Daca intrebi orice actor de pe piata de arta contemporana romaneasca, iti va spune ca vanzarile notabile sunt cele facute in afara tarii. Nu-i de mirare ca cei mai bine cotati artisti sunt cei care …
Daca intrebi orice actor de pe piata de arta contemporana romaneasca, iti va spune ca vanzarile notabile sunt cele facute in afara tarii. Nu-i de mirare ca cei mai bine cotati artisti sunt cei care locuiesc, creaza, au vizibilitate sau sunt creditati de criterii internationale. Optimistii spun ca avem un public de arta in formare si ca, in cativa ani, artistii vor fi apreciati si cumparati la justa valoare si la noi in tara. Pana cand vom vedea coada la galeriile de arta, majoritatea „aud ceva” de un artist sau altul, doar cand acestia apar (din motive mai deseori irelevante pentru creatia lor) la televizor.
Toata lumea a auzit expozitia „Freedom for Lazy People” tinuta anul trecut la ICR New York, „datorita” scandalului provocat de Antena 3 in jurul unui ponei roz. Poate va amintiti si de materialul difuzat in prime time acum cativa ani, in care eram anuntati ca o noua secta periculoasa a impanzit capitala cu insemne satanice. Era vorba despre proiectul „Coconii” al artistului Dumitru Gorzo. Acesta  a constat în producerea a 350 de mici statuete de ghips colorate în roz strident, lipite ilegal pe clădirile Bucureştiului. Daca le cautati, mai gasiti cateva decolorate de soare si astazi. Proiectul isi propunea sa ii faca pe trecatori sa se opreasca si sa priveasca mai atent – lucru pe care Dumitru Gorzo inca il face cu succes prin intermediul lucrarilor sale.
Expozitiile sale au generat deseori controverse, datorita subiectelor politice si sexuale abordate de artist fara inhibitii, intr-o societate nepregatita sa puna in discutie anumite tabu-uri. La acestea se adauga tandrele si bantuitoarele portrete maramuresene, pictate dupa fotografii colectionate din satul sau natal in culori saturate si „porno”, cum le-ar descrie artistul Dumitru Gorzo s-a nascut in 1975 la Ieud si locuieste in Bucuresti, unde a urmat atat Liceul „Nicolae Tonitza”, iar apoi si-a completat studiile artistice in cadrul Universitatii Bucuresti.
Dar pe „tipul acela cu barba” care desena anul trecut cu markerul pe peretii de la MOMA, New York l-ati vazut? Este Dan Perjovschi, dupa multi, cel mai bun artist roman in viata. Perjovschi mixeaza cu nonsalanta si cu minimum de resurse desen, ilustratie si graffiti pe care le aplica intr-un performance, direct pe peretii muzeelor si in diverse alte spatii mai putin conventionale care nu numai ca ii permit sa faca asta, dar il si invita si aplauda in toata tarile lumii. Puternic interesat de problemele zilei, artistul comenteaza satiric prin desenele sale teme ca Uniunea Europeana, razboiul din Irak sau probleme actuale pescuite spontan in spatiul socio-politic in care performeaza la un anumit moment.
S-a nascut in 1961 la Sibiu, a urmat cursurile liceului de arta din Sibiu si ale Academiei de Arta din Iasi, a lucrat ca ilustrator pentru revista 22, iar acum se declara artist. Punct. Ce inseamna asta, a povestit intr-un interviu pentru Hotnews: „Sunt un artist. Punct. Si felul in care eu definesc artistul este o constiinta vie, care isi exerseaza sensibilitatea sau instructia pentru el si pentru restul lumii. Stii cum erau menestrelii pe vremuri? Veneau baietii si cantau adevarul undeva. Eu sunt in clipa de fata asa, trag cate un gig din loc in loc, spun un adevar, in sensul asta. Si mi se creeaza teritorii in care sa spun asta si pot sa fac asta si sunt ajutat sa fac asta, sa critic, sa privesc ironic, pentru ca sunt temporar.”
