Deși în România întâlnim foarte mulți promotori ai creațiilor populare naționale, puțini au înțeles cât de importante sunt valoarea brandului și poziționarea în piață. Este ușor să deplângi pierderea tradițiilor de altădată și să reproșezi dezinteresul generațiilor actuale. Mai greu este să aduci în actualitate obiceiurile și motivele rurale, bătrânești, fără a ține un discurs asemănător predicilor sâcâitoare ale bunicilor. Cum transformi temele învechite într-un trend? Diana Goanță pare să fi găsit secretul.
După ce a văzut cum se trăiește în Olanda, timp în care își termina masteratul în Business Studies și lucra în online marketing, și după ce și-a asumat rolul de Brand Manager în mediul corporatist, Diana a strâns curajul și cunoștințele necesare pentru a-și demara propriul business. Astfel că, în 2014, cu o investiție de 1.500 de euro, a întemeiat Zestre, un magazin online unde trecutul se îmbină cu prezentul și compun împreună haine și accesorii urbane, cu motive tradiționale românești, lucrate manual. De la tricouri scoase din anonimat printr-o cusătură cu teme populare, până la papioane din lemn cu motive tradiționale gravate, brandul Dianei propune o alternativă modernă la folclorul românesc.
Încă avem mici buzunare de tradiții pe care ar fi bine să le explorăm acum, ca să nu ajungă uitate total
Fiind încă la stadiul de start-up, Diana Goanță se descrie în cadrul Zestre ca fiind un „one-woman show”. Întreaga producție este externalizată, iar Diana se ocupă de fiecare aspect. Inspirația pentru cusături vine din cărți sau de pe site-uri de specialitate, aplicarea motivelor pe haine este asigurată de o colaboratoare, iar bijuteriile sunt realizate într-un atelier din Oradea.
Experiența în marketing și studiile în management au fost un avantaj pentru antreprenoarea Zestre, întrucât i-au permis să implementeze mai ușor o strategie de promovare și să poată privi în ansamblu toate procesele prin care trec produsele brandului. Ca urmare, nu a avut niciun gând de a renunța și, dacă a trecut prin dificultăți până acum, cu siguranță nu lasă să se observe. În prezent, Zestre are o cifră de afaceri de 12.000 de euro, iar pentru anul viitor Diana speră să vadă o creștere de 50%.
Cu toate că Zestre este un proiect de suflet, pe care vrea să îl crească și să îl extindă, Diana nu se vede antreprenor cu normă întreagă și nu își închipuie că va sta într-un singur loc tot timpul, preferând să găsească provocări și proiecte care să o ajute să se dezvolte personal și profesional.
„După aproape un an de lucru full-time pentru brandul meu, am dorit să îmi diversific portofoliul de proiecte pe care lucrez și să nu rămân doar la brandul propriu, deoarece îmi place mult domeniul marketing-ului, în care activez de câțiva ani. M-am autodisciplinat să îmi aloc o parte din zi, orice ar fi, pentru Zestre și cred că, atunci când jonglezi cu mai multe proiecte, disciplina este abilitatea pe care trebuie să ți-o dezvolți cel mai mult”, explică ea.
Pe lângă brandul său, Diana profită de pasiunea ei pentru călătorii și pentru București, orașul în care a crescut, contribuind la Spotted by Locals – o serie de bloguri, ghiduri turistice și aplicații pentru mobil cu sfaturi de călătorie oferite de localnici din peste 60 de orașe din întreaga lume. De asemenea, își face timp și pentru a colabora pe proiecte de freelance în online marketing. Cum se descurcă? „Cel mai mult la viața de antreprenor îmi place tocmai că îmi oferă această «libertate» de a-mi crea programul de lucru după bunul plac, astfel că pot să mă relaxez cu o plimbare prin oraș în mijlocul zilei, dacă vremea îmi permite, și în schimb pot lucra pe timpul nopții”, ne spune Diana Goanță.
eJobs.ro: Cum a fost drumul de la Brand Manager la antreprenor? Cum te-a ajutat experiența?
Diana Goanță: Am lucrat ca Brand Manager până în vara lui 2015, când am decis că îmi trebuie o pauză din viața corporatistă. Ideea de a lansa brandul Zestre a venit undeva prin toamna lui 2013. Însă, de la idee la practică a fost un lung drum, astfel că am avut primele tricouri gata prin primăvara lui 2014. Spun că a fost un drum lung deoarece, cum povesteam mai devreme, la momentul respectiv lucram într-o corporație și, după cum bine se știe, viața de corporație nu-ți oferă deloc flexibilitate din punct de vedere al timpului. Astfel că preferam ca, în puținul timp liber pe care îl aveam, să fac diverse activități care să mă relaxeze; nu mai aveam forța necesară de a lucra și la propriul business dupa 10 ore de birou.
Nu am avut vreun moment în care am zis «Gata, de acum voi fi antreprenoare», sau nu am ales întâi domeniul și apoi m-am apucat de treabă. Cred că parcursul a fost unul destul de natural, iar faptul că am stat aproape 4 ani în Olanda a contribuit cumva, subconștient, la crearea brandului Zestre, prin faptul că am fost expusă consumerismului, industrializării și tehnologizării societăților vestice. Revenind în țară, am realizat că încă avem mici buzunare de tradiții pe care ar fi bine să le explorăm acum, ca să nu ajungă uitate total.
Zestre înseamnă tradiție reinterpretată într-o lume globalizată. Zestre înseamnă și motive tradiționale românești, de care ar trebui să fim mândri și care ar trebui să fie ca o carte de vizită pentru brandul de țară.
Ultima modificare octombrie 11, 2016 6:29 pm