În România, fenomenul este foarte des întâlnit spun specialiştii în resurse umane. Se pare că pentru multe companii, urcatul pe verticală poate reprezenta o modalitate de reinventare.
Fenomenul joburilor de interior sau urcatul pe verticală, cum se mai numeşte, este întâlnit atât în companiile mici, cât şi în cele multinaţionale, indiferent de profil şi domeniu de activitate.
În special, el este răspândit în organizaţiile care au un plan de dezvoltare şi preocupare pentru angajaţi, unde acest lucru este parte din politica de personal.
De la momentul angajării există o evaluare continuă a angajaţilor, care urmăreşte să evidenţieze informaţiile relevante în legătură cu instriurea lor şi care se face în raport cu strategiile de dezvoltare ale organzaţiei.
În multe companii ascensiunea pe verticală este o sursă importantă de motivare pentru angajaţi. În majoritatea cazurilor se practică recrutarea internă înaintea recomandărilor sau a recrutărilor clasice, din exterior.
Aşa că, dacă vrei un alt post, mai bine plătit, cu o altă prestanţă şi responsabilităţi diferite, nu mai sta pe gânduri, interesează-te ce posturi sunt disponibile, verifică zilnic sistemul de intranet din companie, mergi la departamentul de resurse umane şi aplică pentru acel post.
Decât să-ţi cauţi un alt loc de muncă unde habar nu ai cum sunt colegii, cum sunt şefii sau în ce fel merg lucrurile în organizaţie, mai bine „rămâi la tine în casă”, acolo eşti cunoscută, vei fi mai repede asociată cu noua poziţie şi oamenii din jurul tău vor avea mult mai uşor încredere în tine.
Nu te lega la cap dacă n-ai dureri
Cred că toată lumea trece printr-un stres destul de mare atunci când se angajează într-o companie nouă, acolo nimeni nu-i cunoaşte, fiecare gest greşit le poate fi interpretat mult denaturat şi se pot forma păreri greşite încă de la început care le vor da bătăi de cap în timp.
Aşa că, de ce să treci prin toată această povară? Stai unde eşti, avansează şi cu siguranţă nu vrei regreta. Desigur, nu în toate departamentele se poate aplica această metodă de evoluţie ierarhică, unele posturi presupunând pe lângă un anumit bagaj de cunoştinţe atestate sau cursuri urmate şi experienţă managerială. Când vine promovarea?
Dacă ai capacitate de adaptare la profilul firmei eşti promovată pentru că ştii bine organizaţia, cunoşti cultura prezentă şi ai experienţă în acel mediu de lucru.
Procesul este destul de lent, mai ales dacă la angajare nu ţi s-a promis că după un anumit număr de luni vei fi promovată. Aceast lucru se datorează faptului că, oportunităţile sunt limitate şi că tu, ca orice angajat nou, ai nevoie de o anumită perioadă de timp în care să te faci remarcată şi să dovedeşti şefilor atuurile necesare ocupării postului vizat.
Momentul promovării mai poate depinde şi de mărimea departamentului în care lucrezi, de cât de repede se eliberează o poziţie, despre ce poziţie este vorba şi dacă tu eşti pregătită pentru acel post.