O relaţia profesională sănătoasă cu superiorul tău depinde de flexibilitatea de care dai dovadă şi de modul în care îl înţelegi. Vezi din ce categorie face acesta parte!Când vorbim despre manageri sau lideri, literatura de specialitate este foarte generoasă şi ne oferă o gamă largă de tipologii. Există câteva dimensiuni mai pragmatice şi mai uşor de recunoscut, utile tuturor persoanelor interesate, atât manageri cât şi subordonaţi. Ele se referă la atitudini general umane şi la impactul acestora în relaţia cu cei din jur, implicit cu tine. "E vital ca înainte de a pretinde şi avea o relaţie bună cu cei din jurul tău să ai o relaţie bună cu tine, indiferent de poziţia ierarhică, dar cu atât mai mult dacă ai responsabilitatea altor oameni care îţi sunt în subordine", consideră Iulia Stan, business manager la Humansynergistics, companie specializată în studii de piaţă.Clasificarea simplă este cea de şefi "buni" şi şefi "răi", care are dezavantajul de a fi extrem de subiectivă şi centrată excesiv pe emoţii. Asta face ca un şef "rău" să nu fie perceput astfel de către toţi subordonaţii săi. Cele nouă tipologiiConform literaturii de specialitate, spune Daniel Bichiş, coach şi trainer, există nouă tipuri de şefi mai des întâlnite: şeful dictatorial, şeful autoritar, şeful excesiv de prietenos, cel participativ, incompetentul, şeful delegativ, tipul "ştie tot, poate tot", şeful mobilizator şi şeful superstar.ClasicTipul clasic de şef este orientat spre obţinerea de rezultate cu orice preţ şi de asemenea este foarte răspândit în România. El face parte din genul "micului dictator" ce îşi asumă toate meritele, găseşte ţapi ispăşitori pentru orice greşeală a sa şi este continuu nemulţumit de rezultatele obţinute. DictatorE cel care te conduce prin frică, climatul din jurul lui fiind unul de nesiguranţă, neîncredere şi invidie. El este cel care îţi planifică programul şi-ţi trasează sarcini fără să-ţi ofere prea multe explicaţii. De asemenea nu ascultă foarte mult şi deciziile îi aparţin întotdeauna.Excesiv de prietenosPoate suna paradoxal, dar şi cu şeful excesiv de prietenos este dificil să colaborezi. Părerea sa că doar angajaţii fericiţi sunt productivi îl determină, de exemplu, să pună mereu la cale tot soiul de "team-drinkings", ce se desfăşoară, desigur, în timpul liber al acestora. Sloganul "prin consultare obţii implicare" îl determină pe aceast tip de şef să întrerupă întrega echipă din activitate, pentru a cere părerea în legătură cu o decizie banală. În plus, este posibil ca dacă la rândul său are un şef, atunci când apare acesta în zonă să-şi schimbe brusc comportamentul, năucind pe toată lumea. ParticipativTipul de şef participativ te sprijină şi lucrează practic cot la cot cu tine, comportându-se ca un partener şi fiind dispus la negociere. IncompetentExtrem de toxic este şeful incompetent, ajuns în poziţia respectivă din greşeală sau pentru că aşa a vrut "cel de sus". Pentru acesta, este important să-şi mascheze lipsa de cunoştinţe, abilităţi şi experienţă, aşa că ia decizii în mod pripit, fără să adune suficiente informaţii şi să se consulte. Când lucrurile nu merg cum trebuie, îşi schimbă decizia în mod repetat, acuzându-te de fiecare dată că eşti incompetentă şi rău-voitoare.Când, în sfârşit găseşte o soluţie, o transformă în regulă absolută şi pedepseşte pe oricine încearcă să o încalce, indiferent că acela o face pentru a se adapta unei noi situaţii sau pentru a aduce o îmbunătăţire. Productivitatea este minimă, iar climatul tensionat, nesigur şi plin de îngrădiri. Sub conducerea lui munceşti mult, pe bani puţini şi lupţi din greu pentru supravieţuire.DelegativŞeful care face parte din această categorie, apreciază iniţiativă şi capacitatea de asumare a riscurilor oferindu-ţi de cele mai multe ori doar un sprijin indirect. "Ştie tot, poate tot"Acesta este un excelent executant, dar un foarte prost manager. Cel mai adesea este vorba despre omul cu renume în firmă sau în branşă, care a avut rezultate excepţionale şi este privit ca un mentor ideal. El îşi asumă în numele echipei, obiective de neatins, după care încearcă să le realizeze printr-un ritm de lucru epuizant şi depăşire continuă a limitelor. MobilizatorTipul mobilizatorului conduce prin puterea exemplului şi explică deciziile luate. El permite întrebări şi obiecţii şi le elucidează în faţa angajaţilor.SuperstarE genul care trece doar din când în când pe la birou, fiind prea ocupat cu congrese, conferinţe, negocieri