Andreea Moldovan, proaspătul și entuziastul manager regional al companiei AVON, crede că sloganul "Give her a lipstick and see how she concquers the world" i se potrivește-mănușă!
Viața profesională a Andreei Moldovan, general manager Avon pentru România, Moldova, Bulgaria, Albania și Macedonia, este strâns legată de cea a companiei, în luna martie 2018 ea împlinind 20 de ani de când lucrează sub umbrela brandului. Mereu i-a plăcut ceea ce face, din moment ce spune că, dacă ar fi să dea timpul înapoi, nu ar face schimbări semnificative și s-ar ghida după aceleași principii: să faci ceea ce iubești, să înflorești acolo unde ești plantat, să ai curaj să accepți ocaziile pe care ți le oferă viața.
Cine este Andreea Moldovan?
Am absolvit secția de Informatică Economică în cadrul Universității Babeș Balyai Cluj-Napoca, în 1997. Ulterior am urmat două programe postuniversitare (Advance Leadership Program și Senior Executive Program) în cadrul London Business School. În martie am împlinit 20 de ani cu Avon. Mi-am început cariera în vânzări la Cluj, după care mi-am continuat parcursul în echipa noastră de vânzări. În 2002 am primit primul assignment internațional (3 ani) în Maroc. În 2012 am preluat pentru prima dată poziția de General Manager, pentru Cehia și Slovacia. De la 1 februarie conduc țările deservite de centrul operațional Avon din Chiajna: România, Moldova, Bulgaria, Albania și Macedonia.
Ați lucrat în numeroase filiale AVON, inclusiv în România – ce are specific piața de la noi? Sunt clientele diferite, sunt reprezentanții de vânzări speciali?
Avon România este recunoscută pe harta țărilor Avon ca „țara parfumurilor” datorită succesului repetat și contribuției în vânzări de peste 40% pe care o are această categorie. Avem toate motivele să ne mândrim cu această categorie și toate premisele pentru a performa: în fiecare broșură Avon prezentăm peste 200 de parfumuri care se pliază pe absolut orice preferință, parte dintre ele recomandate de ambasadori celebri la nivel global, cum este Eva Mendes, sau îndrăgiți în țara noastră, cum sunt Anca și Adi Sînă.
Primii noștri ambasadori sunt însă cei peste 120 000 de reprezentanți Avon. Ei sunt elementul central, fundamentul acestei companii, indiferent de țara despre care vorbim. În România ei formează una dintre cele mai mari comunități de femei și ne ajută să transmitem valorile noastre către milioane de românce.
Există diferențe în preferințele și utilizarea anumitor categorii în rândul consumatorilor cât și a preferințelor pentru anumite canale de vânzare. Din acest punct de vedere, în România văd o mare oportunitate în categoriile produselor de îngrijire (păr, ten și corp) și în canalul de vânzare online. De exemplu, în România, doar 2-3% din produsele de beauty se vând online, în comparație cu peste 15% în Cehia.
Cum arată o zi obișnuită pentru dvs.?
Pe lângă carieră, sunt mama a trei copii minunați: Iasmina (9 ani), Rareș (12 ani) și Alesia (13 ani). Zilele mele încep și se termină cu ei în general, ei sunt motorul care mă ține într-o continuă mișcare.
Zilele la birou încep în jur de 8 – 8.30. Îmi place să ajung înaintea celorlalți colegi pentru a avea timpul meu de gândire și de pregătire pentru ziua care urmează.
Ce fel de șefă sunteți? Cum credeți că vă percep subordonații dvs.?
Cred că cel mai bine ar fi să întrebăm echipa cu care lucrez. În toata cariera de 20 de ani pot să număr pe degete de câte ori mi-am folosit puterea poziției. Cred foarte mult în oameni și în puterea echipei. Cred că echipa pe care o construim reprezintă reflecția noastră ca lideri. Aș face o asociere cu un exemplu din viața de zi cu zi – nu există copii răi, ci doar părinți care nu și-au făcut bine treaba.
