Atitudinea, reticenţa celor din jur, tendinţa de a pune emoţionalul în faţa raţionalului şi lipsa de înţelegere a soţului pentru cariera partenerei de viaţă.
Acestea sunt doar câteva dintre lucrurile care le dezavantajează pe femei în faţa bărbaţilor atunci când se caută persoana potrivită pentru ocuparea unor funcţii-cheie în companii.
Camelia Cazacu, human resources coordinator la Johnson & Johnson spune că femeile sunt mult prea prudente, iau greu decizii şi au un accentuat simţ de conservare. „Nereuşita în afaceri este pusă pe seama faptului că eşti femeie, iar succesul unei femei întreprinzător este de obicei trecut sub tăcere”, a adăugat ea.
Un studiu realizat de cercetătorii de London School of Economics şi Universitatea din Queensland, citat de Dailymail.co.uk, arată că femeile sunt şefi mai duri, concediază cu sânge rece, îşi supraveghează excesiv subordonaţii, şi, atunci când sunt în număr prea mare într-un consiliu de administraţie, profiturile şi valoarea de piaţă ale companiei scad.
Răzvan Soare, managing partner la Gerissen Strategic Solutions este de părere că, printre elementele care contribuie la o decalare a ritmului de evoluţie în carieră pentru femei faţă de bărbaţi, se află vârsta, obligaţiile părinteşti şi lipsa de înţelegere din partea partenerului de viaţă. Potrivit acestuia, intervalul de vârstă optim de la care începi să ai experienţa necesară accederii într-o poziţie managerială de top este cel de 35-40 de ani. Din nefericire, pentru cariera multor femei, aceasta este şi perioada în care se gândesc la întemeierea sau consolidarea unei familii.
Chiar dacă legea permite ambelor sexe să întrerupă serviciul pentru a avea grijă de copil, femeile de carieră sunt mult mai pregătite decât bărbaţii în a-şi sacrifica aspiraţiile profesionale în favoarea obligaţiilor părinteşti. „Balansarea carierei profesionale cu cerinţele rolului de părinte limitează, dar nu împiedică ritmul evoluţiei profesionale al unei femei”, spune Răzvan Soare.
„Cred că, în România femeile se bucură de mai puţine şanse decât barbaţii în viaţa profesională. Asta şi pentru că sunt incompatibile cu anumite profesii. Există industrii dominate de barbaţi-manageri. Femeile sunt la putere în domenii ca industria cosmetică, în anumite nişe de piaţă din FMCG, în industria textilă”, a explicat Camelia Cazacu.
Calităţile femeilor-şef
Calităţile pe care trebuie să le indeplinească o femeie pentru a ajunge să ocupe poziţii cheie într-o companie sunt: spiritul de initiativă, dorinţa de a reuşi, tenacitatea, inteligenta, gândirea creativă, capacitatea de analiză şi sinteză. De asemenea, mai au nevoie de cunoştinţe de specialitate, abilităţi de comunicare şi capacitate decizională.
„Femeile trebuie să înţeleagă că dispun de aceleaşi calităţi ce determină succesul professional precum bărbaţii… Cred, de asemenea, că femeile sunt mult mai orientate spre rezultate imediate şi mult mai bune în atingerea unor ţinte operative, calităţi ce le fac atractive pentru un angajator în aceasta perioadă de provocări economice”, încheie Răzvan Soare.