Dacă Google nu ştie de tine, atunci e o problemă. Căutarea unui job, dar şi recrutarea au căpătat cu totul alte forme faţă de cum era nu cu mult timp în urmă.
În momentul în care aplici pentru un job, şansele ca persoana care primeşte CV-ul tău să te caute pe Google sunt maxime. Aşa că ţine cont, tot ceea ce faci online este un al doilea CV şi poate avea impact asupra carierei tale, numai că acest impact poate fi atât pozitiv cât şi negativ. Şi pentru că reţele sociale pot devenit foare uşor un „loc al pierzaniei” ai grijă ce comunici, cum comunici şi chiar cu cine comunici.
Mai mult de 60% dintre utilizatorii de internet folosesc motoarele de căutare zilnic, primul în topul preferinţelor este Google, iar motoarele de căutare afişează şi informaţiile care apar pe site-urile de socializare, aşa că nu te gândi că ce se întâmplă pe Facebook (Hi5, Twitter etc)…rămâne pe Facebook!
Însă, oricât de mult contează asta, cei mai mulţi dintre cei care folosesc reţelele sociale nu sunt prea preocupaţi de „reputaţia” lor online. Aproape 37% dintre utilizatori spun că nu sunt preocupaţi să pară altfel de cum sunt în realitate, chiar dacă aceasta nu i-ar face tocmai fericiţii câştigători ai unui job.
De cealaltă parte stau recruterii. 44% dintre angajatori spun că întodeauna caută informaţii despre un candidat online. Dacă eşti un bun profesionist, cu un CV remarcabil, multă experienţă şi companii de top trecute în propriul portofoliu şi cu toate acestea nu ai primit încă un răspuns de la cei care te-au chemat să îţi prezinte o oferă… atunci poate e cazul să dai un search pe Google despre tine.
Au fost cazuri în care candidaţi bine pregătiţi, care s-ar fi recunoscut în descrierea de mai sus, au păţit-o, tocmai pentru că recruterii au găsit online informaţii compromiţătoare sau poze indecente despre candidaţii lor.
Cum îţi construieşti o identitate online?
Poţi să îţi alegi un nume haios, alături de o poză la fel de drăguţă, spre indecentă – dacă vrei să te amuzi sau să te întreţii cu prieteni la fel de amuzanţi ca şi tine.
Dacă vrei însă să devii un brand în online, pe reţelele de socializare şi să capeţi autoritate prin ceea ce eşti şi spui când interacţionezi online, atunci trebuie să începi cu câteva lucruri ceva mai serioase.
Îţi alegi un nume. De regulă, cel mai potrivit ar fi chiar propriul nume şi prenume. În felul acesta nu există posibilitatea să se creeze confuzii, dai dovadă de seriozitate, celorlalţi le va fi mai uşor să te recunoască şi devii cunoscut cu propriul nume.
Apoi în momentul în care o companie are nevoie de un profesionist în domeniul în care eşti şi tu specializat, îi va fi uşor să te remarce, poate chiar să te ştie tocmai datorită acestor reţele şi activităţii tale de aici.
Chiar dacă mulţi fug de ea şi nu e considerată o reţea de socializare de tipul celor populare, începe cu totuşi cu LinkedIn. Alcătuieşte-ţi aici CV-ul online, cu informaţii exacte despre cariera ta, despre experienţă, studii, etc.
Un alt aspect important, indiferent de reţeaua de socializare pe care te afli şi indiferent pe cât de multe eşti înregistrat, foloseşte o identitate unică şi un singur tip de mesaj. Şi foarte importat: fă-ţi simţită prezenţa măcar o data pe săptămâna pe fiecare dintre reţele sociale pe care eşti membru!
Cele trei metode prin care îţi aduci brandul în lumina reflectoarelor din online sunt prin:
LinkedIn – contează foarte mult, deşi mulţi îl ignoră, cu atât mai mult cu cât Google îl adoră!
Twitter – o metodă prin care îţi poţi arată şi latură umană, nu necesită mult timp şi efort, o metodă eficientă de a cunoaşte oameni noi. Ai grijă totuşi să nu devii prea personal. Alege o poză reprezentativă şi evită poze de la petreceri, poze în costum de baie sau în alte impostaze care nu te-ar recomanda ca un bun profesionist.
Blog – numai în cazul în care ai timp şi cât de cât cunoştinţe tehnice. Aici detaliile contează enorm. E important să scrii frecvent şi să îţi alegi un domeniu care te pasionează. Fă-ţi timp să stai la discuţii cu cei care te citesc, răspunde-le, comentează la rândul tău pe blogurile lor.
Cum monitorizezi vizibiliatatea pe care o ai online
Google Alerts este unul dintre cele mai eficiente instrumente. Setează alerte pentru numele tău, pentru subiectele de discuţie, domeniul,brandurile de care eşti interesată.
Caută-te pe Google săptămânal să vezi dacă există schimbări în ceea ce te priveşte.
Încearcă să interacţionezi cu oameni care deja sunt cunoscuţi.
Stai activă şi ţine-i la curent pe cei cu care interacţionezi în mod frecvent pe aceste reţele, cu ceea ce faci, cu etapele proiectelor la care lucrezi şi alte informaţii care să spună câteva despre tine şi munca ta.
Focusează-te pe reţele bine optimizate precum LinkeIn, Twitter, contul de Facebook , blogul personal, , dar numai atât timp cât ai ceva de spus, altfel s-ar putea ca totul să se întoarcă împotriva ta, când cei care sunt interesaţi de tine pentru a-ţi oferi un job te caută cu ajutorul motoarelor de căutare.
Foto: Shutterstock