Când ai citit titlul, poate că ți-ai spus : “Cum?! Orele de limba engleză de la clasă nu mai sunt de ajuns? Meditațiile nu mai sunt eficiente?” Dacă obiectivele copilului tău și ale voastre ca părinți sunt atinse, atunci da, sunt de ajuns! Însă, mulți părinți consideră că evoluția copilului lor este prea lentă la școala de stat și la meditațiile private.
Dar, poate că în momentul în care ai citit titlul acestui articol, ți-ai spus: “La fix s-a nimerit! Poate aflu, în sfârșit, informațiile de care aveam nevoie!”
Orice ai crede despre acest subiect, citește în continuare pentru a afla argumentele noastre pe această temă.
Așadar, am întâlnit de-a lungul timpului mulți părinți care nu erau satisfăcuți de cunoștințele dobândite de copil la grădinița privată sau la școala de stat, precum și părinți care și-au dat chiar copilul sau adolescentul la meditații la engleză însă progresele au fost prea lente sau lipsea încrederea în capacitatea de a comunica în limba engleză.
De ce sunt progresele lente în învățământul clasic? Motivele pot fi multiple și variate: sunt mulți elevi în clasă și profesoara nu are cum să se ocupe de fiecare elev în parte; doamna este prea strictă și copii nu învață de plăcere; programa (încă) este învechită și nu este pe placul copiilor; copii se plictisesc deoarece nivelul lor este peste media clasei și au nevoie de stimulare suplimentară.
Pentru a acoperi lipsurile învățământului clasic și nevoile suplimentare generate de timpurile în care trăim, au apărut diverse școli private de limbi străine sau centre private de limbi străine.
De obicei, în aceste centre, copii vin după programul de la școală, pentru a învăța într-un mod cât mai plăcut, distractiv, modern și eficient o limbă străină. Mediul privat reunește experți în educație, profesori cu experiență, cu vocație, traineri nativi care pot aplica metode și strategii cu eficiență dovedită la nivel internațional, fără constrângerile programei naționale. Numărul de cursanți este de regulă mai redus, iar mediul și instrumentele de lucru sunt adaptate vârstei copiilor și vremurilor moderne.
Să alegi în funcție de părerea prietenilor sau rudelor nu mai este suficient, pentru că, de multe ori părerile se contrazic și fiecare copil este diferit. Să ții cont de părerile și recomandările de pe Internet nu mai este realist, căci este greu să îți dai seama care sunt adevărate și care nu; cele pozitive par uneori a fi comandate, iar cele negative par a fi scrise de competitorii invidioși.
În cele ce urmează îți prezentăm o listă (aproape) completă a criteriilor după care poți analiza școlile private și centrele de limba engleză:
Cunoaște-i! Cea mai bună metodă de a-ți da seama dacă centrul de limba engleză este ceea ce căutai. Unele școli organizează lecții demo gratuite de limba engleză , evenimente precum “Ziua Porților Deschise” sau te lasă pur și simplu să asiști din umbră la o lecție, să le vizitezi centrul, să le pui întrebări, dacă te programezi în prealabil.
Analizează, în primul rând, aspecte legate de siguranța zonei / cartierului, starea clădirii în care au loc cursurile,nivelul curățeniei și ordinii în sălile de clasă, existența sălilor de așteptare și a toaletelor.
Apoi, fii atent la atitudinea educatorilor, profesorilor (sunt empatici, calzi, pozitivi, profesioniști și prietenoși sau aroganți, pasiv-agresivi, impulsivi, irascibili?), la elementele paraverbale (au un ton înalt și strident când copii nu sunt atenți? modularea intonației relevă cinismul sau ironia?), la accentul cu care vorbesc engleză (se apropie sau nu de cel nativ?), la mimica și gestica lor.
Pune întrebări legate de chestiuni organizatorice, atestate și acreditări, experiență, metodele de predare-învățare-evaluare folosite ș.a.m.d.
“Dar nu am timp să testez toate centrele de engleză din zonă!”Te înțeleg perfect, niciodată nu avem suficient timp să realizăm tot ce ne propunem. Însă, efortul depus va merita! În cel mai rău caz, pierzi o zi vizitând câteva centre de limba engleză din apropierea casei sau a locului de muncă. Gândește-te însă cât timp vei pierde dacă nu vei face alegerea potrivită pentru copilul tău și cât de complicat va fi apoi să găsești altă școală privată. Ca să nu mai vorbim și de bani! Totuși, este o investiție importantă și vrei să știi că este și una înțeleaptă.
Profesionalismul profesorilor de limba engleză. Vrei să fie profesioniști și serioși, dar nu rigizi, scorțoși. Vrei să fie prietenoși, calzi, respectuoși, dar și să știe să se impună în fața copiilor. Vrei să fie entuziaști, pasionați de ceea ce fac, dar și orientați spre rezultate. Vrei să îți motiveze și să îți ambiționeze copilul, fără a-l stresa. Vrei să se adapteze la ritmul copilului tău. Vrei să auzi de la copilul tău că abia așteaptă să revină la centru și vrei să îți vorbească cu drag de “doamna de engleză”. Nu-i așa?
