Pandemia și regulile impuse de aceasta i-au afectat pe copii în moduri mai mult sau mai puțin perceptibile, lăsând în urmă semne incontestabile.
Cu prilejul Zilei Internaționale a Drepturilor Copiilor, sărbătorită în data de 20 noiembrie, publicația Școala 9 a vorbit cu un specialist în sănătate de la UNICEF, dar și cu elevi din România, despre felul în care izolarea și grijile de la școală și de acasă îi afectează pe minori.
Cristina, o elevă de 17 ani din Mureș, parte din Boardul Copiilor UNICEF, a povestit despre percepția sănătății mintale: „Deși sănătatea mintală a ajuns să fie puțin mai discutată în ultimul timp, e în continuare stigmatizată”. Mai mult, ea a adăugat: „Printre prietenii mei s-a resimțit foarte tare această pandemie, această singurătate. Deși puteam vorbi din spatele unui ecran, ne lipsea mult conversația față în față. S-au observat semne ușoare de depresie, însă cred că suntem pe drumul cel bun, acum, că mergem fizic la școală”.
Eleva a mai spus că școala online a modificat relația atât cu colegii, cât și cu profesorii. Mai mult, a zis că ea și colegii săi aveau mai mult curaj să pună întrebări din bănci, decât din conferințele video online.
În Europa, prevalența tulburărilor psihice la categoria de vârstă 10-19 ani este de 16,3%, ceea ce înseamnă cu aproape 9 milioane de minori au o astfel de afecțiune. Specialista în sănătate a UNICEF România, Oana Motea, a explicat, citată de Libertatea: „Din estimări, la nivelul României, ne uităm la 11,2%”.
„În România, datele sunt mult sub ceea ce este necesar pentru evaluarea adecvată a nevoilor și dezvoltarea unor servicii publice (n.r. – de sănătate mintală) eficiente”, a mai spus Oana Motea. „Pandemia a creat îngrijorări serioase și a subliniat fragilitatea sistemului din România, precum și din alte țări”.
Experta a mai subliniat de ce este nevoie pentru a îmbunătăți situația pe acest plan: „Cred că e nevoie de o consolidare a rețelelor comunitare: consilieri educaționali, grupuri de tineret, asistenți medicali comunitari și asistenți sociali. Iar școlile să recunoască și că rolul lor trebuie să depășească temele și examenele și să sprijine dezvoltarea abilităților sociale și emoționale”.