Afaceri în care toată lumea câștigă

.
Cum ți se pare ideea de a deschide o firmă la care să lucreze persoane defavorizate și/sau profitul să fie direcționat tot către o asemenea categorie de persoane? Dacă răspunsul tău este „bună idee“, poate că ar trebui să te implici într-un proiect de  antreprenoriat social.

Prima afacere socială  de care am aflat a fost, cu câțiva ani în urmă, Brutăria Concordia – cea care angaja foști copii ai străzii sau persoane provenind din orfelinate, oferindu-le o calificare și o sursă de venit. Au urmat apoi altele, precum Atelierul de pânză, Recicleta, întreprinderea care colectează deșeuri reciclabile cu ajutorul angajaților provenind din categorii vulnerabile, sau policlinicile sociale. Utilitatea acestor întreprinderi ne este explicată de Doris Stroiescu, managerul a două asemenea unități de producție. „Spre deosebire de țările din vestul Europei, cu o tradiție îndelungată în susținerea persoanelor cu dizabilități, Româ­nia are încă mari carențe la acest capitol.  Rata șomajului în rândul persoanelor cu dizabilități în România este de 95%, uriașă comparativ cu rata înregistrată la nivel european. Schimbarea, ca în orice alt domeniu, trebuie să pornească de la nivel individual – e nevoie să înțelegem fiecare dintre noi că persoanele cu dizabilități sunt oameni obișnuiți, cu nevoi specifice, dar care trebuie să-și poată asigura independent resursele necesare traiului de zi cu zi, ca oricare dintre noi. Că este nevoie de înțelegere și empatie pentru a-i integra din punct de vedere social, de acceptare, de susținere și de crearea unui mediu optim pentru a-i scoate din izolarea la care sunt condamnați în acest moment.“

 

Sheida Coffee & Stories

@sheidacoffeeandstories

sheida

Proprietarii cafenelei Sheida, Wargha Enayati și familia sa, nu se află la prima afacere socială, ei patronând deja Policlinicile Sociale Regina Maria (două la număr în acest moment – foto), instituții medicale la care persoanele neasigurate sau cu venituri foarte mici primesc consultații medicale gratuite sau cu preț redus.

„Sheida este un nume persan care poate fi tradus prin expresia «cel îndrăgostit peste măsură, dincolo de orice limită». Iar ideea proiectului s-a născut dintr-o iubire nemăsu­ra­tă față de ființa umană. Cafeneaua este o invitație pentru comunitatea locală de a se implica și de a fi alături de misiunea Fundației Policlinici Sociale Regina Maria, aceea de a oferi sănătate accesibilă și de calitate pentru cei care nu au asigurări medicale sau au venituri mici” – spun cei care se ocupă de cafenea despre locația de curând deschisă pe strada Ion Câmpineanu din București, în apropie­rea Sălii Palatului.

De luni până vineri, trei barista își așteaptă clienții cu zâmbetul pe buze și cu ceaiuri, sucuri, gustări și cafele speciale. Clienții sunt atrași de spațiul colorat și vesel, unic din punct de vedere al designului, dar și de misiunea locului: de a constitui o comunitate de oameni implicați și atenți la nevoile celor din jur, prin evenimente culturale, artistice, dezbateri. Veniturile încasate în cafenea sunt direcționate integral către cele două policli­nici sociale și cele două centre educaționale de tip afterschool de care se ocupă Fundația Regina Maria. Proprietarii sunt în discuții cu parteneri care au tot proiecte sociale și speră ca în curând să poată oferi și alte produse din economia socială în meniul cafenelei, considerând că e natural să-i susțină și să-i promoveze  pe cei care fac la rândul lor bine comunității din București.

De ce ai vizita Sheida? Pentru că este un spațiu cald, înmiresmat cu arome de fapte bune. Mixul dintre mobilierul modern (scau­ne colorate, din materiale și cu forme dife­rite) și cel oriental, asezonat cu covoare persane vechi (care sunt de vânzare!), e fascinant și îndeamnă la relaxare și la discuții deștepte.  Plus că e foarte centrală!

 

MamaPan

Mamapan.ro

mamapan

După cum îi spune și numele, la brutăria socială MamaPan găsești pâine și… mame: mame singure, mame cu mai mult de doi copii, mame în dificultate, care aveau nevoie de bani, dar și de timp, pe care brutăria cu program flexibil pentru angajate li-l poate oferi. Ideea înființării aparține Fundației Centrul Parteneriat pentru Egalitate, care a obținut o finanțare europeană în 2015 pentru acest proiect. Banii au ajuns pentru echipamente și cheltuielile curente din anul respectiv, iar de-atunci afacerea se autosusține.

