Salonul Auto de la Geneva 2018 a marcat o colaborare îndrăzneață între designerul român Silvia Șerban și echipa de creație Mazda. Silvia a transpus în creații vestimentare limbajul de design al brandului auto, rezultatul fiind ținutele urbane, versatile, purtate de promoterii Mazda.
Frumusețea interioară a obiectului, în filozofia niponă, este dată de echilibrul ideal dintre formă și funcția acestuia, acest concept purtând numele de KODO. Este ceea ce a stat la baza mai multor creații inspirate de maeștrii artizani japonezi care au putut fi admirate la Salonul de Design de la Milano, din 2015, și cel de la Tokyo, în 2017. Iată că a venit rândul unui designer român să creeze piese, de această dată vestimentare, aplicând principiile KODO.
„Designul KODO reprezintă filosofia noastră de a insufla viață și personalitate automobilelor. Pentru noi, mașinile sunt o operă de artă, iar intenția este să creăm emoție în rândul clienților de la primul moment în care observă un model Mazda”, declară Kevin Rice, director de design Mazda Motor Europe. El a remarcat creativitatea și potențialul foarte ridicat al designerilor locali din România și i-a propus Silviei Șerban să se lase inspirată de elementele de design Mazda pentru a crea costumele promoterilor la Salonul auto de la Geneva 2018.
Lucrurile au curs natural, fără nicio complicație pe partea de creație, Silvia găsind asemănări de esență între felul în care lucrează și elementele de design de care trebuia să țină cont. „Brieful de la Mazda atingea toate punctele de care are nevoie un designer/artist, de la concept la viziune și limbaj. A fost important să ascult explicațiile lui Kevin, căruia i-am admirat pasiunea în felul de exprimare, motivațiile care au fost urmărite pentru fiecare detaliu, istoria din spatele fiecărei decizii de fabricație și scopul exprimat, într-o viziune atât de clară, încât inspirația pentru ce urma să propun aproape că a venit instantaneu. Așadar, am găsit imediat punctele de plecare care urmau să fie dezvoltate”, relatează ea.
Provocarea a venit după aceea, la modificarea prototipurilor și producția efectivă: dacă rochia propusă pentru femei nu a suferit nicio modificare de la schiță până la prototip, cămașa pentru băieți a fost încercată de mai multe ori până la faza finală. „De obicei, uniformele negre pentru astfel de evenimente (de tipul saloanelor auto, de exemplu) atrag atenția prin eleganță, dar au și dezavantajul de a contura o imagine puțin sumbră. Am preferat ca acum să propun mai mult tonuri de gri decât de negru și cred că am reușit să păstrez acea linie de eleganță cerută în brief”, explică Silvia Șerban.
Proiectul a fost un succes, iar liniile simple, dar dramatice și fluide în același timp, care au imprimat hainelor o stare de mișcare, au fost foarte apreciate. Încă o dată, principiile KODO folosite de constructorul auto nipon au ieșit din sfera design-ului auto, lărgind orizonturi și permițând creatorilor să-și exploateze tehnicile și puterea de exprimare.