Păpușile Barbie continuă povestea de succes și populează cel mai dinamic univers al jucăriilor pentru copii. Blonde, brunete, roșcate, cu talie zveltă și ținute haute couture, păpușile Barbie sunt și azi cele mai râvnite de fetițele din întreaga lume.
Păpușile Barbie fascinează și azi, la 66 de ani de când au cucerit simpatia publicului american. Vândute inițial cu 3 dolari, păpușile Barbie au devenit jucării de lux, iar cele mai deosebite dintre ele pot aduce zeci de mii de dolari colecționarilor împătimiți. Iată istoria unei jucării care a știut să fie mereu cu un pas înaintea vremurilor și să se reinventeze în fiecare an!
Diversitatea, un atu în lumea Barbie
Toți copiii știu azi cât de frumoase sunt jucăriile din universul Barbie. Nu este fetiță în America, Asia sau Europa să nu fi auzit de păpușile Barbie. Iar lumea acestor păpuși este tot mai îndrăgită pentru diversitatea pe care o oferă celor mici.
Păpușile Barbie aparțin azi tuturor raselor: sunt blonde și subțiri, roșcate și elegante, brunete și misterioase. Mai sunt negrese, metise, creole, mai înalte, mai scunde, mai zvelte, mai plinuțe. Alături de Ken, mai au prietene și prieteni, animale de companie, mașini și vile, iahturi și ținute de lux. Trusoul păpușilor Barbie este atât de complex și divers, încât orice copil și-ar dori să le aibă pe toate.
În ultimii ani, Barbie a preluat și roluri de avocată, doctoriță sau profesoară, dansatoare sau patinoatoare, amatoare de călătorii și de aventuri în balon. Cea mai frumoasă păpușă din lume, așa cum o consideră multe fetițe, a fost reinventată în sute de ipostaze, dar a păstrat standardele de frumusețe de la început.
Creatoarea lui Barbie este o tânără mamă din America, Ruth Handler, care obișnuia să îi facă fetiței ei diverse păpuși din hârtie. Cu timpul, Ruth a observat cu micuța Barbara preferă să se joace cu păpușile din hârtie, cărora le atribuia diverse roluri din viața adulților.
Aflată în vacanță în Elveția, fetița a observat într-un magazin o păpușică subțire și elegantă pe nume Lilli. Aceasta se vindea împreună cu ziarul Bild și avea la vremea respectivă mai multe costumașe elegante. Ruth a cumpărat trei păpuși din Elveția pentru fiica ei și acasă, în timp ce micuța Barbara se juca cu ele, a avut ideea genială să inventeze o păpușă care să imite o femeie adultă, frumoasă și elegantă.
Așa s-a născut, în anul 1956, păpușa Barbie, botezată bineînțeles după fetița lui Ruth. Barbie a fost realizată de compania Mattel, deținută de soții Handler, și a fost prezentată la Târgul de Jucării de la New York din 1959, unde a avut un succes uriaș. Chiar din primul an de fabricație s-au vândut peste 350.000 de exemplare din păpușile Barbie: înalte, subțiri, blonde, cu ochi albaștri, cu haine elegante și tocuri cui.
Sursa de inspirație: o secretară libertină
Păpușa Barbie din America a imitat-o la început destul de bine pe Lilli. Păpușa care se vindea cu ziarul Bild întruchipa eroina unor benzi desenate umoristice pentru adulți. Lilli era de fapt o secretară frumoasă și modernă, îndrăzneață și libertină, care nu refuza relațiile cu bărbații în vârstă, dacă aceștia aveau suficienți bani pentru a-i satisface gusturile pretențioase.
Benzile desenate cu Lilli au fost publicate timp de aproape nouă ani și aveau mare succes la public. Frumoasa secretară avea replici acide, inteligente și ironice cu privire la multe situații problemă din viața socială. Ziarul Bild câștiga bani frumoși și din vânzarea păpușilor Lilli care au fost produse între anii 1953 și 1964.
Păpușa Lilli a dispărut de pe piața europeană în momentul în care compania Mattel din America a cumpărat drepturile de autor internaționale. Producția lui Lilli a încetat, iar Barbie și-a continuat cariera de vedetă în lumea păpușilor, cucerind întreaga lume!
Păpușile Barbie au personalitate
Inspirată de tânăra Lilli din Europa, Barbie a devenit o păpușă cu o personalitate puternică pentru anii 1950. Cochetă, cu părul blond și lung, machiată și îmbrăcată în rochițe sexy și scurte, Barbie impunea noi standarde de frumusețe pentru fetițe. Era subțire și foarte înaltă, cu picioarele perfect drepte, încălțate în pantofi cu tocuri înalte. Cu toate acestea, avea aerul unei tinere fragile, care nu este conștientă de frumusețea ei.
