Cine nu este obligat să poarte centura de siguranţă

.

Centura de siguranță salvează în fiecare an în medie 15.000 de vieți și este cu atât mai importantă într-o țară campioană la accidente rutiere grave, așa cum este România. Legea și propria noastră rațiune ne obligă să purtăm centura de siguranță în mașină. Dar sunt și câteva categorii de călători care nu sunt obligate să poarte centura când se urcă într-o mașină.

Centura de siguranță este esențială în mașină și îți poate salva viața într-un accident grav. În mașinile moderne, sistemul centurii de siguranță este construit să funcționeze în concordanță cu airbag-urile mașinii, fapt pentru care airbag-ul îți poate face mai mult rău decât bine, dacă nu porți centura de sigurantță în momentul impactului.

Toate mașinile sunt dotate cu centuri de siguranță, iar modelele cele mai noi au centuri pentru toți pasagerii din spate, care sunt și ei obligați să le poarte.

Principalele funcții are centurii de siguranță

Așa cum știm, în mașinile obișnuite, centura de siguranță este prinsă în trei puncte. O parte trece peste bazin, iar cea de a doua parte peste piept. În acest fel, centura protejează de fapt trunchiul și organele esențiale.

Centura absoarbe șocul în cazul unui accident și te forțează să stai pe scaun cât mai drept, pentru a evita orice risc de vătămare a coloanei vertebrale. Ținând trunchiul drept și coloana dreaptă, sunt mai puține riscuri să se fractureze coloana sau gâtul.

O altă funcție esențială a centurii este aceea de a preveni pasagerul să fie proiectat cu capul în parbriz și chiar prin parbriz, în afara mașinii, în cazul unui accident cu un impact foarte puternic.

Centura te va proteja de accidente deosebit de grave, chiar dacă mașina este lovită frontal. În numeroase situații, oamenii au scăpat cu viață, doar cu accidente minore la picioare sau la mâini, deoarece au purtat centura.

În concluzie, centura de siguranță îți poate salva viața în caz de accident pentru că:

  • Împiedică impactul cu parbrizul în momentul accidentului;
  • Elimină posibilitatea de a fi aruncat din mașină la impact;
  • Ține șoferul sau pasagerul pe locul lui și previne rănirea altor pasageri prin coliziune;
  • Reduce considerabil riscul vătămării coloanei vertebrale;
  • Funcționează în concordanță cu airbagul.

Cine a inventat centura de siguranță

Pe măsură ce mașinile au început să aglomereze străzile din Europa și America, la începutul secolului XX, producătorii auto și-au pus tot mai multe întrebări despre siguranța șoferilor și a pasagerilor. Multă vreme, a funcționat o centură de siguranță rudimentară, prinsă în două puncte, care trecea peste picioare. Dar la accidentele mai grave era evident că nu este suficientă și că nu poate proteja foarte bine călătorii.

Primul model de centură a fost inventat de inginerul englez George Cayley, la începutul secolului al XIX-lea, cu toate că a existat și un newyorkez, pe nume Edward J. Claghorn, care a patentat primul această invenție. Prima dată când centura de siguranta a devenit obligatorie atât pentru șoferi, cât și pentru restul pasagerilor, a fost în anul 1979, în statul Victoria din Australia.

Dar primele modele de centuri nu erau suficient de sigure. A fost nevoie ca un mare director al unei companii auto să treacă printr-o tragedie din cauza centurii de siguranță, pentru ca aceasta să fie mai bine analizată și modificată pentru mai multă siguranță. Iar totul a început la compania suedeză Volvo.

Nils Bohlin a fost cel care a conceput centura de siguranță modernă – hamul în trei puncte, cu centura peste bazin și curea care traversează pieptul. O rudă a lui Gunnar Engelau, directorul de atunci al Volvo, a murit într-un accident purtând centura simplă în două puncte. Era evident că era necesară îmbunătățirea tehnologiei de siguranță.

Bohlin lucrase inițial ca proiectant al hamurilor din avioane și al scaunelor de evacuare. El a folosit experiența din aviație și a conceput, în anul 1959, centura de siguranță în trei puncte. Ulterior, Volvo a oferit brevetul invenției lor tuturor producătorilor de automobile, considerând că este mult mai important să salvezi vieți, decât să faci bani.

Respectă semnalul sonor al centurii de siguranță

Cine nu este obligat să poarte centura de siguranţă

Studiile la nivel european arată că nepurtarea centurii de siguranță este a doua cauză de deces în accidentele rutiere, după viteza excesivă. Tehnologia a fost îmbunătățită de la o etapă la alta, iar acum există sisteme avansate de siguranță care te avertizează sonor să îți pui centura. Semnalul sonor este considerat enervant de mulți șoferi și călători, dar centura îți protejează viața și este bine să nu neglijezi purtarea acesteia.  

Purtarea centurii auto conform legislației, inclusiv pe locurile din spate, este nu doar o obligație legală în România, ci și o măsură vitală pentru protejarea vieții și a integrității fizice a tuturor ocupanților vehiculului. Atât șoferul și pasagerul din dreapta lui, cât și pasagerii din spate trebuie să poarte centura de siguranță, dacă mașina este prevăzută cu acest sistem și pentru locurile din spate.

