În anii 50 o româncă era cea care dădea tonul în modă, în însăși capitala stilului, Paris. Mitza Bricard, născută în România, a fost muza care l-a inspirat pe unul dintre designerii de referință ai lumii, Christian Dior. Creatorul a fost atât de fascinat de personalitatea și bunul gust ale lui Bricard, încât a creat și un parfum care îi poartă numele, Mitzah.
Turban, perle, o eșarfă din muselină cu imprimeu leopard la încheietura împodobită cu bijuterii extravagante și stiletto. Erau elementele definitorii ale stilului Mitzei Bricard, muza din România a designerului Christian Dior, cel care devenea odată cu prima sa colecție, în 1947, creatorul genului ”New Look”. Capitala modei, Parisul, fremăta în jurul româncei fugite din țara natală când avea în jur de 20 de ani, și care ajungea câțiva ani mai târziu să lucreze alături de celebrul designer pe care îl însoțea peste tot.
Mitza Bricard imaginea Christian Dior in anii ’50 În anii ’50, Mitza Bricard era tot tiimpul în preajma lui Dior,…
Nu respecta nici o convenție a vremii în materie de fashion, pentru ea tot ceea ce purta reprezenta în totalitate personalitatea ei, era o manifestare a trecutului ei tumultuos și miserios – ar fi fost damă de companie și o celebrare a vieții prezente.
Mica băsmăluță imprimată cu model-panteră – print care ajunge element definitoriu în următoarele colecții ale lui Dior ascundea semnele unei teribile dezamăgiri în amor care a împins-o spre gestul disperat de a-și lua viața. De altfel, imprimeul leopard devine iconic în modă abia după colecțiile lui Dior, iar povestea din spatele său aparține româncei Mitza Bricard.
Tot Bricard, care devine în 1950 șefa departamentului de creație a Casei Dior, impune nuanțele de lila în creațiile designerului francez.
Pe sub rochiile cu decolteu adânc sau cămăși, frumoasa Bricard nu purta lenjerie intimă. Niciodată. Hainele erau îmbrăcate direct pe piele sau cel puțin asta scriau ziarele vremii, lucru pe care ea nu l-a infirmat niciodată.
Făcea paradă cu latura ei ușor promiscuă și senzuală, despre care presa de atunci nu mai contenea să relateze. Se spunea că îi plac bărbații cu mult mai tineri decât ea, dar neapărat bine îmbrăcați. Nu-și făcea probleme în privința diferenței de vârstă, pentru că spiritalitatea ei făcea victime atât în rândul bărbaților, cât și în rândul femeilor. Știa să creeze vâlvă în jurul ei și îi plăcea la nebunie să fie în centrul atenției. Întrebată la un moment care sunt florile preferate, aceasta a răspuns amuzată: ”Cartier”.
Îi plăceau bărbații mai tineri
Cu trăsături fine, un păr bogat, brunet, ascuns sub veșnicele turbane, buze cărnoase și ochi strălucitori, Mitza prindea în mrejele ei și pe cei mai aspri critici. Chiar dacă își doreau să o urască, ajungeau s-o iubească și să citească pe nerăsfulate poveștile ei de amor din rubricile de cancan.
Cel mai tare Mitza și-a pus amprenta pe linia de pălării a Casei Dior, creațiile ei fiind un must-have în high-life-ul parizian. Una dintre cele mai cunoscute accesorii pentru cap este o basma kaki, cu flori de ”plumb” (gri) aplicate delicat pe întreaga suprafață.
”Este una dintre acele persoane rare pentru care eleganţa este singura raţiune de a trăi”. Așa o caracteriza însuși Dior, care a creat și un parfum ce-i poartă numele româncei: Mitzah.
După moartea lui Dior, în 1957, Mitza rămâne să continue lucrarea marelui designer, așa cum anunța finanțatorul afacerii, Jacques Rouët, într-o conferință de presă: ”Mitza Bricard va rămâne să-și pună amprenta bunului ei gust, în continuare, asurpa colecțiile. Schițele vor aparține lui Yves Mathieu-Saint-Laurent (care pe atunci avea doar 21 de ani)”.
Colecția Dior după dispariția creatorului a fost o senzație. Realizată în doar 9 săptămâni, aceasta a continuat linia rafinamentului și eleganței celui care a pus bazele casei de modă. Proporția perfectă, materialele fabuloase, lejeritate.
Creațiile Dior încă păstrează influențele Mitzei Bricard. Nuanța de lila, preluată de toate casele de modă (foto 1), dar și animal-print-ul (foto 2 și foto 3), într-o variantă reinterpretată