În anii 1960, imaginea Barbie începe să se schimbe. Nu mai este doar o femeie frumoasă, ci și o femeie mult mai dezinvoltă și mai conștientă de sexualitatea ei. Cu sânii mari și fustele scurte, Barbie începe să fie îmbrăcată în haine sumare, merge la petreceri, conduce mașini decapotabile și își conduce propriile afaceri. Devine o ”femeie” independentă, care poate prelua orice rol în societate și care transmite un mesaj nou fetițelor și adolescentelor care o cumpără.
Universul Barbie, tot mai colorat
În anii 60, ca urmare a succesului pe care îl au păpușile Barbie, producătorii ei încep să diversifice accesoriile. Nu numai că apar noi ținute, peruci, truse de machiaj și de coafură, dar Barbie primește mașini și case și îl primește pe Ken.
Tânăr cu trăsături efeminate și trup de manechin, Ken este botezat după băiatul familiei Handler, fratele mai mic al Barbarei. Mai târziu, alături de Ken apar și alte păpuși, diverse prietene cu tot felul de preocupări, interesate de modă, sport și vacanțe exotice.
Dintre prietenele lui Barbie le amintim pe Teresa Hispanica, Midge, Christie Afro-americana și Steven, iubitul lui Christie. Totodată, au fost creați frații și verii lui Barbie: Skipper, Todd și Stacie (care sunt frați gemeni), Kelly, Krissy și Francie. Barbie s-a împrietenit și cu Blaine, un surfer australian, cât timp a fost despărțită de Ken în 2004.
Critici tot mai dese
Pe măsură ce lumea Barbie devenea tot mai cunoscută și variată, păpușa la modă începe să fie aspru criticată de mămici, de activiste și chiar de sociologi. În primul rând, sunt criticate dimensiunile păpușii și trupul ei care nu are nicio legătură cu realitate.
Sânii prea mari și picioarele prea lungi și subțiri sunt ținta pricipală a criticilor care susțin că păpușa cu dimensiuni ireale distorsionează imaginea fetițelor despre frumusețe și armonie feminină.
Pe de altă parte, Barbie era criticată că era prea albă și prea… ”blondă”, ceea ce putea induce copiilor ideea că numai femeile albe sunt frumoase. Ținutele sexy nu au scăpat nici ele de critici și nici preocupările frivole ale păpușilor Barbie.
O schimbare majoră din anii 2010
Cu toate că producătorii au încercat să fie mereu în pas cu tendințele societății, din anii 2010 s-a observat o schimbare majoră în mentalitatea Barbie. Mattel a creat noi versiuni ale păpușii: au apărut păpuși creole, negrese și chiar asiatice.
Dimensiunile corpului au devenit mai umane, mai bine echilibrate. S-a renunțat la pantofii stiletto și s-au adoptat încălțările comode, sport. Barbie a căpătat siluete mai rotunde, mai plinuțe și noi preocupări, mai aproape de interesele fetițelor și adolescentelor de azi.
Păpușile Barbie, un fenomen dinamic
În lume, există mai bine de 100.000 de colecționari ai păpușii, 90% din aceștia fiind femei cu media de vârstă de 40 de ani, care achiziționează mai mult de 20 de păpuși Barbie pe an.
Păpușile Barbie Vintage sunt cele mai valoroase la licitații, în vreme ce o păpușă originală se vindea în 1959 cu 3 dolari, în anul 2004 aceeași păpușă ambalată s-a vândut cu 3552,50 de dolari.
Pe 26 septembrie 2006, o păpușă Barbie a stabilit recordul mondial la o licitație de 9,000 de lire Sterline ($17,000) în Londra. Păpușă licitată a fost Barbie Midnight Red din 1965 și făcea parte dintr-o colecție privată de 4000 de păpuși, vândute de 2 femei din Olanda.
În ultimii anii, Mattel a vândut o gama extinsă de păpuși Barbie cu țintă specială către colecționari, incluzând versiunile de porțelan, reproduceri vintage și reproduceri Barbie ale personajelor din filme și seriale cum ar fi The Munsters și Star Trek. Sunt disponibile de asemenea ediții de colecție care o înfățișează pe Barbie cu diferite identități etnice.
În 2004, Mattel a introdus Sistemul de Culori pentru edițiile de colecție: roz, argint, aur și platină, în funcție de numărul de păpuși produse.
După anul 2009, multe fete din Rusia, Ucraina, Japonia, SUA sau România au recurs la operații estetice încercând să semene cu păpușile Barbie, rezultatele fiind chiar stranii. Unele dintre ele, ca de exemplu două ucrainiene, Anastasia Șpaghina și Valeria Lukianova, au devenit faimoase datorită stilului Barbie.