Cercetările și studiile de specialitate au demonstrat importanța crucială a purtării centurii de siguranță pe locurile din spate. În cazul unui accident, pasagerii neasigurați pot fi aruncați cu forța în interiorul vehiculului, pot fi izbiți de geamuri sau proiectați către pasagerii din față care poartă centura. Statisticile arată că utilizarea centurii de siguranță reduce riscul de deces și rănire a pasagerilor cu aproximativ 50% în cazul unui accident rutier.

Este o măsură foarte simplă și eficientă, care reduce numărul de victime, reduce semnificativ gravitatea rănilor și previne fracturi grave, care pot duce ulterior la complicații mari pentru sănătate. Centura ajută la crearea unui mediu rutier mai sigur, atât pentru cei care conduc, cât și pentru pasageri. De aceea, este important să ții cont de semnalul sonor și să porți centura de îndată ce pleci la drum cu mașina.

Respectarea legislației, combinată cu educația rutieră și utilizarea tehnologiei moderne sunt esențiale pentru a reduce numărul de victime pe șosele în România, număr care este mult mai mare decât media europeană.

Sancțiuni pentru cei care nu poartă centura de siguranță

Codul rutier românesc, aliniat cu codul rutier european, prevede foarte clar purtarea centurii din momentul în care te urci în autovehicul. Șoferul și pasagerii lor au obligația de a-și pune centurile înainte de a porni motorul.

Legislația privind utilizarea centurii auto este bine definită și reglementată. Obiectivul principal este acela de a reduce numărul victimelor și al accidentelor rutiere grave. În mod specific, obligația de a purta centura de siguranță se aplică tuturor ocupanților unui vehicul, inclusiv celor care ocupă locurile din spate. Această reglementare este prevăzută în Codul Rutier, care subliniaza clar necesitatea adoptării unor măsuri de protecție personală în timpul calatoriei.

Conform Codului Rutier, atât șoferii, cât și pasagerii vehiculelor echipate cu centuri de siguranță sunt obligați să le poarte pe toata durata deplasării. Nerespectarea acestei obligații se sancționează cu amendă și puncte de penalizare. Acest lucru înseamnă că, indiferent de locul ocupat în vehicul, fie că este vorba despre scaunele din față sau cele din spate, centura de siguranță trebuie să fie utilizată. Inclusiv copiii trebuie să călătorească în scaune speciale, înălțate, care permit ancorarea centurii. Iar mamele care țin copii în brațe trebuie și ele să petreacă centura peste talie.

Codul rutier din România este tot mai exigent începând din 2924. Nepurtarea centurii de siguranță se sancționează cu amendă între 2 și 3 puncte, adică între 330 și 500 de lei. Sancțiunea se aplică individual persoanelor care nu au purtat centura de siguranță într-un autovehicul aflat în deplasare pe drumurile publice.

Cine face excepție de la regulă

Ca orice regulă, chiar dacă este vitală, are și excepții. Există câteva categorii de persoane care sunt exceptate de la purtarea obligatorie a centurii și care nu pot fi amendate.

Persoanele care nu sunt obligate să poarte centura sunt următoarele:

  • Șoferii care execută manevra de mers cu spatele;
  • Instructorii auto în timpul orelor de instruire;
  • Persoanele care dețin un certificat medical care atestă că purtarea centurii ar putea agrava anumite condiții de sănătate;
  • Femeile gravide în ultimul trimestru de sarcină;
  • Conducătorii vehiculelor care desfășoară activități de transport public de persoane, dacă în timpul serviciului sunt nevoiți să părăsească rapid locul conducatorului auto.

Mituri false despre centura de siguranță

Centura de siguranță este incomodă – centura de siguranță se poate regla în funcție de înălțime. Dacă o ajustezi în funcție de statura ta, te vei obișnui cu ea și o vei purta de câte ori mergi cu mașina. Ancorarea centurii trebuie să devină un gest reflex, de îndată ce ai intrat în mașină.

Pasagerii din spate nu au nevoie de centură – este un fel de mit urban profund greșit. În cazul unui impact puternic, pasagerii din spate se pot lovi de montanții mașinii, pot fi expulzați prin parbriz sau pot lovi foarte puternic pasagerii din față. Nu doar că trebuie să poarte centura pentru siguranța lor, dar pot fi amendați usturător, dacă nu o poartă.

În oraș nu este nevoie să porți centura – mulți șoferi cred că limitele de viteză din oraș sunt sigure, dar un impact la o viteză de 50 km/h poate arunca prin parbriz un adult!

Dacă mașina are airbaguri nu trebuie să mai porți centura de siguranță – Greșit! Airbagurile sunt construite să funcționeze împreună cu centura de siguranță în cazul unui impact. Airbagul fără centură poate să nu se declanșeze la timp ori să producă leziuni serioase.

foto: Shutterstock

Google News Urmărește-ne pe Google News

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!
Abonează-te la newsletter
buton