Si ceilalti doi reprezentanti ai primului esalon de artisti, lucreaza si primesc laude mai mult in afara tarii. Mircea Cantor, a starnit controverse in ziarele britanice pentru ca a folosit animale vii in lucrarile sale. Spre deosebire de alti colegi de-ai lui de generatie, Cantor le-a folosit subtil si nuantat fara a-si propune vreun soc facil sau vreo violenta gratuita nici asupra animalele in cauza , nici asupra privitorului. „Deeparture”, cel mai cunoscut film al sau inchide intr-un cub alb un lup si o caprioara. Relatia nefireasca dintre acestia dau o tensiune palpabila, apasatoare. Tehnicile sale multisenzoriale ii amplifica insuportabil rezonanta lucrarilor. Mircea Cantor s-a nascut in romania in 1977, a studiat film si arta video si s-a mutat in franta dupa absolvire. Acum isi petrece timpul, pe trasee artistice, intre Bucuresti si Paris.
Victor Man a reprezentat Romania la Bienala dela Venetia in 2007 si anul trecut a debutat peste ocean. Imaginile sale „inspaimantatoare si intens erotice”, cum le descrie Los Angeles Times au fost apreciate in America si l-au facut unul din cei mai bine vanduti artisti de la noi. Născut în 1974 la Cluj, artistul a prezentat atât expoziţii personale, cât şi de grup, a expus în numeroase oraşe din Europa şi din lume, printre care Milano, Londra, Amsterdam, Praga (Prague Biennale 2), Geneva sau Berlin. În octombrie, Man va mai avea o expoziţie personală la Galeria Hayward din Londra.
Ion Barladeanu – arta pura, la groapa de gunoi
Ion Barladeanu este nascut in 1946, nu a absolvit nicio facultate de arte, sau orice fel de alta inalta institutie academica, iar faptul ca a fost de curand descoperit de curatorul Dan Popescu ca prim artist pop roman, este fie rodul hazardului, fie al consecventei cu care si-a urmat, timp de mai bine de treizeci de ani, proiectul artistic. Barladeanu a fost, pe rand, gropar, taietor la gater, paznic sau muncitor necalificat la Casa Poporului. Dupa 1989 a trait din resurse marginale ocupindu-se ca un free lancer de selectarea gunoiului intr-o curte de bloc de pe strada Mosilor. „El a facut ceea ce orice artist ar trebui sa faca fie literal, fie metaforic: a parcurs drumul riscant in acel no mans land unde fiecare societate isi leapada mastile. Groapa de gunoi este unul dintre aceste locuri. Aproape toata informatia culturala a unei culturi ajunge sa fie aruncata la gunoi. E un loc bun pentru un autodidact si pentru oricare cautator. Prin existenta lui, Ion Birladeanu a selectat timp de mai bine de treizeci de ani imagini din reviste si a realizat o serie de colaje unice.”, spune Dan Popescu, managerul galeriei HArt.
Ioan Nemtoi -Â Dragostea de sticla si de casa
Ioan Nemtoi este deja cunoscut atat pentru dimensiunea sculpturala a creatiilor sale cat si pentru combinatiile cromatice inedite. Printre cele mai importante expozitii ale sale se numara «My Extravaganza» la galeria Oxo din Londra, urmata de «Nemtoi at McLaren» in cladirea McLaren langa Londra, proiectata de celebrul arhitect Sir Norman Foster, «Apa si Foc» la Muzeul Naţional Cotroceni si «Betrayal» la Galeria Artech la New York. Nemtoi s-a nascut in nord-estul Romaniei la Trusesti in 1964. In cei sase ani petrecuti la Universitatea de Arte Bucuresti s-a familiarizat cu arta sticlei. In 1995, atristul si-a deschis propriul atelier de sticlarie la Dorohoi, in zona in care a crescut in nordul Moldovei, unde si-a format o echipa de sticlari talentati.
Toate lucrarile sale sunt suflate si modelate manual, apoi sculptate la rece. Printre tarile unde a expus se numara Anglia, Franta, Italia, Germania, Austria, Norvegia, Danemarca, Rusia, America, Canada, Japonia si Australia. Aceasta este prima expozitie in Ungaria. Desi lucrarile lui pot fi admirate in intreaga lume, Ioan Nemtoi nu vrea sa se desparat de tara si detine cea mai prospera galerie de arta, pe Calea Victoriei.