Piața produselor cosmetice este caracterizată de supraaglomerare, fapt ce ne derutează pe noi, femeile, prin natura ofertei variate.
În lipsa informațiilor specializate, e greu să faci o diferenţă de calitate între produse, mai ales că eşti influenţată fără să vrei de aspectul ambalajului, plasare, preț sau notorietatea producătorului.
Toate aceste instrumente de marketing setează trenduri în domeniul cosmeticelor și oferă promisiuni din ce în ce mai mari, care sunt imposibil de respectat: “Trebuie reținut că îmbătrânirea nu poate fi stopată, iar rolul produselor cosmetice este de a ajuta funcțiile pielii și de a le completa. Un ten luminos, fără urmă de acnee ori semne ale îmbătrânirii, cu ingrediente lipsite de reacții adverse, sunt afirmații care stimulează cu succes consumul, însă nu au la bază premise adevărate”, avertizează Neli Pfeiffer, specialist cosmetică apicolă și fondatoarea Salonului de Cosmetică Apiestetic by Neli Pfeiffer. Cum ne mint producătorii de cosmetice. Citeşte corect etichetele!
Cum poţi fi sigură de ceea ce alegi?
Pentru a putea alege un produs cosmetic în cunoștință de cauză, consultarea listei de ingrediente poate fi de un real folos. Deși la prima vedere, cele listate pe ambalaj par transpuse într-un limbaj specializat, inaccesibil publicului larg, informațiile se dovedesc a fi decodificate prin familiarizarea cu sistemul de notare comun. Spre exemplu, un indiciu important este dat de ordinea în care figurează ingredientele, acestea fiind afișate descrescător, în funcție de procentajul folosit.
“Pentru industria de cosmetice a fost emis standardul internațional INCI (International Nomenclature of Cosmetic Ingredients), care își propune să uniformizeze modalitățile de publicare a informațiilor pe ambalaj, însă acesta este consultat doar cu titlu orientativ. Încă nu există o reglementare în acest sens, motiv pentru care aceste practici variază”, explică Neli Pfeiffer. Sănătate: Ce faci dacă eşti alergică la cosmetice!
Un alt factor important în momentul deciziei îl reprezintă ambalajul, a cărui funcționalitate nu trebuie sa fie legată de design, ci de conservarea ingredientelor active, sensibile la lumină și aer. Astfel, produsele hidratante trebuie ambalate corespunzător, în recipiente din materiale opace și cu capac ce se înfiletează, pentru a fi cu adevărat eficiente.
Ingredientele aflate în compoziția produselor au o justificare precisă, deținând un rol important în raport cu întreg amestecul. Prin urmare, pentru a stabiliza formula și a o conserva, se apelează la ingredientele non-active, iar pentru a stimula funcțiile pielii și a trata diferite afecțiuni, sunt folosite cele active.
Printre ingredientele active ce nu ar trebui să lipsească dintr-un produs, se regăsesc: emolienții – ingrediente care refac matricea intercelulară a pielii, agresată de agenții din mediul exterior, anti-iritanții – ingrediente care atenuează acțiunea agenților iritanți, și anti-oxidanții – ingrediente care previn impactul dăunător al radicalilor liberi, recomandate a fi prezente în număr cât mai mare.
Uneori, principala sursă de informare a consumatorilor de produse cosmetice sunt reclamele, care se află însă sub o slabă reglementare la nivel local. Acestea nu au posibilitatea de a furniza informații mincinoase, dar se folosesc frecvent de tactici de inducere în eroare, prin omisiuni sau întăriri strategic realizate.
“O falsă opoziție exploatată în prezent este cea dintre natural și chimic, în compoziția produselor cosmetice. Însă aceasta este greșit înțeleasă: ceea ce este “chimic” nu este neapărat dăunător, cât timp este realizat și testat sub o atentă supraveghere specializată. Până la urmă, procesele chimice sunt o realitate ce ne înconjoară, atomii fiind la baza tuturor organismelor vii”, ne lămurește specialistul în cosmetică apicolă.
Pentru a avea siguranța că produsul achiziționat nu conține ingrediente controversate sau nocive, este recomandată consultarea unui specialist în cosmetică. Pe lângă consilierea cu privire la compoziția recomandată, aceștia pot realiza și diagnosticarea tipului de ten, esențială în momentul alegerii produselor adecvate de îngrijire și întreținere.