„A învăța să asculți, a învăța să interpretezi informația comunicată, a învăța să vorbești în public devine, în lumea lui 2015, la fel de important precum scrisul și cititul”, spune Amalia Sterescu, unul dintre cei mai titrați profesioniști în domeniu, într-un articol din revista Unica, ediția de iunie, recent apărută la chioșcuri. Află cine este Amalia Sterescu și de ce ai nevoie de public speaking din interviul de mai jos.
Spune-ne cine este Amalia Sterescu și cum ai ajuns specialistă în public speaking? Am fost un copil timid, introvert. Îmi amintesc și acum fluturii pe care îi simțeam în stomac atunci când trebuia să fiu pe scenă și să cânt sau să spun o poezie. Ulterior, la începutul carierei mele manageriale, credeam că, dacă am performanță constantă, cineva mă va sesiza și mă va promova; greșeam constant neieșind în față și nevorbind despre performanțele mele – am pierdut astfel oportunități. Apoi rolurile mele de leadership au devenit din ce în ce mai complexe, depășind granițele țării, conducând echipe internaționale sau start-up-uri în India sau China. Stând la masa deciziilor cu leaderi din diverse culturi, am sesizat cât de ușor era pentru ei să se ridice ad-hoc în picioare și să țină un speech inspirațional în timp ce eu încă mai aveam nevoie de timp și m-am întrebat oare de ce? Răspunsul a venit simplu: acești oameni erau educați în public speaking de timpuriu. Așadar am început să-mi perfecționez abilitățile instruindu-mă și antrenându-mă cu cei mai buni! Ulterior, când am făcut tranziția la antreprenoriat în 2013, am sesizat că nivelul speakerilor români necesită clar suport.
Așa a apărut școala ta de public speaking? Așa s-a născut, în mintea mea, în 2013, ideea de a-i ajuta și pe alții să depășească barierele timidității, să nu mai piardă oportunități în carieră pentru că nu au avut curajul să iasă în față, să poată fi mai structurați în mesaj și să aibă un mai mare impact în mediul lor profesional. |n paralel am inițiat mai multe proiecte de instruire timpurie în public speaking. Așa s-a născut Public Speaking School, prin care am instruit în jur de 200 de cursanțI, dintre care 30% în regim 1:1. prin programe personalizate. {i nu mă voi opri aici. Ca speaker, voi continua să mă instruiesc și să exersez nu numai pe plan local, dar și internațional. Astfel, ca antrenor în public speaking, voi putea aduce și mai multă valoare clienților mei, căci ceea ce mă diferențiază este nu numai experiența personală de public speaking (premiile obținute arată că această experiență este apreciată), ci mai ales experiența celor 16 ani de senior leadership (în compania Oracle – n.r.), precum și cea de doi ani de antreprenoriat.
Un bun orator poate câștiga bani doar din această ocupație? Poate ține discursuri despre orice? Nu este suficient să fii un bun orator ca să câștigi bani. Este necesar să fii expert într-un anumit domeniu pentru a putea avea și rezultate financiare din oratorie. Trebuie să știi ce spui, nu doar să vorbești de dragul de a vorbi sau pentru că ai anumite abilități în ale graiului. Piața din România încă necesită educație în acest sens, pentru că foarte rar speakerii buni invitați la conferințe primesc și bani pentru prestația lor pentru care, de altfel, se pregătesc anterior. Am convingerea că, în timp, cei mai buni speakeri din această țară vor avea un sistem de tarifare comparabil cu cel practicat în afara țării, că vor exista birouri de impresariere de public speaking funcționale care vor reglementa inclusiv acest aspect.
Există o piață pentru asemenea servicii? Cu siguranță. Dupa ce am înfiintat Public Speaking School, inițiativele de acest gen s-au înmulțit tocmai și pentru că există o nevoie pentru aceste servicii. Am avut plăcerea ca, la sesiunile mele de coaching, să se înscrie atât persoane care au nevoie de îmbunătățirea abilităților de vorbit în public pentru aparițiile lor publice, dar și persoane care folosesc aceste cursuri cu scopul dezvoltării personale.
Ca vorbitor, cum îți dai seama că discursul tău a avut efect asupra audienței? Cea mai mare satisfacție a unui speaker este să constate că mesajul său a avut impact. Acest impact îl percepi în timpul speech-ului, interacționând permanent cu sala, și după speech. Dacă în timp ce îți susții discursul, publicul își verifică telefoanele, se uită la musca de pe perete sau poate chiar moțăie, e destul de clar că discursul tău nu a avut impactul dorit. Dacă, în schimb, se uită atenți la tine, aprobă din cap ceea ce spui, participă cu întrebări și idei, aplaudă la final și te felicită, știi că ai livrat un discurs de impact. Au fost multe momentele în care, după speech-ul meu, oamenii veneau spre mine și îmi mulțumeau, spunându-mi că mesajul meu i-a încurajat sau i-a emoționat sau i-a învățat ceva nou, iar asta este cea mai mare satisfacție pentru un speaker. Căci știi că ai dăruit cu adevărat și nu ai fost, cum îmi mai place mie să spun un… alt egoist cu un microfon în mână.
Care este întrebarea pe care ți-ai dorit să o pun, dar nu am făcut-o? Am inițiat recent Campania de Introducere a Public Speaking în școli și orice întrebare despre această campanie mi-e mereu la îndemână și răspund cu drag la ea. De asemenea, am lansat în luna martie prima mea carte, ”Tango cu viața” – într-una din secțiunile sale sunt niște sfaturi utile legate de public speaking ca accelerator în dezvoltarea carierei.