De cele mai multe ori, în centrele private de limba engleză găsești profesori care au ales această meserie din vocație; altfel nu ar fi rezistat în mediul privat. Spre deosebire de învățământul de stat, unde profesorii au o poziție “călduță”, sigură, în școlile private rămân doar profesorii merituoși.
Astfel, dacă școala privată are vechime și are profesori cu care colaborează de mult timp, este un indiciu că acolo vei găsi ceea ce trebuie.
Sunt sigură că îți dorești ca al tău copil să vorbească, la un moment dat, engleza cu accent nativ sau măcar cât mai apropiat. Și nu are cum să facă asta dacă profesoarele nu au accent nativ! Citește prezentările despre profesori și caută informații legate de cursurile de perfecționare în străinătate, studii în străinătate.
În plus, dacă nu știi de la ce nivel a pornit, cum vei măsura ulterior progresul? Existența unei evaluări inițiale a nivelului de limbă engleză este un indiciu că ai de-a face cu o echipă profesionistă, care face lucrurile ca la carte.
Vei putea apoi primi feedback de la profesori privind evoluția copilului. Iar profesorii, urmărind evaluările, vor ști unde să lucreze și unde doar să consolideze cunoștințele și aptitudinile de comunicare în limba engleză ale copilului tău.
Număr de cursanți în grupă. Este important ca grupele să fie formate dintr-un număr restrâns de copii (cel mult 12).
Acesta este unul dintre motivele importante pentru care părinții își doresc să își înscrie copii la un centru specializat – să beneficieze de o abordare personalizată, să aibă un profesor-mentor și să existe o dinamică potrivită de grup (suficient de puțini încât să fie timp pentru toți, suficient de mulți încât să beneficieze de cursuri interactive și vesele).
Metode. Care sunt cele mai bune metode de predare-învățare-evaluare pentru copii de 4-6 ani? Dar pentru copii de 7-11 ani sau pre-adolescenții de 12-14 ani? Profesorii de limba engleză din centrele de cursuri private au urmat workshop-uri și module de psiho-pedagogie, de psihologia copilului, în țară și în străinătate, astfel că stăpânesc cele mai noi și eficiente metode, strategii și instrumente existente în acest moment.
Învățarea prin joc și învățarea multi-senzorială sunt frecvent utilizate în timpul cursurilor de limba engleză pentru preșcolari (3/4-6 ani). Activitățile interactive și distractive, care includ jocuri și tehnologii de ultima oră, resurse online interactive, vizionarea de filme cu subiecte de interes, actuale sunt preferate de copii în clasele I-IV (7-11 ani). La clasele V-VIII, copiii devin din ce în ce mai fluenți în limba engleză, mult mai încrezători în ei, astfel că se stimulează simultan toate abilitățile necesare în învățarea limbii engleze (vorbire, ascultare, citire și scriere), utilizând metode creative. De asemenea, la grupele de vârstă 12-14 ani se pune accent pe simulările la examenele Cambridge KET și PET pentru admiterea la clasele a IX-a bilingv engleză. De asemenea, în centrele private există „English Zone Only”, pentru ca cei mici să asimileze cât mai multe cuvinte în limba engleză.
Astăzi, după zeci de ani de studii și experimente ale specialiștilor în educație din toată lumea, știm că pentru un proces de învățare și dezvoltare eficient, este nevoie ca în școli să se pună accentul pe: învățarea activă și învățarea experiențială, nu pe memorarea mecanică; pe colaborare, nu pe competiție; pe învățarea în echipă, nu doar pe studiu individual; pe creativitate, nu pe imitație; pe gândirea critică; pe stimularea motivației intrinseci a copiilor, pe curiozitate și initiativă, nu pe frică; pe îmbinarea diferitelor strategii și stiluri educaționale, pe adaptarea procesului de educație la schimbările care intervin în societate și personalizarea procesului în funcție de fiecare copil în parte…
Unele centre private de limbi străine fac mai mult pentru copilul tău decât să îl învețe engleza. Pregătesc drumul către succesul lui academic și succesul profesional ulterior.
Mulți dintre adolescenții care urmează astfel de cursuri și/sau merg în tabere de limba engleză ajung să studieze în facultăți de renume din Europa sau din S.U.A. Apoi, încep cariere ce se anunță strălucite, fie în străinătate, fie în țară.
Continuitatea traseului educațional.
Centrele de limba engleză organizează, de obicei, și tabere de limba engleză în orașe universitare renumite, precum Oxford sau Cambridge. Copii și adolescenții sunt încântați că pot comunica cu nativii și că văd cu ochii lor orașele în care visează să studieze. În plus, își fac noi prieteni și vizitează locuri noi.
Centrele de limba engleză predau, de regulă, copiilor de toate vârstele, precum și adolescenților și tinerilor. Prin urmare, există o continuitate a procesului de învățare și a mediului în care copilul învață limba engleză.
De asemenea, centrele de engleză pregătesc elevii pentru examenele Cambridge (YLE, KET, PET, FCE, CAE), IELTS și TOEFL, necesare pentru echivalări sau pentru studiile în străinătate. Unele centre oferă chiar garanții. Taxa de examen este returnată în cazul nepromovării unui examen.
Odată ce ai apelat la un centru care acoperă un traseu educațional complet, știi că nu trebuie să apelezi la altă școală sau să îți dai copilul la meditații în viitor.