O echipă de șase Raportori speciali ai Organizației Națiunilor Unite au solicitat explicații Guvernului României cu privire la asigurarea educației pe tema egalității, a identității de gen în școli și universități și pe tema accesului elevilor la educație sexuală comprehensivă pentru copii, adolescenți și tineri.
Clarificările sunt cerute după ce Parlamentul României a adoptat două propuneri legislative controversate: prima elimină prevederile privind accesul la educație sexuală din Legea privind protecția și promovarea drepturilor copilului Nr. 272/2004, iar a doua interzice discuțiile despre gen și identitate de gen în școli, licee, universități și programe de formare profesională.
Citește gratuit ediția de noiembrie a revistei Unica. O găsești AICI
Oficialii ONU susțin că ambele propuneri au consecințe extrem de grave în educație, în condițiile în care sarcinile la adolescente, infecțiile cu transmitere sexuală, discriminarea și violența bazată pe gen, dar și stigmatizarea și marginalizarea persoanelor lesbiene, gay, bisexuale și transgender rămâne la un nivel ridicat.
De asemenea, poziția Raportorilor ONU demonstrează că prevederile încalcă drepturile femeilor și a persoanelor transgender, precum și angajamentele internaționale ale României, inclusiv Convenția de la Istanbul.
„Ne exprimăm îngrijorarea cu privire la faptul că Proiectele de lege propuse sunt incompatibile cu principiul non-discriminării coroborat cu dreptul la educație și dreptul la cel mai înalt standard de sănătate fizică și mentală care poate fi atins, inclusiv sănătatea sexuală și reproductivă, prin refuzul accesului la informare și educație. Mai mult, suntem îngrijorați și de faptul că sancționarea oricărei persoane care predă despre gen, egalitatea de gen și identitatea de gen pare să reprezinte o încălcare nejustificată a drepturilor sale la libertatea de opinie și de exprimare, precum și a libertății sale academice”, au transmis Raportorii, potrivit Mediafax.