În ultimii ani, procentul femeilor care își deschid propria afacere s-a dublat în comparație cu cel al bărbaților.
Femeile sunt tot mai bine reprezentate în topul startup-urilor. În SUA, ele reprezintă acum 40% din totalul antreprenorilor, cel mai mare procent din 1996 până acum, arată un studiu realizat în 2016 de Kauffman Index of Startup Activity. Între 2015 și 2016, numărul femeilor care intră în afaceri a crescut în medie cu 10%, în 51 de țări analizate de un studiu GEM.
Domeniile în care femeile își deschid businessuri sunt tot mai diverse: de la tehnologii noi, la neuroștiință sau materiale de construcții, niciun domeniu nu mai este considerat tabu pentru o antreprenoare. În România, Cezar Rapotan și Angelica Rapotan au lansat împreună una dintre cele mai de succes afaceri românești: compania Arabesque. Recent, Cezar Rapotan a preluat pachetul de acțiuni deținut de soția sa, acțiuni având o valoare nominală de 14.005 RON fiecare şi o valoare totală de 2,801 milioane lei.
Astfel de afaceri lansate în familie au reprezentat un punct important de pornire pentru multe femei, nu numai în România. Un studiu al Senatului american a descoperit că doar 4% din împrumuturile pentru micile afaceri sunt câștigate de femei. Cum își finanțează, așadar, femeile afacerile? Studiul ne arată că 72% dintre companiile conduse de femei au fost începute cu banii puși deoparte de antreprenoare, 16% cu fonduri de la prieteni și familie, 8% cu ajutorul cardurilor de credit, 6% cu bani din împrumuturi, 6% cu bani din împrumuturi bancare și doar 4% cu finanțare de la investitori.
De altfel, un studiu realizat de Fundera arată că femeile antreprenoare cer mai puțini bani de la investitori decât bărbații și primesc credite mai mici, dar cu rate mai mari. „Există o disparitate consistentă și sistemică în modul în care femeile și bărbații au egalitate de șanse în a-și finanța afacerile”, se arată în studiu. De exemplu, afacerile mici deținute de femei au primit, în medie, finanțări de 89.000 de dolari, în comparație cu cele de 124.000 de dolari cerute de bărbați. Asta explică de ce femeile sunt nevoite să apeleze la propriile lor economii sau să împrumute bani de la familie sau prieteni.
Deși au tot mai mult succes, femeile încă se mai lovesc de sexism, prejudecăți sau discriminări. De exemplu, ele sunt mai puțin ascultate în discuții decât colegii lor de sex masculin, trebuie să aducă date concrete și studii de încredere pentru ca spusele lor să capete credibilitate în fața investitorilor și sunt adeseori privite cu scepticism pentru că există preconcepția că sunt „prea emoționale”. În ciuda acestor obstacole, femeile din antreprenoriat au resurse nebănuite și câteva calități care le ajută să treacă peste greutăți:
Au o atitudine pozitivă
Își calculează mai atent riscurile
Au mai multă compasiune
Sunt ambițioase
Au integritate
Își setează obiective clare
Sunt dispuse să învețe constant
Nu fac compromisuri decât atunci când merită
Au dorința de a reuși
Nu se lasă descurajate
Aceste calități remarcabile sunt, de fapt, cele care le ajută pe afaceriste nu numai să reziste pe piață, dar și să triumfe și să își construiască de la zero businessuri de succes.