„Ceea ce nu exista poate fi creat in aceasta pestera a lui Ali Baba”, spunea „omul cu degete de aur”, regele broderiei, Francois Lesage, despre lumea modei.
S-ar traduce prin cusatura de inalta clasa, referindu-se la creatii vestimentare exclusiviste si croieli extravagante. Este un nume protejat, o gama restransa de case de moda avand aceasta titulatura. Pincipalul scop al acestor haine pretioase este prestigiul casei de moda, fiind cea mai spectaculoasa manifestare artistica in acest domeniu.
Realizate in proportie de 80% manual, prin aplicatii si decoratii minutioase, cu finisaje deosebite, outfiturile haute couture beneficiaza de texturi fine si scumpe, deseori designerii creandu-si propriul material. Intr-o perpetua schimbare, cu profunde radacini in arta, aceste tinute sunt un omagiu adus frumusetii si elegantei feminine, devenind adevarate monumente sculpturale.
Dupa secole de costum opulent, acest fenomen debuteaza in anul 1850, prin englezul Worth, aceasta ramura cunoscand etape de manifestare diferite de la un deceniu la altul. Se poate spune ca haute couture incepe atunci cand dorint a de inovatie ocupa primul loc in detrimentul functionalului. Atunci cand fiecare idee se transforma in volume si fiecare secventa evident iaza procesul creator, de la schita de idee, broderiile elaborate si pana la produsul finit.
Puternica sursa de inspiratie pentru colectiile pret-a-porter, piesele couture traseaza tendintele fiecarui sezon. Detaliile si broderiile sunt atent studiate, ca si accesoriile ce completeaza show-ul : turbane excesiv drapate, palarii suprarealiste, bijuterii opulente. Cu fiecare designer, silueta feminina este reinventata, la fel si conceptul vestimentar. De la functionalul caracteristic lui Chanel ori Poiret la flamboaiantele opere de arta create de Schiaparelli si pana la inovativele creatii structurale semnate Cardin.
De la tunicile cu umerii supradimensionati ori rochiile Empire in care linia taliei este eliminata complet, de la jachetele geometrice balon sau sub forma de ou, propuse de Balenciaga, si pana la volumele fluide feminine ale lui Dior sau YSL. De la texturile cuminti folosite de Lanvin sau Patou la inceputuri si pana la brocarturile, dantelele si voalurile pretioase ale lui Lacroix ori Givenchy, de la tonurile uni, la pasteluri florale baroce si culori acide ca in cazul lui Ungaro, de la rochiile drapate, inspirate din antichitate ca in cazul lui Vionnet, la aerul punk, agresiv propus de Gaultier, haute couture este mereu in transformare.
…rochia trebuie sa zambeasca odata cu ea
Fie ca sunt inovatori prin croiala, culoare sau texturile folosite, designerii incearca sa depaseasca orice sablon, experimentand, oferind prin creatii mostre ale talentului lor. Orice informatie vizuala prinde contur in atelierele de couture, orice sursa de inspiratie transforma podiumurile in vitrine eclectice. Vestimentatia devine astfel limbajul nonverbal care spune povestea fiecarei persoane ce o poarta si, mai cu seama, expresie a fanteziei creatorului, limbaj universal, inteles de toata lumea.
Istoricul celor doua secole de couture sau ce designeri o promoveaza citeste in Unica de noiembrie.