(P) Vikart, povestea din spatele celei mai noi case de licitații din România

.

Despre arta din România auzim vorbindu-se din ce în ce mai des peste hotare. Adrian Ghenie, un pictor român contemporan din Școala de la Cluj, a reusit sa stârnească interesul lumii întregi după ce a vândut tabloul Nickelodeon pentru prețul record de 9 milioane de dolari. În tară, artiști contemporani precum Ilfoveanu, Felix Aftene sau Ștefan Câlția reusesc să doboare și ei record după record. Este un semn bun că piața de artă din România e pe un trend ascendent. Deschiderea unei noi case de licitații, Vikart, care a reușit să vândă în prima licitație lucrări în valoare de peste 100.000 de euro, a demonstrat apetența românilor pentru arta contemporană.   VIKART are ca obiectiv declarat promovarea artiștilor români contemporani și creșterea cotei de piață a acestora. Prima licitație Vikart a adus și noi recorduri pe piața de artă- cel mai bine vândut tablou  din seria Casă cu pasăre, semnat de Ștefan Câlția, lucrare adjudecată pentru suma de 10.500 de euro.  În plus, s-a reușit tranzacționarea  la un maxim de piață a unei opere semnată de pictorul Felix Aftene, a cărui lucrare Adorația, a fost cumpărată cu suma de 4600 de euro. Este cel mai bun preț obținut de artist până acum în vânzările din casele de licitații. Luciana Stanciu, proprietara Vikart, are și o prognoză pozitivă pentru ce va aduce 2020 pieței de artă din România.  

(P) Vikart, povestea din spatele celei mai noi case de licitații din România

  1. O femeie, proprietar al unei case de licitații. Sunteți unică în România. Cum ați ajuns aici?

Pur și simplu. Am mers pas cu pas urmărindu-mi pasiunea și plăcerea de a lucra în business-ul de artă. Bineînțeles că vorbim despre multă muncă și sacrificiu, dar nu mai pun accent pe acestea. Le consider normale atâta vreme cât doreșți să atingi un anume rezultat. 

  1. Ce înseamnă artă contemporană în România? Cât de valoroasă este piața

Știm cu toții că la un moment dat orice artă a fost contemporană. Arta de azi din România este marca a momentului pe care-l traversăm din punct de vedere negoț cu artă. Este un moment bun. Avem recorduri de piață, avem artișți ale căror cote de piață cresc constant în ultimii 3-5 ani, se vede clar creșterea apetitului pentru achiziția de artă. Mă feresc să dau cifre exacte – un lucru este însă indubitabil. Piața de artă din România este în creștere evidentă.

  1. Ce face, mai exact, proprietara unei case de licitații?

Muncește, în primul rând. Ce înseamnă asta? Este o serie interminabilă de activități: cercetare, relații cu publicul, angajări, participare la evenimente, întâlniri cu clienți, întâlniri cu deponenți, întâlniri cu artișți, management și conducerea echipei, dezvoltare strategii de business, concept etc. Lista este fără sfârșit. Adaug însă pentru bună înțelegerea a lucrurilor: îmi place enorm ce fac și nu consider că este un efort. Este doar un stil de trăi. 

(P) Vikart, povestea din spatele celei mai noi case de licitații din România

  1. Ce aduce în plus nouă casă de licitații pe piață de artă din România?

Ideea de a scoate în evidență în primul rând arta contemporană.  ”Artă pentru oamenii de azi” este sloganul sub care casa noastră de licitații dorește să stârnească interesul publicului pentru artă contemporană. Principalul obiectiv al Casei de licitații Vikart este de a reda artei româneșți contemporane locul ce i se cuvine în plan cultural european și mondial. Prin activitatea casei de licitații se urmărește stabilizarea și promovarea cotelor de piață ale artiștilor români, la valoarea lor reală.

  1. Cât de repede va dați seama de valoarea și potențialul unui tablou?

Determinarea a ceea ce este indubitabil frumos este o preocupare încă nerezolvată pe deplin. Dintotdeauna s-a dorit un fel de structură matematică pentru a decide ce este frumos în artă. Însă atunci când vorbim despre acest lucru este evident că avem de luat în calcul foarte multe aspecte: curente artistice, istoria artei, gust artistic, artist-om, emoție, compoziție, culoare, impact, mesaj, context, sens și, de ce nu, modă. Mai sunt multe altele aspecte însă pot să spun că nu este importantă rapiditatea cu care se determină valoarea unui tablou ci mai degrabă este importantă senzația și impactul pe care-l produce publicului. Iar acest lucru se petrece în timp. Tot ce putem face acum este, bazându-ne pe cele descrise mai sus, să presupunem și să ne bucurăm de arta dând șansa artiștilor să fie aproape de iubitorii de artă.  Toate detaliile despre noi le găsiti pe www.vikart.ro sau pe pagina noastra de Facebook https://www.facebook.com/vikartauction/

(P) Vikart, povestea din spatele celei mai noi case de licitații din România

  1. Cum va arată piața de artă din România în 2020? La ce volum de vânzări vă așteptați?

Cine urmărește mai îndeaproape și cu atenție pulsul și dezvoltarea comerțului de artă din România, constată că, în ultima vreme, aceasta a început să se desfășoare și să se încadreze cât mai aproape de limitele normale, țînând seama că mai mulți ani a existat o mare fluctuație de prețuri. Așadar, am mai declarat că, din punctul meu de vedere, piața de artă din România este în plină creștere. Apetitul cumpărătorului de artă este în creștere. Știu că deocamdată suntem sub volumul de vânzări pe care piața îl poate plăți. Cred că piața va crește cu cel puțin 15% în anul 2020 față de anul 2019.  

Google News Urmărește-ne pe Google News

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!
Abonează-te la newsletter
buton