Home > Știri > (P) O voce pentru singurătate! Cum poate Telefonul Vârstnicului să aducă speranță și companie bunicilor noștri
(P) O voce pentru singurătate! Cum poate Telefonul Vârstnicului să aducă speranță și companie bunicilor noștri
.
Într-o lume în care graba și tehnologia domină, mulți dintre bunicii noștri se confruntă cu greutăți pe care le aduc singurătatea, izolarea și marginalizarea. Fundația Regală Margareta a României vine în întâmpinarea acestor nevoi prin linia telefonică națională și gratuită Telefonul Vârstnicului – 0800 460 001, o facilitate care oferă nu doar un sprijin emoțional, ci și o punte către serviciile de care au atâta nevoie. Pentru ca acest serviciu social să poată răspunde nevoilor vârstnicilor, avem nevoie de susținere, iar Formularul 3.5% de redirecționare din impozitul pe salariu sau pensie este cea mai facilă formă de implicare.
De la înființarea sa în 2015, ca răspuns la provocările îmbătrânirii populației, serviciul social licențiat Telefonul Vârstnicului a devenit o resursă importantă, cartografiind nevoile seniorilor din România pe baza celor peste 17.500 de apelanți unici și a celor 97.000 de convorbiri telefonice înregistrate. Acest tezaur de voce și compasiune spune povești de viață, de speranță și despre nevoia de a fi ascultate.
Mărturii ale impactului
Povestea doamnei M, la 83 de ani, ne arată cum TeleClubul Seniorilordevine un spațiu de reconectare și împărtășire a experiențelor de viață comune, un loc unde poveștile și experiențele de viață comune creează legături și înțelegere reciprocă.
”TeleClubul este ca o gură de aer pentru noi, oamenii bătrâni, care nu prea mai avem cu cine să comunicăm. Vă mulțumesc că îmi oferiți ocazia să discut cu persoane de vârste apropiate. Indiferent de locul de proveniență, cu toții am trecut prin perioade asemănătoare; asta mă face să mă simt mai înțeleasă.”
Doamna V., de 84 de ani, rămasă fără familie și cu probleme grave de sănătate, a găsit la Telefonul Vârstnicului nu doar un sprijin emoțional, ci și un ghid către serviciile sociale de care avea nevoie.
”Sunt văduvă de 13 ani. Am avut 2 copii, dar au decedat. Acum sunt singură, nu mai am rude și nici alte persoane apropiate. Sufăr de probleme grave de sănătate și am nevoie de sprijinul unei alte persoane. Neștiind încotro s-o iau, am sunat la dumneavoastră în speranța primirii unor informații despre demersurile necesare pentru încadrarea în grad de handicap, cât și despre serviciile de îngrijire la domiciliu. Mi-ați oferit date de contact de la instituțiile care ar putea oferi astfel de servicii, din zona mea, dar mai mult decât atâtm-ați încărcat cu încredere și cu nădejde”.
Doamna A, de 93 de ani, a cărei poveste subliniază durerea pierderii și greutatea izolării, găsește consolare în conversațiile săptămânale care îi oferă forța de a înfrunta singurătatea.
“E greu când rămâi singur. E greu când îți moare unul dintre copii, parcă te îngroapă și pe tine. Nu am mai ieșit din casă de câțiva ani. Nu mai știu cum este să te plimbi printre oameni, nu mai știu cum este să porți o conversație mai lungă. Când am auzit de numărul dumneavoastră am ezitat un pic, dar mi-am făcut curaj și am sunat. Mă unge pe suflet conversația pe care o avem săptămânal, căci luni e ziua când nu mai sunt singură.”
Vocea, ca punte între generații, este subliniată de doamna M, de 83 de ani, care vede în aceste apeluri o modalitate de a-și exprima grijile unui om mai tânăr, dar și de a primi înțelegere, ascultare și sprijin emoțional de la acesta.
”Prin intermediul reapelării periodice, se creează o împletire între generatii, iar starea mea sufletească e alta după ce vorbesc cu tine; chiar dacă îți povestesc despre lucrurile care mă apasă, după ce închid telefonul mă simt mult mai bine, eliberată. Îmi doresc, totuși, să nu te încarc cu problemele mele, dar, să știi că, pentru un om ca mine, singur, e mare lucru că am cu cine să vorbesc și să știu că sunt ascultată”.
Aceste povești personale ilustrează profunzimea și diversitatea impactului pe care Telefonul Vârstnicului îl are asupra vieții seniorilor. Ele sunt o mărturie a nevoii continue pentru acest serviciu vital, care oferă nu doar un sprijin imediat, ci și speranță și alinare pe termen lung.
Statisticile lui 2023 vorbesc
Anul trecut, aproape 12.000 de vârstnici și aparținători din toată țara au găsit un aliat de nădejde la Telefonul Vârstnicului. Fiecare apel reflectă o nevoie profundă – fie că e vorba de informare, consiliere socială sau emoțională, îndrumare, sau de un sprijin material. Printre aceștia, 2.228 de seniori au ridicat receptorul pentru prima dată în căutarea unei voci calde în zilele reci.
Cu 53% dintre seniorii apelanți care trăiesc singuri, cu 46% care trăiesc în mediul rural și orașe mici, cu majoritatea apelanților, 32%, cu vârste cuprinse între 70 și 80 de ani și în fața unei populații rezidente de vârstnici peste 65 de ani de peste 3,7 milioane de persoane în România, dintre care aproape 1,4 milioane cu partenerul pierdut, iar alți 500 de mii necăsătoriți sau divorțați, eforturile Telefonului Vârstnicului sunt tot mai necesare, de la an la an.
Continuăm împreună
În fața unei realități în care atât de mulți dintre vârstnicii din jurul nostru înfruntă azi singurătatea, inutilitatea și situațiile dificile de viață, este clar că misiunea Telefonul Vârstnicului– 0800 460 001 este departe de a se încheia. Fiecare apel, fiecare poveste, fiecare viață atinsă este o mărturie a nevoii continue de sprijin, compasiune și înțelegere. Fiecare dintre noi are puterea să contribuie.
Vă invităm și încurajăm să transformăm compasiunea în acțiune. Completând Formularul 230 și redirecționând 3,5% din impozitul pe venit aferent anului 2023, până pe 25 mai a.c., puteți asigura că Telefonul Vârstnicului continuă să fie o sursă de speranță și sprijin pentru seniorii noștri, o voce prietenoasă în tăcerea zilelor lungi.
Prin sprijinul dumneavoastră, putem face ca această inițiativă să continue să aducă zâmbete, companie și speranță în viețile seniorilor noștri, onorându-le viața și poveștile.
De-a lungul celor 34 de ani de activitate, Fundația Regală Margareta a României a dezvoltat numeroase proiecte durabile în domeniul educației, dezvoltării comunității, societății civile, sănătății și culturii, proiecte ce și-au adus contribuția la reînnoirea spirituală și socială a României. Fundația Regală vine în sprijinul persoanelor vârstnice prin programe menite să crească calitatea vieții acestora, cu implicarea voluntarilor și mobilizarea partenerilor instituționali și a întregii comunități.