sau networking pentru a se ocupa de organizarea activităţii. Aparent, are încredere totală în capacitatea ta şi a colegilot tăi de a vă organiza şi desfăşura activitatea, ceea ce în anumite cazuri este real, dar cel mai adesea nu.Superstarul vrea doar să i se raporteze rezultatele, reducând la minim contactele sale cu colectivul şi foarte adesea, angajaţii devin frustraţi, simţindu-se abandonaţi şi dezorientaţi în lipsa feedbackului constructiv.Cum să te înţelegi bine cu fiecare tip de şefClasicul:- notează tot ceea ce spune, ca să-i dai siguranţa că îi acorzi importanţa cuvenită;- repetă apoi cu voce tare toate indicaţiile şi sarcinile primite, astfel încât să-i demonstrazi că ai auzit ce a spus;- învăţă tipul de întrebări şi îngrijorări ale lui şi începe să vorbeşti despre ele înainte ca el să le enunţe, asta îi va da multă încredere;- informează-l continuu despre "cum merge treaba";- ţine o evidenţă strictă a activităţilor, sarcinilor primite şi realizate, consumului de timp şi resurse, astfel încât să-i poţi răspunde, în mod documentat, la orice reproş sau acuzaţie;- prezintă-ţi obiecţiile sau propunerile sub formă de întrebări, de genul "Nu credeţi că am putea să... ?" sau "Consideraţi că ar fi oportun să... ?".Dictatorul:- abordează relaţia cu răbdare şi calm;- încearcă să-i câştigi încrederea că eşti capabilă să efectuezi sarcinile încredinţate. Prietenosul:- clarifică de la bun început sarcinile şi obiectivele, precum şi aşteptările sale;- informează-l continuu despre "care-i atmosfera" şi reacţiile celorlalte părţi implicate (colegi, furnizori, clienţi etc.);- dacă este de luat o decizie, înainte de a merge la şef cere deja părerea persoanelor cu care de obicei se consultă şi menţionează pe scurt opiniile şi propunerile acestora;- nu-l presa pentru a obţine o decizie definitivă, mulţumeşte-te şi cu decizii de etapă.Participativul:- dă dovadă de multă implicare şi disponibilitate pentru ceea ce faci.Incompetentul:- află cât mai rapid ce experienţă, cunoştinţe şi competenţe are şi descoperă cum pot fi ele folosite în activitatea actuală, astfel încât să-l faci să se simtă mai în siguranţă;- oferă-i constant informaţii, mult mai multe decât ai face cu un manager competent, folosind un ton normal, care care să nu-l facă să se simtă "pus la colţ";- atunci când este de luat o decizie, propune-i mai multe variante, fiecare prezentată cu argumentele pro şi contra;- în cazul în care decizia este proastă, semnalează-i imediat, tot pe un ton neutru.Delegativul:- este recomandabil să lucreze cu persoane experimentate care pot să acţioneze de manieră autonomă, un junior în echipă cu un astfel de şef s-ar putea simţi deziluzionat de rezultatele muncii sale şi de direcţia în care se îndreaptă, întrucât nu ar avea suficiente puncte de sprijin. Genul "ştie tot, poate tot" :- clarifică de la bun început ce anume aşteaptă de la tine şi semnalează orice depăşire a capacităţilor sau disponibilităţii pe care le ai;- solicită stabilirea unei relaţii de tip mentor-discipol, care îţi va permite să obţii feedback în timp util şi îţi poate aduce o mulţime de informaţii şi soluţii;- detectează cât mai rapid care este obiectivul său ascuns, poziţia pe care o ţinteşte, iar apoi stabileşte dacă te interesează sau nu să-l însoţeşti şi acolo; - foloseşte la maxim resursele pe care un astfel de şef le poate atrage pentru echipa sa: traininguri, seminarii, stagii de perfecţionare pentru dezvoltarea ta profesională;- "vinde-te" cât mai bine, informându-ţi şeful în legătură cu orice efort suplimentar (lucru peste program, weekend-uri de dezvoltare personală, cărţi citite).Mobilizatorul: - gândeşte în permanenţă la soluţii şi dezvoltă-ţi spiritul de inovaţie, ceea ce ar fi în final un dublu câştig, atât pentru tine cât şi pentru companie. Superstarul:- adună cât mai multe informaţii de la el în momentul în care îţi trasează sarcina: termene, resurse, cooperări, aşteptări, consecinţe; pune cât mai multe întrebări, pentru a te asigura că ai înţeles totul foarte bine;- asigură-ţi cât mai multe resurse care să-ţi sprijine activitatea: informaţii, cărţi, consilieri sau relaţii directe;- nu-l contacta înainte de terminarea proiectului, nici măcar pentru a-i solicita feedback, noi idei, îndrumări sau soluţii;- ţine un jurnal detaliat al tuturor activităţilor tale, astfel încât să i-l poţi prezenta şefului la momentul evaluării finale.Sursa: Daniel Bichiş, coach şi trainer.Foto: Shutterstock