Mi-a plăcut foarte mult o concluzie dintr-o discuție cu o bună prietenă. Dacă omul ar fi o organizație, creierul ar fi directorul de vânzări și inima ar fi CEO-ul. Te-ai gândit că ar fi... exact invers? Creierul analizează, procesează, este un calculator excelent, dar decizia o ia inima în funcție de emoțiile pe care le simte.
Creierul și inima, însă, fac o echipă foarte bună atunci când vine vorba despre încredere. Și încrederea deschide drumuri, fie că vorbim despre planul personal, fie că vorbim despre business.
De mai bine de 11 ani profesez în domeniul promovării. Vorbesc adesea cu oameni fie în context de business, fie personal despre beneficiile comunicării și provocările care au apărut o dată cu dezvoltarea noului canal: internetul. Adesea aud despre mirajul miilor de like-uri care nu au niciun rezultat sau despre faptul că se minte mult și că, de fapt, mai bine nu mai credem nimic. Nici nu mai știi în ce să ai încredere…
La apariția sa, fiecare canal de comunicare a revoluționat lumea. Tiparul, radioul, televiziunea, toate au avut partea lor de glorie. Poate cea mai relevantă mențiune în acest punct este despre întâmplarea din America, când la radio s-a citit un pasaj dintr-o carte SF în care se spunea că Planeta Pământ este atacată de extratereștri, oamenii au crezut că sunt într-adevăr invadați de extratereștri și s-a creat o panică care a scris istorie.
De altfel, în PR (Public Relations) a existat o etapă la nașterea profesiei care s-a suprapus cu presa de un penny, presa care nu se baza pe verificarea valorii de adevăr a informațiilor din știri, sau cu lozinca: bad publicity is good publicity, nu contează dacă se scrie bine sau rău despre tine, este tot reclamă. Poate acum este rândul acestui canal, al internetului de a trece prin nebunia volumelor. Și cumva cantitatea ajunge să vină la pachet cu informațiile neverificate, bombastice, exagerate sau false…cu nuditatea excesivă, cu fotografii cu mâncare sau animăluțe și lista poate continua…însă, un lucru este sigur. Acestea sunt doar momente. Nu vor dispărea definitiv. Dar, de fiecare dată învățăm noi să recunoaștem ceea ce este autentic.
Avem nevoie să credem. Este în firea omului și astfel pentru că ne dorim încredere învățăm să separăm grâul de neghină, falsul de adevăr și înțelegem că o mie de like-uri nu înseamnă nimic dacă nu credem în mesajul respectiv, în om, în produse sau servicii.
Dacă este vorba despre un business, miile de like-uri nedublate de încredere nu potențează cu nimic profitul. Dacă este vorba despre o persoană, toată expunerea pe care o descarcă pe internet contează din ce în ce mai mult în ceea ce privește imaginea personală și profesională.
Încrederea. Se construiește greu, și, câteodată se pierde repede. Dar e o muncă care merită! Fără încredere, răspunsul pe care CEO-ul și directorul de vânzări îl dau este NU. Și o mie de like-uri înseamnă nimic.