Nu e uşor să-ţi faci un nume în lumea modei, cu atât mai mult în Marea Britanie, unde competiţia e foarte puternică.
Alexandra Popa (29 de ani) a reuşit. Creaţiile ei au fost purtate de Lady Gaga, Rihanna, Britney Spears şi Victoria Beckham.
Alexandra a plecat la Londra, împreună cu părinţii, imediat după Revoluţie. Avea 7 ani şi de-abia terminase primul trimestru din clasa întâi. Plecarea a fost „mai degrabă captivantă decât dificilă”, îşi aminteşte Alexandra: „Diferenţele culturale şi sociale erau imense, dar aveam curiozitatea unui copil mic şi asta m-a ajutat foarte mult”. Avea şi avantajul că urmase o grădiniţă în limba engleză, aşa că, la Londra, a mers imediat la şcoală.
Atelierul de creaţie Bordelle, pe care l-a lansat în 2007, se află în Notting Hill, la câţiva metri distanţă de şcoala în care a studiat în primii ani petrecuţi acolo. Avea 25 de ani, terminase facultatea de economie, făcuse un master în management şi câteva internshipuri în investiţii bancare când a decis să renunţe la cariera în domeniul financiar pentru a-şi încerca norocul în industria modei. „Industria asta este, de fapt, o comunitate foarte mică şi competitivă, în care e dificil să pătrunzi. Este recunoscută, de asemenea, şi pentru orele nesfârşite de muncă pe un salariu minim – nu totul e aşa de fermecător precum pare! Poate doar dacă te numeşti Louis Vuitton! Aşa că, atunci când am decis să trec din sectorul bancar în industria modei, am fost conştientă de ce lăsam în urmă şi de riscul pe care mi-l asumam”.
Pentru că nu avea experienţă în domeniu, o perioadă a făcut practică neplătită în marketing şi ca PR la Asprey and Garrard, brand britanic de lifestyle. Când a găsit nişa pe care şi-a dorit să o dezvolte – „o marcă direcţionată spre sectorul de lux care să îmbine creativitatea şi versatilitatea colecţiilor prêt à porter cu piesele de lenjerie intimă” –, era managerul unei mici case de modă. Un timp, a lucrat în ambele locuri. „Apoi, mi-am dat seama că interesul pentru job scăzuse şi, dacă aş fi continuat, ambele ar fi avut de suferit. Am învăţat multe lucruri ca manager al acelei case de modă, am văzut drumul unui produs de la concepţie la podium. A fost o experienţă pentru care sunt recunoscătoare. Mai târziu, am aplicat multe lucruri învăţate acolo în propria mea afacere”.
Prima colecţie Bordelle a fost prezentată în 2008 la Paris. Amploarea show-ului şi cele patru zile intense de vânzări şi de promovare au dat-o peste cap pe Ale-xandra. Mai mult, nu toate modelele care trebuiau prezentate au fost gata la timp. „Am subestimat foarte mult perioada de execuţie pentru un produs – de fapt, e o ştiinţă în sine! Cu toate acestea, cele câteva piese pe care le-am avut i-au atras atenţia lui Chantal Thomas (creatoare de lenjerie intimă care, în anii 60-70, a realizat o colecţie inspirată din costumele de cabaret) şi, cu un nume precum Bordelle la Paris, era greu să treci neobservat”. Numele, un joc de cuvinte de inspiraţie franţuzească, atrage într-adevăr atenţia. De aceea i-a şi plăcut atât de mult Alexandrei. „Chiar dacă ai auzit sau nu de acest brand, e imposibil ca numele să nu-ţi capteze interesul, curiozitatea sau să nu creeze controverse, toate fiind excelente instrumente promoţionale!”, spune creatoarea, care a plecat de la Paris cu premiul pentru cea mai promiţătoare marcă de lenjerie intimă a unui designer.
Tot acolo l-a cunoscut şi pe stilistul William Baker, care s-a „îndrăgostit” de colecţie şi a îmbrăcat-o pe Britney Spears cu piese Bordelle în turneul „Circus”. Creaţiile Alexandrei au fost purtate şi de Shakira, Rihanna, Lady Gaga, Pink şi Victoria Beckham, pe scenă, pentru pictoriale de modă sau la diferite evenimente. Christina Aguilera a purtat şi ea piese Bordelle în filmul „Burlesque”. Alexandra e cea mai
mândră însă de colaborarea cu Lady Gaga, realizată prin intermediul stilistului Nicola Formichetti, în prezent designerşef al colecţiilor pentru bărbaţi Thierry Mugler. „Colaborarea asta a însemnat cel mai mult, pentru că ea a fost prima care a purtat şi a promovat brandul când nici nu era cunoscută în Europa. A popularizat lenjeria intimă ca outfit, ceea ce re-prezintă şi filosofia Bordelle”.
Colecţiile Alexandrei au fost prezentate la London Fashion Week, la New York şi, din nou, la Paris. Acum, designerul se axează pe dezvoltarea atelierului şi, poate, în viitor, pe accesibilizarea brandului. A
învăţat, de-a lungul timpului, că totul se face în etape şi cu multă muncă. Rezultatele merită însă efortul. „Dacă ar fi s-o iau de la capăt, aş face-o din nou, dar, de data asta, aş petrece mai mult timp cu familia înainte”.