Sunt șase brutărese, o șoferiță distribuitoare și managerul de calitate, tot mămică, toate bucurându-se de un mediu de lucru prietenos și de un program de lucru atipic (nu se lucrează noaptea, așa cum se procedează în majoritatea unităților de panificație). Brutăria folosește maia naturală în locul drojdiei industriale, iar toate produsele sunt modelate manual, fiind lipsite de aditivi, amelioratori, conservanți sau arome artificiale. Produsele ajung la clienți pe bază de comenzi online și sunt de găsit și pe la târgurile gastronomice de weekend, iar încasările sunt folosite pentru salarii, chirie, utilități, materie primă, ambalaje, costuri de participare la târguri și materiale de promovare.

Pe lângă produsele vândute, MamaPan face și donații, oferind zilnic pâine și plăcinte către zece centre de zi pentru copii în situații de vulnerabilitate. Clienții sunt bucuroși să afle că, atunci când cumpără produse de la MamaPan, ajută în mod direct o mamă în dificultate să-și păstreze locul de muncă și, în plus, contribuie la masa zilnică a unor copii.

Provenind din zona ONG, experiența de afa­ceri a creatorilor MamaPan e foarte limitată, dar au învățat că poți reuși făcând lucrurile în stilul propriu, și nu neapărat urmând niște rețete. Important este să răspunzi unei nevoi reale din piață și să faci lucruri de calitate. „Am învățat și că persoane greu angajabile, în opinia multora, pot fi, de fapt, persoane foarte dedicate și pricepute. Atunci când lu­crezi în economia socială, e important să cultivi solidaritatea atât între afacerea socială și clienți, cât și în interiorul echipei întreprinderii sociale. Sunt mulți oameni dispuși să ajute o astfel de cauză“, spune Irina Sorescu, președinte executiv al Centrului Parteneriat pentru Egalitate.

Atelierul de pânză

Atelieruldepanza.ro

atelierul-de-panza_

Atelierul de pânză este un proiect creat de ViitorPlus, un ONG care a debutat în 2009 cu un minim de investiții (5 000 $ obținuți ca grant), ca un spațiu de producție inovator, care creează noi valori, noi șanse și noi produse și care se ghidează după principiul consumului responsabil. Produsele sunt achiziționate de companii, care le personalizează pentru dife­rite evenimente și ocazii, dar sunt disponibile și consumatorilor individuali, care pot comanda direct pe site sau le pot cumpăra din câteva magazine ale partenerilor sau organizațiilor cu profil similar (MioBio, Made4U, Cuib – Iași, Ambasada -Timișoara, Cărturești).

„Atunci când te ocupi de un business social, greutățile și responsabilitățile par să se du­ble­ze comparativ cu o afacere obișnuită. Angajații cu dizabilități sau probleme sociale au nevoi specifice, distincte și productivitate limitată, iar integrarea acestora în echipă este o provocare în sine în acest context. Costurile operaționale sunt astfel mai mari comparativ cu o afacere normală. Pe de altă parte, este nevoie să livrezi calitate și să rămâi aliniat la piața concurențială. Dar satisfacția de a duce proiectul mai departe an după an este extraordinară pentru întreaga echipă de management“, spune managerul întreprinderii sociale, Doris Stroiescu.

Din 2009 și până la sfârșitul lui 2016, ate­lierul a produs mai mult de 150 000 de sacoșe de pânză, ceea ce înseamnă înlocuirea a 24,4 mili-oane de pungi de plastic. În acest moment, atelierul are 12 angajați, dintre care cinci sunt persoane cu dizabilități. În cei opt ani de activitate, au avut mai mult de 22 de persoane cu dizabilități sau cu probleme sociale. În urmă cu trei ani, proiectul s-a extins, iar atelierul a început să producă și diverse articole realizate din deșeuri textile preproducție, furnizate de companii din România. În acest fel, în loc să fie trimise la groapa de gunoi, aceste deșeuri sunt transformate în diverse produse utile, salvând și mediul înconjurător și demonstrând că economia circulară nu e doar un concept, ci poate fi pusă în practică.

Citește și – Cum arată profilul tău profesional pe internet?

Citește și – Cum te descurci cu un șef dificil

Google News Urmărește-ne pe Google News

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!
Abonează-te la newsletter
buton