Claudia Suhov îl caută pe noul Steve Jobs

.

Voluntariatul din timpul facultăţii i-a dat curaj Claudiei Suhov să înceapă un business pe cont propriu. Inspirată de mentorii ei din domeniul antreprenoriatului, a creat Boko.ro şi NextSteve, două afaceri dedicate copiilor.
Claudia Suhov (23 de ani) are foarte puţine amintiri din perioada claselor primare. Mergea la şcoală, îşi făcea temele, şi a doua zi o lua de la capăt. Ca şi cum ar fi fost angajată într-o companie. „Nu era nimic care să mă provoace. Profesorii veneau cu nişte şabloane de a preda, vedeau din clasa a cincea că eşti mai retras şi până în clasa a opta te lăsau în pace…”, povesteşte Claudia. Aşa că, acum, se regăseşte în poveştile pe care i le spun părinţii atunci când o sună să-şi înscrie copiii la activităţile organizate de Boko.ro şi NextSteve.

Cele două afaceri pe care le-a dezvoltat în domeniul educaţiei  – prima, Boko.ro, o firmă de evenimente educative, iar a doua,  NextSteve Group, o companie de programe şi traininguri de dezvoltare personală pentru copii – au ca scop schimbarea  modului de abordare a învăţământului din sistemul de stat şi formarea viitorilor oameni de afaceri ai României. Pentru că antreprenoriatul se învaţă de la vârste mici, spune Claudia. „Citesc foarte multe cărţi ale unor oameni de afaceri din străinătate, care au început să-şi dezvolte abilităţile încă din şcoala generală. În America, de exemplu, e foarte dezvoltat conceptul de vânzare de limonadă. E o joacă pentru cei mici, dar toţi învăţăm jucându-ne”, explică tânăra antrepreoare. Cel mai recent eveniment organizat de ea, „Juniori în afaceri”, a fost centrat exact pe această idee. „E fantastic ce se întâmplă acolo, cum interacţionează între ei copii care nu se cunosc şi cât de uşor le este unora să vândă atunci când văd că obţin ceva în schimb. Vreau să înveţe din asta, să se responsabilizeze. Şi să câştige pe cont propriu mici sume de bani, cu care să-şi îndeplinească apoi alte vise”, spune Claudia.

NextSteve este un întreg program de traininguri, cu patru module: motivare personală, public speaking, leadership şi vânzări. Până la sfârşitul anului va mai introduce încă unul: IT şi social media. Fiecare dintre aceste module are trei niveluri de dezvoltare: eu cu mine, eu cu familia mea şi eu cu societatea, astfel încât copiii, cu vârste între 5 şi 14 ani, să primească informaţiile progresiv. Compania, care poartă numele celebrului antreprenor american Steve Jobs, a luat naştere printr-o întâmplare. Claudia şi partenerul ei de afaceri, Andrei Ştefan, au participat la un concurs de proiecte în domeniul educaţiei. Se cunoscuseră la un trai-ning de antreprenoriat şi, cum el organiza tabere pentru copii, iar ea coordo-na Boko.ro, erau convinşi că drumurile lor s-ar putea întâlni într-o zi. Aşa că, înainte de concurs, Andrei a sunat-o pe Claudia să facă echipă. Cunoşteau piaţa, competitorii, ştiau şi care erau nevoile copiilor, aşa că au schiţat repede pro-iectul. Ideea numelui i-a venit Claudiei când a citit un articol despre cum ar trebui părinţii să-şi educe copiii astfel încât să „construiască” un  nou  Steve Jobs. Principiile după care se ghida acesta şi
ceea ce voiau ei să obţină în urma trainingurilor se potriveau perfect. Cu un plan de afacere bine pus la punct, Claudia şi Andrei au câştigat concursul Start! Business, organizat de Junior Achievement România. Au  fost premiaţi şi de BCR  în luna mai, Next Steve primind titlul de „Compania Anului 2012”. În iulie, cei doi au reprezentat România la finala europeană „Europe Enterprise Challenge” din Skopje, Macedonia, iar sfaturile pe care le-au primit de la senio-rii din domeniu i-au încurajat să meargă mai departe. Scopul lor, de a construi viitorii oameni de afaceri ai României, se poate realiza doar cultivându-le celor mici abilităţile încă din copilărie, cu informaţii practice, adaptate mediului de business de azi. „Dacă întrebi un profesor care e misiunea sa, îţi va spune «să predau». Dar nu e corect, el trebuie să-i «înveţe» pe alţii. Între a livra o informaţie şi a învăţa pe cineva cum să aplice şi să folosească ceea ce cunoaşte este o diferenţă majoră. La fel cum diferă şi a livra o cafea şi a învăţa pe cineva cum să o prepare, să o miroasă, să o guste. Iar urmările acestei atitudini sunt rezultatele şcolare din ultimii ani”, explică antreprenoarea.

Claudia spune că nu e uşor să începi o afacere în România, mai ales când nu ai resurse financiare nelimitate. „Urci o treaptă, dar uneori cobori zece. Eu nu am avut decât câteva sute de euro şi nu cunoşteam pe nimeni în Bucureşti (Claudia s-a mutat din Tulcea în Bucureşti când a intrat la Facultatea de Comerţ din cadrul ASE – n.r.). Dar aveam o mare experienţă de voluntariat în spate şi ştiam cum e să faci colaborări, proiecte”. Şi-a luat din străinătate cărţi cu activităţi educative pentru copii şi a pus bazele Boko.ro. Apoi, lucrurile au început să se mişte, iar afacerea ei, să crească. „Antreprenoriatul nu este o reţetă; există anumiţi paşi pe care trebuie să-i urmezi, dar tu eşti bucătarul. Tu trebuie să ştii cum să pui ingredientele, cât să le laşi, cum să condimentezi, cum să le serveşti şi la ce preţ. Toate sunt importante”, spune Claudia.

PE ACELAȘI SUBIECT
    
Vedete din Romania Vedete internationale