Frumusețe fără filtre, de vorbă cu Generația Z. Episodul 3: Andreea Potra, președinta Girl Up Romania

Ce cred tinerele despre frumusețe și standardele la care ne raportăm, ca societate? Cum văd ele o relație sănătoasă cu încrederea de sine? Aflăm din Frumusețe fără filtre, o serie de interviuri sincere cu trei tinere din Generația Z, inspirată de programul educațional Dove „Ai încredere în tine”.

Are 16 ani și e președinta Girl Up Romania, filiala locală a asociației internaționale create de adolescenți pentru adolescenți pentru educație și drepturile omului.

Echipa Girl Up Romania

De standardele actuale de frumusețe, așa cum se simt ele pe internet sau în media, s-a ciocnit și pe cont propriu, ca orice adolescentă, dar și din rolul ei de conducere al organizației, prin care intră în legătură cu tinere și tineri din toată țara. Ce o deranjează cel mai tare e legătura care se face între frumusețe și valoare. „Toată valoarea ta e atribuită fix în secunda asta de cât de frumoasă ești, dar nu cât de frumoasă ești tu, ci cât de frumoasă ești în contextul ăsta care nu va mai fi valabil peste doi ani”, spune tânăra.

I-ar plăcea ca lumea să vadă dincolo de capcanele acestor idei false. „Cred că nu e nimic pe fața Pământului care te eliberează mai mult și care-ți face viața mai pașnică decât să zici dă-o-ncolo de frumusețe. Eu sunt cum sunt, prea puțin mă interesează. Dacă mă consider frumoasă, bine. Dacă nu mă consider frumoasă, nicio grijă. Am atât de mult să ofer lumii și Pământului ăstuia care nu este limitat la frumusețea mea încât… dă-o-ncolo de frumusețe”, crede Andreea Potra.

În experiența ei, standardele nerealiste de frumusețe fac rău mai ales adolescentelor. De exemplu, să vezi numai imagini editate – fie cu filtre aplicate selfie-urilor, fie cu aplicații avansate – te face să te compari cu niște imagini false și apoi să-ți pierzi încrederea în tine. Ceea ce e natural, căci adolescența e perioada când ești vulnerabil, părerile pe care le ai despre tine fluctuează, iar stima de sine e ușor de influențat.

„Când te uiți pe telefon și te vezi cu tot machiajul din lume aplicat, buzele de trei ori mai mari, nasul de trei ori mai mic, versus realitatea, crunta realitate de a arăta ca un om în viața reală, ca un om care are defecte, ca toți oamenii, bineînțeles că nu este cea mai plăcută senzație, pentru oricare dintre noi”, spune tânăra.

Observațiile personale ale Andreei vorbesc despre realitatea tinerilor din România. O arată și concluziile unui studiu realizat de Dove în România*, în cadrul programului „Ai încredere în tine”, despre impactul pe care rețelele de socializare și filtrele pe care acestea le pun la dispoziție îl au asupra încrederii de sine a fetelor tinere.

Dintre datele descoperite, studiul arată că 76% dintre fete compară felul în care arată în fotografii cu pozele prietenilor apropiați. Pe de altă parte, 80% dintre fete și-ar dori ca oamenii din jur să se concentreze mai mult pe cine sunt ele ca persoane decât pe felul în care arată.

În urma rezultatelor, a apărut noua campanie Dove, care urmărește conștientizarea efectelor pe care le are editarea propriei imagini pe rețelele de socializare asupra încrederii în sine în rândul adolescentelor. Din campanie face parte și filmul „Povestea nespusă a unui Selfie”, care scoate în evidență povestea din spatele selfie-urilor, cu toate emoțiile și pașii de la idee până la postare.

Andreea Potra are și soluții. Una dintre ele, poate și cea mai la îndemână, este să înțelegi că social media are puterea pe care tu alegi să i-o dai. Cum folosești rețelele de socializate și câtă valoare le dai e ceva ce fiecare poate controla și aici vede Andreea cheia unei relații sănătoase cu social media. Poți alege ce vezi și cât vezi. Tânăra recomanda tuturor tinerilor să nu mai urmărească (unfollow) conturile care le provoacă anxietate sau care îi face să se compare sau să se simtă rău.

„O cultură social media care nu promovează „photoshopatul”, care nu promovează filtrele, este o cultură care va încuraja și adolescentele care sunt vulnerabile la efectele de a se vedea numai editate”, crede Andreea.

În sensul ăsta, îi dau speranță exemplele pozitive pe care le vede pe internet. E vorba și despre conturi unde fete și femei faimoase postează imagini de tip înainte și după prin care compară cum arată în realitate versus cum arată când totul e aranjat și editat special pentru a arăta perfect pe internet. Așa vezi diferența dintre realitate și „realitatea” de pe Instagram, crede Andreea.

Cartea „Oriunde, oricând, oricui”, inițiativa Girl Up Romania, a apărut în 2021 la Editura Curtea Veche

Dintre conturile românești, îi place @aluziva, unde Alina Greavu publică videoclipuri și imagini în care se arată cu bune și cu rele, cum se întâmplă în viață, nu în lumea perfecționismului de social media.

Urmărește tot interviul video cu Andreea Potra. Apoi, urmărește, dacă nu ai făcut-o deja, și celelalte episoade: în primul episod, ilustratoarea Luiza Niculușcă ne provoacă să ne gândim la ce înseamnă feminitate, iar în episodul 2 regizoarea Mara Oprea ne vorbește despre importanța spiritului critic și educarea lui prin cultură.

Pentru aprofundare, îți recomandăm platformă specială Dove Ai încredere în tine, pentru adolescenți, pentru părinți și profesori. Creată alături de specialiști în psihologie, platforma pune la dispoziția tuturor ghiduri și resurse pentru a-i ajuta pe adolescenți să-și construiască o încredere de sine sănătoasă în lumea actuală, cu toate provocările ei.

Articolele sunt ajutorul de care părinții au nevoie pentru a deschide discuții cu fiicele și fii lor despre subiecte delicate, cum ar fi bullyingul sau neîncrederea în propriul corp. Mai mult, vin și în ajutorul profesorilor, căci conțin resurse pentru sesiuni care pot fi predate la școală, în orele de dirigenție, pentru consolidarea încrederii de sine, precum și activități educaționale dedicate mentorilor și liderilor ai asociațiilor de tineret.

Materialele sunt disponibile și pot fi descărcate gratuit la adresa www.dove.com/ro/incredereintine.

*Sursă: Studiu Dove realizat de Ipsos în februarie 2021 pe un eșantion format din 300 de fete (10-17 ani) și 300 de femei (18-55 ani) din România.


Ultima modificare septembrie 29, 2022 3:18 pm

    
Vedete din Romania Vedete internationale