Care sunt, în opinia dvs., cele mai importante ingrediente ale unui lider autentic?
Viziune, onestitate, transparență, focus pe oameni, „walk the talk”, claritate și suport continuu.
Care este proiectul de care sunteți cel mai mândră?
Este „Campania împotriva cancerului la sân” din Cehia, care deși este o țară cu doar 10 milioane de locuitori, găzduiește de câțiva ani cel mai mare marș Avon din lume, cu peste 25000 de participanți. Este recunoscut ca cel mai mare eveniment de CSR din piață, cu rezultate care vorbesc de la sine: prin implicarea participanților, Cehia a donat peste 4 milioane USD pentru această cauză. Acesta și unul dintre motivele pentru care mă bucur că m-am întors acasă, într-o țară în care construim puternic pe cei 2 piloni ai responsabilității sociale atât de valoroși pentru Avon: lupta împotriva cancerului la sân și respectul pentru femei, cu o abordare diferită, însă cu aceeași implicare a echipei de vânzări Avon.
Care sunt cele mai mari provocări ale pieței cosmeticelor în România?
Aș spune că loializarea clienților este o provocare în general în prezent, nu doar în România. Produsele excelente și oferte irezistibile nu mai sunt suficiente pentru a-ți menține și mulțumi clienții. Așteptările sunt mult mai mari și contează din ce în ce mai mult experiența holistică pe care o oferi.
Ce vi se pare cel mai frumos în ceea ce faceți? Dar cel mai greu sau neplăcut?
Probabil sunt cuvinte mari, dar personal cred că ‚schimbăm lumea prin frumusețe’, că aducem valoare femeilor prin ceea ce facem. Cel mai motivant pentru mine e să văd în jurul meu oameni frumoși, care sunt pasionați și cred în ceea ce fac, care pun Femeia în centrul atenției. Noi în Avon credem că o femeie fericită, care are încredere în ea, la rândul ei contribuie la o lume mai bună. „Give HER a lipstick and see how she conquers the world!”
Dacă ar fi să dați timpul înapoi cu 10-15-20 de ani, ce ați face diferit în cariera dvs.?
Nu sunt schimbări semnificative pe care le-aș face. Cred că aș urma aceleași principii pe care le-am avut și până acum – Do what you love, Bloom where you are planted, Be courageus to embrace opportunities when they cross your life.
E mai greu sau mai ușor să faci business ca femeie?
Aș spune că e mai greu, în special pentru că așteptările sociale sunt mult mai mari de la femei, iar dacă vrei să îți construiești o familie este nevoie de o planificare mult mai detaliată. În același timp cred că femeile și bărbații sunt complementari, iar pentru a avea succes organizațiile au nevoie de o balanță bună a sexelor și de diversitate.
Ce vă place să faceți în timpul liber? Care sunt pasiunile dvs.?
Sunt îndrăgostită de natură, îmi plac experiențele noi și nu pot trăi fără muzică. Călătoresc și sunt pasionată să descopăr locuri noi, oameni noi, să am expunere la culturi diferite și am transmis această pasiune și copiilor mei. Fac mult sport (ski, tennis, diving, fitness) și încerc să învăț ceva nou în fiecare an. Cea mai nouă pasiune este fotografia.
Vă rog, dați-le cititoarelor Unica trei sfaturi despre ce ar trebui să conțină beaty-case-ul lor în această primăvară.
O să mă inspir din propria trusă. Vă recomand trei produse nu îmi lipsesc niciodată: un ruj lichid rezistent care să nu necesite reaplicări pe parcursul zilei, un parfum care care mă reprezintă (Avon Attraction și parfumurile Eve sunt alegerile mele atunci când am nevoie de un boost de energie și de încredere) și, preferatul meu, Elixirul pentru ten Anew Ultimate, un produs de îngrijire cu pe care nu l-as schimba cu nici un altul.