(P) Pafumurile în epoca modernă: scurtă istorie

.

La fel ca bijuteriile autentice, parfumurile au avut întotdeauna un rol privilegiat în a face viața mai plăcută celor care le poartă și cu care interacționează. Cu misiunea de a găsi cele mai bune formule care să răspundă dorințelor și gusturilor momentului, maeștrii parfumieri, numiți „Nas”, își dedică viața găsirii de noi materii prime, folosindu-și inspirația și petrecând ore întregi amestecând diferite tipuri de esențe, afișându-și creativitatea și creând opere de artă autentice care caută să reziste în timp și memorie, făcându-i pe cei care le poartă să se simtă mai bine.

Experții în psihologie consideră că utilizarea parfumurilor crește stima de sine și favorizează relațiile sociale. O persoană se parfumează pentru a se simți bine cu sine și, de asemenea, cu ceilalți. Este un element relevant al personalității, de unde marea varietate de parfumuri care se adaptează la toate tipurile de oameni și diferitele emoții pe care aceasta încearcă să le transmită: siguranță, senzualitate, pricepere… cu o proiecție mai mare decât poate părea la prima privire. Pentru a susține această afirmație, este suficient să ne amintim de importanța parfumului de-a lungul istoriei. Să ne concentrăm, însă, pe istoria modernă a parfumurilor.

Parfumuri bărbați – oferte

În 1828, Pierre-François Pascal Guerlain a creat compania care îi poartă numele și care astăzi rămâne una dintre cele mai iconice mărci de parfumuri. Începe așa numita Belle Époque.

Anii trec și oamenii se entuziasmează cu „Art Nouveau”. François Coty, politicianul francez și antreprenorul de parfumuri, învață într-o farmacie pariziană și, după ce a studiat la Grasse, se întoarce la Paris, unde își deschide laboratorul și creează primul său parfum, precum și mici sticle de probă. În 1917 a lansat un parfum numit „Chypre”, popularizând familia olfactivă cu acel nume. Succesul lui Coty l-a determinat să creeze Cité des Parfums, un complex industrial de la periferia Parisului cu mii de angajați. Își asociază talentul cu cel al lui Lalique și transformă parfumul într-un produs de lux care este vândut în toată lumea, fiind considerat de mulți tatăl parfumeriei moderne.

Contemporanul său, parfumierul Jacques Guerlain, al treilea din această familie, are, în același timp, un rol transcedental asupra istoriei parfumului. A fost foarte prolific, cu vreo optzeci de parfumuri recunoscute, deși se sugerează că a compus patru sute. Dacă ne referim la date, el avea deja două creații olfactive „Chypre de Paris” și „Chypre” înainte ca Coty să popularizeze această familie. Deși Coty ar trebui să primească credit pentru popularizarea parfumului său Chypre într-o familie de parfumuri cu entitate proprie. Coty a luat ideea clasică și i-a dat o structură bine definită și o formă diferită.

Între 1920 – 1950, industria parfumurilor cunoaște un nou avânt. Femeia din această epocă nebună găsește în parfumurile aldehide o prospețime fără precedent. Aldehidele aduc prospețime și dinamism parfumurilor. În 1921 s-a născut Chanel Nº5, creat de Ernest Beaux pentru Coco Chanel, cu diferite teorii despre numele său: există cinci tipuri de aldehide pe care le conține, a fost al cincilea prototip de sticlă care a fost aprobat, cinci era numărul său norocos etc. A fost un mare succes pentru înalta societate, iar sticla ca un bloc dreptunghiular cu linii simple persistă până în prezent.

Parfumuri bărbați – idei

În anii 1930, s-au născut parfumurile cu arome de „piele”, cu note uscate care amintesc de mirosul de piele și inflexiuni florale. După cel de-al doilea război mondial, Christian Dior lansează New Look-ul care inițiază noile timpuri și de la început unește moda și parfumul. Casele de modă impun parfumuri cu caracter: fiecare cu stilul său, parfumul haute couture este impus pentru a se distinge.

În anii 50, parfumeria franceză este la apogeu. În spatele lui Poiret, Worth, Chanel, Lanvin, Nina Ricci și Patou („cel mai scump parfum din lume”), marile nume ale modei au propriile lor parfumuri. Se nasc „eaux de toilette” pentru bărbați, iar parfumul american avansează cu pași mari.

Parfumurile sunt, de asemenea, mai accesibile: sunt democratizate, iar aromele lor sunt mai ușoare, mai simple și mai diverse. Parfumurile masculine sunt îmbunătățite. Lavanda și vetiverul dau naștere la arome discrete și îl însoțesc pe bărbat atunci când se bărbierește și se îmbracă.

Parfumuri – oferte

Între 1960 și 1980, evoluează și se impune parfumul mai mult ca niciodată. Transformarea progresivă a obiceiurilor și o neconformitate reînnoită este însoțită de un nou parfum. Patchouli este popular pe stradă.

Femeia din anii 70 își revendică unicitatea și poartă un parfum care corespunde stilului ei de viață. În Franța, ca și în Statele Unite, se nasc parfumuri conceptuale care o seduc pe femeia sofisticată și provocatoare, precum și pe cea naturală și romantică.

După „eaux de toilette”, apar parfumuri marcat masculine: bărbatul disociază definitiv toaleta de dimineață și, dincolo de aceasta, obiceiul parfumului.

Parfumul anilor 80 este puternic, la fel ca senzațiile puternice pe care le caută fanii surfingului, sporturilor extreme și yuppies. Parfumul masculin exaltă corpul bărbatului în fața elementelor naturale.

Femeile marchează teritoriul cuceririlor lor profesionale purtând jachete cu umeri largi și parfumuri puternice, foarte intense. Sosite din Statele Unite, parfumurile fructate oferă un nou tip de arome pentru bărbați și femei. Alte parfumuri încearcă să se impună cu arome din copilărie. Ei asociază dulceața gustului și mirosului: vanilie, caramel, lapte… Omul se deschide către lumea emoțiilor, se parfumează pentru a seduce.

Din 1980 „calone” a devenit popular ca ingredient în parfumuri cu miros de briză marină. Noua „apă de toaletă” miroase curat, căutând să satisfacă dorința de puritate și transparență. Bariera de gen se rupe odată cu apariția legendarului CK One, primul parfum unisex din această epocă. Parfumurile marine, acvatice, vegetale și naturale sunt difuzate pentru a reveni la esențial: pământ, foc, apă și aer.

În 1992, Thierry Mugler marchează o etapă importantă în istoria parfumeriei moderne odată cu lansarea „Angel”. Într-o perioadă în care parfumurile unisex și buchetele florale sunt norma, Mugler oferă un parfum care reinterpretează familia orientală adăugând un caracter puternic de patiserie cu o notă de praline; poate fi considerat germenul familiei Gourmand. În scurt timp, „Angel” este poziționat în primele zece parfumuri din Europa.

Dacă parfumul secolului XX este îmbogățit de progresele moleculelor, cel al secolului XXI va trebui să reziste la modă și să încorporeze tehnologii revoluționare. Parfumurile „lifestyle” au devenit la modă, cântăreți și actori lansează ei înșiși parfumuri proprii, pentru a crea propriile lor esențe pentru fani, ca un punct de intrare într – o piață mai casual și mai accesibilă. Alte vedete devin ambasadori aspiraționali pentru parfumurile iconice.

Google News Urmărește-ne pe Google News

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!
Abonează-te la newsletter
buton