. Social Media oferă astăzi mai multe oportunități de angajare decât jurnalismul, relațiile publice și chiar marketingul. Cererea de noi oameni e mereu mare atât în rândul agențiilor de comunicare, cât și în rândul companiilor.
Oana Dobre Dimofte, Social Media Manager, Links Share
- Nu-ți confunda contul personal cu acela de business. Nu vei reuși decât să îți derutezi publicul din ambele „lumi”. Creează o pagină specială pentru afacerea ta și include-o cu toată seriozitatea în planul tău de promovare.
- Oricât ar fi de tentant, nu cumpăra like-uri la grămadă. Nu-ți va folosi la nimic să ai o pagină cu 100 000 de like-uri, dar cu 2-3 like-uri la postări.
- Învață, mai degrabă, să folosești opțiunea „Boost” pentru postările pe care le crezi cele mai interesante. Dar, înainte de asta, gândește-te bine care este publicul tău țintă și selectează exact categoriile respective atunci când alegi cui i se adresează postarea. În felul acesta, nu-ți vei irosi banii pe o audiență nerelevantă.
- Renunță la ideea că poți mări cu câteva sute de lei salariul unui om din firmă pentru a se ocupa de Facebook. Dacă nu-i oferi minimum de training, vor fi, iarăși, bani irosiți.
- Cel mai important, învață să spui povestea afacerii tale. Analogia mea preferată pentru acest subiect este următoarea: Facebook a depășit perioada în care postai o fotografie cu o rochiță, spuneai că are un anumit preț și aveai asigurat interesul potențialilor clienți. Astăzi, dacă dorești o pagină de Facebook eficientă, trebuie să înveți să spui povestea respectivei rochițe: a materialului din care e făcută, a cinelor romantice în timpul cărora poate fi purtată sau a croitoresei care a gândit modelul. Sau, dacă nu știi să o spui, angajează pe cineva care poate!
Gabi Bartic, Strategy & Creative Director ThinkDigital Romania
Dos and Donts ale unui Social Media Manager
- Nu-ți subestima publicul
- Nu-ți ignora publicul
- Nu-ți ignora competiția
- Atitudinea know-it-all nu te va ajuta în conversațiile din Social Media
- Nu te raporta la tine ca unic consumator al brandului/produsului tău
- Ascultă! Ascultă! Ascultă! Produsul tău nu e ce spui tu despre el, e ce a înțeles publicul tău despre el.
Cel mai des întâlnite greșeli ale unui Social Media Manager
- Inadecvarea mesajelor la specificul mediului
- Stilul prea publicitar sau prea „piaristic”
- Ignorarea reacțiilor din partea consumatorilor sau, din contra, modificarea mesajelor bazate pe feed-backuri singulare
Citește și – Întrebarea care i-a schimbat viața lui Steve Jobs
Citește și – Tehnologii care te ajută să devii mai productiv la job